باقر کرمی عصر  سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح آمبلیوپی هرسال بصورت رسمی از اول آبان اجرا می‌شود، اما بدلیل صعب العبور بودن برخی از مناطق استان بویژه روستاها این طرح در این مناطق  زودتر کلید خورد و تاکنون ۲۵ درصد کودکان سه تا ۶ سال استان بینایی سنجی شده‌اند.

وی افزود: هدف گذاری امسال برای اجرای بینایی سنجی (آمبلیوپی) زیرپوشش قرار دادن ۱۰۳ کودک سه تا ۶ سال مناطق شهری و روستایی استان است که انتظار می‌رود این مهم با همکاری خانواده‌ها به طور کامل محقق شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان یادآور شد: اجرای این طرح هر سال از اول آبان در مهد کودک‌های شهری، روستا مهدها، پایگاه‌های ثابت سازمان بهزیستی و همچنین پایگاه‌های سیار پیش بینی شده آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد.

کرمی افزود: سال گذشته در این طرح بیش از ۶۹ هزار کودک مورد غربالگری قرار گرفت که از این تعداد چهار هزار نفر به سطوح تخصصی ارجاع داده شدند و هزینه عینک نیز به یک هزار و ۱۶ نفر پرداخت شد.

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود. 

کارشناسان معتقدند که بهترین سن برای درمان تنبلی چشم بین سه تا پنج سالگی است و کودکانی که در این سن با تنبلی چشم روبرو هستند اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرند ممکن است دچار نابینایی یا کم بینایی شوند.

بر این اساس از سال ۷۴ طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده وهر سال از اول آبان تا پایان آذر در پایگاههای سنجش بینایی و مهدهای کودک زیر نظر سازمان بهزیستی اجرا می‌شود.

۷۳۴۸ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.