پیمان قمری عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۳۸۳ زنبوردار بیجار امسال موفق به تولید بیش از ۱۲۴ تن عسل از ۱۴ هزار و ۱۴۶ کندو شدند و هر ساله برداشت عسل از اوایل تیر ماه آغاز و تا اواسط مهر ادامه  دارد.

وی افزود: میزان تولید عسل از هر کندو بین ۶ تا ۱۲ کیلوگرم است که امسال از سایر محصولات این حوزه نیز حدود ۱۷ کیلوگرم ژل رویال، ۶۰۰ کیلوگرم گرده گل، ۲ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم موم و ۷۸۱ کیلوگرم بره موم از کندوهای عسل برداشت شد.  

مدیر جهاد کشاورزی بیجار تاکید کرد: در مدت ۶ ماهه نخست سال،  حدود ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به ۳۰ نفر از زنبورداران شهرستان پرداخت و تعداد ۴۰ کندو رایگان بعد از دوره های آموزشی به زنبورداران دهستان خسروآباد و پیرتاج در قالب پروژه ملی توسعه زنبورداری اعطا شده است.  

قمری افزود: امسال ۹۳۰ نفر روز در کلاس های آموزشی - مهارتی با موضوع پرورش زنبور عسل شرکت کرده‌اند و برای کلیه افراد شرکت کننده گواهینامه آموزشی صادر شده است.  

او اظهارداشت: زنبورعسل نقش عمده ای در گرده افشانی دارد و فعالیت آن موجب افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات باغی و زراعی می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی بیجار با اشاره به خلع صنایع تبدیلی در این صنعت و افزایش قیمت لوازم مورد نیاز زنبورداری تشریح کرد: تخریب بی رویه مراتع، ورود عسل های صنعتی یا شیمیایی با قیمت‌های بسیار کمتر از نوع طبیعی و درمانی آن و کاهش قدرت خرید مردم  از مشکلات پیش روی زنبورداران است.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار که در شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی بعلت واقع شدن در منطقه خشک وکم باران بامشکلات زیادی درصنعت زنبورداری مواجه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.