سروآباد شهرستانی مرزی در استان کردستان بوده جغرافیای سخت و خشن و کوه‌های سربه فلک کشیده آن خدمت‌رسانی به مردم این منطقه را با دشواری‌های خاص خود مواجه کرده است و شاید یکی از دلایل محرومیت آن باشد.

اورامان و روستاهای اطراف آن یکی از مناطق مهم این شهرستان از لحاظ گردشگری و محصولات کشاورزی است؛ مردم منطقه در جغرافیایی سخت و صعب‌العبوری زندگی می‌کنند اما سخت‌کوشی‌های آنها موجب شده از هر امکانی برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی بهره ببرند.

مردمان این منطقه سخت‌کوشی را به حدی رسانده‌اند که برای کشت در شیب‌ کوه‌ها هم دست به کار می‌شوند و با ایجاد قسمت‌های مسطح محدودی در این شیب‌ها از پایین کوه خاک را به آنجا می‌برند و در این شرایط سخت کشاورزی می‌کنند.

امکانات موجود در شهر و جاذبه‌های آن البته برخی از روستانشینان این منطقه را نیز ترغیب به رفتن به شهر و در پیش گرفتن زندگی شهری می‌کند اما تلاش‌ها برای رفع نیازمندی‌های این مردم و افزایش امکانات آنها بیشتر شده است تا به ماندگاری آنها در روستاها کمک کند.

سرپرست فرمانداری شهرستان سروآباد در این رابطه گفت:‌ سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ نفر از روستاییان شهرستان سروآباد مهاجرت معکوس به روستاها داشته‌اند و ۲ روستا مجدد احیا و محل اسکان شدند.

کامیار میرزایی افزود: ۸۴ درصد جمعیت روستایی شهرستان سروآباد از نعمت آب شرب و ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی شهرستان از نعمت برق برخوردارند و تنها ۹ روستای این شهرستان از نعمت گاز بی بهره‌اند.

وی با اشاره به فعالیت دولت در حوزه راهسازی گفت: از سال ۹۱ تاکنون بیش از ۶۰ کیلومتر راه با هزینه ۷۶۰ میلیارد ریالی بهسازی و ساخته شده است.

سرپرست فرمانداری سروآباد با بیان اینکه ۲۳ روستا از دفاتر ITC روستایی برخوردارند اظهار داشت: تعداد ۷۵ روستای شهرستان دارای تلفن ثابت، ۶۴ روستا دارای پوشش موبایل همراه اول، ۴۱ روستا دارای اینترنت ADSL و دیالاپ است.

همزمان که تلاش دولت برای رفع مشکلات این شهرستان ادامه دارد سپاه و بنیاد علوی نیز وارد عمل شده‌اند و این شهرستان را به صورت ویژه دیده‌اند. بنیاد علوی سروآباد را به عنوان یکی از ۲۰ شهرستانی انتخاب کرده که برای خارج کردن آن از محرومیت فعالیت می‌کند.

کمک یک میلیارد ریالی بنیاد علوی به آموزش و پرورش سروآباد، تعمیر و تجهیز مساجد و واریز بیش از یک میلیارد ریال به حساب صندوق های روستایی سروآباد بخشی از کمک‌ها و فعالیت‌های بنیاد علوی در شهرستان سروآباد است.

فرمانده سپاه سروآباد هم گفت: سپاه ۱۳۵ طرح محرومیت‌زدایی در شهرستان سروآباد اجرا کرده که شامل ۹۰ طرح بسیج سازندگی و ۴۵ طرح قرارگاه پیشرفت و آبادانی است.

سرهنگ جعفر غفاریان اظهار داشت: مجموع اعتبار هزینه شده برای این طرح‌ها ۷۵ میلیارد ریال شامل ۳۵ میلیارد ریال برای طرح‌های بسیج سازندگی و ۴۰ میلیارد ریال طرح‌های پیشرفت و آبادانی است. 

وی اضافه کرد:‌ احداث پل، تعمیر و مرمت مدارس، احداث و تعمیر و مرمت مساجد، احداث جاده بین مزارع، غسالخانه و ایجاد فاصلاب روستایی از جمله این طرح‌ها است.

غفاریان با اشاره به اهدای ۱۲۰ فقره جهیزیه به زوج‌های نیازمند در این شهرستان افزود:‌ پنج میلیارد ریال نیز در عرصه‌های سازندگی‌ و اقتصاد مقاومتی به افراد متقاضی واجد شرایط پرداخت شده است.

ورود سپاه به حوزه محرومیتزدایی در این شهرستان شرایطی را ایجاد کرده است که محبوبیت آن نسبت به مناطق دیگر کشور در میان مردم بیشتر باشد و مردم منطقه همیشه از این نیروها به نیکی یاد کنند.

مرزی بودن این شهرستان و تمرکز دشمن و گروهک‌های معاند بر این مناطق اهمیت رسیدگی به مردم این شهرستان که ۸۴ درصد از جمعیت آن را روستاییان تشکیل می‌دهند بیشتر کرده است.

 اعتقاد سپاه بر این است که حفظ امنیت تنها سخت افزاری و نظامی نیست و حضور در بین مردم و رفع مشکلات آنها می‌تواند به نحو تاثیرگذاری بر حفظ و گسترش امنیت کمک کند.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات زندگی مردم در حوزه ساخت مساجد و خانه عالم هم کمک‌های بسیاری کرده است.

ماموستا شعیب صادقی امام جماعت روستای کماله در اورامان تخت در این زمینه از قرارگاه پیشرفت و آبادانی که برای ساخت خانه عالم در کنار مردم زحمت کشیدند، تشکر می‌کند و می‌گوید: برای ساخت این خانه حدود ۲ میلیارد ریال هزینه شده که قرارگاه پیشرفت و آبادانی نیز ۱۵۰ میلیون ریال کمک کرده است.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری اورامان تخت هم گفت: اورامان تخت در سال ۹۰ به شهر تبدیل شد در طول این چند سال مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود فاضلاب داشت که با کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حدود چهار کیلومتر فاضلاب اجرا شد.

احمد پیشرو اضافه کرد:‌ ایجاد فاضلاب علاوه بر  اینکه موجب تسهیل زندگی مردم و زیباسازی شهری اورامان تخیت می‌شود در حفظ اصول بهداشتی این منطقه تاثیر گذار است.

وی اظهار داشت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در ساخت خانه عالم، غسالخانه و مرمت مدرسه در این شهر اقدامات مناسبی انجام داده است.

پیشرو یادآور شد:‌ در سطح بخش اورامان هم جاده بین مزارع در هوار(مناطق ییلاقی) "بنن" و جاده جدید این هوار توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی و با کمک شهرداری و مردم اجرایی شد.

نماینده قرارگاه پیشرفت و آبادانی در شهرستان سروآباد اضافه کرد: به دلیل صعب العبور بودن منطقه اورامان با کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان جاده‌ای به طول چهار کیلومتر با هدف تسهیل در دسترسی کشاورزان به اراضی کشاورزی، کاهش استهلاک ماشین آلات کشاورزی و افزایش دسترسی آسان کشاورزان و بهره‌برداران در مراحل کاشت، داشت و برداشت ایجاد شد.

سیروان پیرا افزود:‌ مردم اورامان برای انتقال علوفه و محصولات کشاورزی خود با مشکل مواجه بودند که قرارگاه پیشرفت و آبادانی با همت شهرداری و هسته‌های جهادی تصمیم به احداث جاده بین مزارع گرفت.

وی یادآور شد:‌ روستاهای ناو، نوین، کلجی، سلین و بلبر با ۹۲۰ خانوار از مزایای این طرح بهره‌مند شدند.

امام جماعت روستای ویسیان شهر اورامان تخت هم گفت:‌ چند سال پیش مردم روستای ویسیان که مردمی متدین هستند و ارادت خاصی به اولیای کرام دارند تصمیم به بازسازی مسجد روستا گرفتند.

ماموستا یادگار سهرابی اظهار داشت:‌ چند ماه بعد از آغاز کار به دلیل کمبود اعتبارات پیشرف کار با مشکلاتی مواجه شد که سپاه تصمیم گرفت با مشارکت مردم این طرح را به اتمام برساند.

وی اضافه کرد:‌ امیدواریم چنین مشارکت‌هایی در بین مسئولین و مردم ادامه داشته باشد و به ویژه سپاه پاسداران که در امور خیر، ساخت مسجد و کمک به محرومین پیشقدم بوده است.

سهرابی تاکید کرد:‌ هنوز مسجد نیازمندی‌هایی دارد و خانه عالم روستا هم نیاز به بهسازی دارد که امیدواریم در این زمینه هم کمک شود و  این کمبودها رفع شود.

عضو شورای روستای ژیوار هم اظهار داشت:‌ سپاه در منطقه اورامان بویژه روستای ژیوار در زمینه جاده‌سازی روستایی،‌ ساخت منابع آب و حوزه بهداشتی فعالیت‌های متعددی داشته است.

اقبال آداک با بیان اینکه مردم روستا ۶ ماه را در روستا به سر می‌برند و در بهار و تابستان به مناطق خارج از روستا و ییلاقی به نام هوار می‌روند، افزود: قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در این مناطق ییلاقی منابع آب متعددی ساخته است که مردم دسترسی به آب سالم داشته باشند.

وی اضافه کرد:‌ در مسیر سروآباد به کوهسالان چهار کیلومتر جاده‌سازی شده است تا جابجایی محصولات کشاورزی منطقه به سهولت بهتری انجام گیرد.

وی گفت:‌ در روستای ژیوار چند نیازمندی دیگر از جمله کمبود آب شرب، مدرسه، سالن ورزشی وجود دارد که با بهبود و ایجاد این امکانات از میزان مهاجرت کاسته می‌شود و شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.

همچنان که دولت در راه‌سازی، گازرسانی، آب شرب و امور بهداشتی در حال افزایش گستره خدمات‌رسانی است، تجهیزات و اعتبارات و هماهنگ‌سازی‌های سپاه هم در منطقه به کمک آمده تا شرایط بهتری را برای مردم شهرستان سروآباد فراهم سازد.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان با ۵۲ هزار نفر جمعیت در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.