بلوار مستضعفان سنندج در روزهای اخیر به دلیل برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب، یکی از پر ترافیک‌ترین روزهای خود در سال را شاهد است، موضوعی که نشان از علاقمندی مردم فرهنگ دوست خطه خونگرم کردستان به کتاب، این محصول فرهنگی ارزشمند دارد.

چهارمین روز برگزاری این نمایشگاه در حالی به پایان رسید که اقشار مختلف مردم، اعم از اساتید دانشگاه، مدیران اجرایی، کارکنان دولت، دانشجویان و دانش آموزان و کودکان به همراه والدین به دیدن و خرید کتاب آمده بودند، آنگونه که عشق و علاقه به کتابخوانی را از نگاه پر از کنجکاوشان به خوبی می‌توان حس کرد.

در کنار آن، اما به با دلیل بالا بودن قیمت کتاب، برخی ترجیح می‌دادند بیشتر بازدید کننده باشند تا خریدار، هر چند اغلب تلاش داشتند دست خالی از در نمایشگاه خارج نشوند و حتی اگر هم شده یک جلد کتاب مورد علاقه را خریداری کرده و مهرشان را از یار خوش سخن دریغ نکنند.

برخی غرفه‌ها از جمله نشریات دینی و آیینی، دانشگاهی و ادبیات کوردی نسبت به دیگر غرفه‌ها ازدحام بازدیدکنندگان بیشتر است و نسبتا خریدهای بهتری انجام می‌شود، ضمن اینکه در کنار آن استقبال از نشست های تخصصی نمایشگاه هم قابل توجه است.

غرفه ها امسال نسبت به سال گذشته مرتب‌تر و کفپوش سالن نمایشگاه نیز از کیفیت بهتری برخوردار است اما موضوعی که در بخش مربوط به اطلاع رسانی باید به آن اشاره کرد اینکه برخی رسانه‌ها به ویژه جراید در نمایشگاه امسال حضور کم‌رنگ‌تری داشته و آنچنان که شایسته است به این رویداد فرهنگی توجه نکرده‌اند.

با چند تن از ناشران و بازدیدکنندگان در نمایشگاه در خصوص نقاط قوت و ضعف این رویدار فرهنگی در استان کردستان، میزان‌ استقبال مردم و خرید آنها به گفت وگو نشستم که مشروح آن را با هم در این بخش می‌خوانیم.

حضور مدیران اندکی کمرنگ است

مسئول نشر احسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچنان که انتظار می‌رفت حضور مدیران اجراییدر این دوره از نمایشگاه پررنگ نیست و آن اهتمامی که باید باشد وجود ندارد.

عبدالرحمن یعقوبی اضافه کرد: حضور پررنگ مدیران و مسئولان ارشد استان، ماموستایان و اساتید علمی دانشگاه می‌تواند جلوه بهتری به نمایشگاه داده تا مردم نیز انگیزه بیشتری برای بازدید و خرید کتاب پیدا کنند.

وی وضعیت فروش کتاب را در نمایشگاه امسال ضعیف‌تر از دوره قبل دانست و افزود: با وجود اینکه وضعیت اقتصادی خوب نیست و قدرت خرید مردم کاهش یافته اما حضور مردم در نمایشگاه قابل تقدیر است.

مسئول غرفه نشر احسان با بیان اینکه امکانات امسال نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته بهتر است، یادآور شد: فضا و ترتیب غرفه‌ها مناسب اما جایگاه محل برگزاری مطلوب نیست و باعث شده به دلیل دوری از مرکز شهر، استقبال آنچنان که شایسته است، صورت نگیرد.

یعقوبی به حضور پررنگ ناشران مطرح کشور نیز در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: با این وجود که مطالعه در جامعه کم شده و این مشکل ریشه‌ای است لذا باید اقدام به فرهنگ سازی کرد تا این مشکل حل شود.

وی تاکید کرد: وظیفه معلمان، ماموستایان، امامان جمعه و رسانه‌هاست که نسبت به تشویق اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان و قشر کم سن و سال جامعه به سمت مطالعه کتاب اهتمام بیشتری داشته و در این راه کوتاهی نکنند، چرا که ملتی که اهل مطالعه نباشد، مرده محسوب می‌شود.

ارگان‌ها ردیف بودجه فرهنگی داشته باشند

مسئول غرفه نشر نگار تابان نیز به بالا رفتن قیمت کتاب نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث شده قدرت خرید مردم کاهش یافته و اغلب در حد بازدید از غرفه‌ها باشد.

حسینی با بیان اینکه برخلاف تصور استقبال ادارات و دستگاه‌های مختلف از خرید کتاب قابل قبول نیست، افزود: نیاز است ارگان‌ها ردیف بودجه فرهنگی داشته باشند تا کارکنان آن بتوانند اقدام به خرید کتاب کنند، ضمن اینکه در این صورت خریدها افزایش یافته و ناشران نیز تخفیف‌های بیشتری می‌دهند.

وی که ۱۱۰ عنوان کتاب رمان و داستان در غرفه به نمایش گذاشته است، یادآور شد: به دلیل شرایط اقتصادی موجود، استقبال از خرید آنچنان که باید قابل قبول نیست اما تعداد بازدیدکنندگان بالا است.

مسئول غرفه نشر نگار تابان اظهار داشت: حضور مدیران باید پررنگ تر باشد، ضمن اینکه نیاز است ارگان‌های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌توانند با تهیه بن خرید برای دانشجویان و دانش آموزان استقبال بهتری از نمایشگاه داشته باشند.

حسینی امکانات و فضای نمایشگاه را در کل رضایتبخش دانست و اضافه کرد: نیاز است شهرداری نیز با نصب بنر در داخل وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس اقدام به اطلاع رسانی به مردم برای حضور در نمایشگاه کنند.

 تبلیغ رسانه‌ها کمتر شده است

نماینده انتشارات مانگ نیز با بیان اینکه خدمات امسال به غرفه‌داران بهتر شده است، اظهار داشت: تبلیغات رسانه‌ها نسبت به نمایشگاه سال گذشته کمتر شده است و باید در این عرصه جدی‌تر عمل کنند.

بشیر شاه‌ویسی که بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب کُردی نوجوانان، شعر، رمان و تاریخ و نقد برای عرضه در غرفه به نمایش گذاشته است، افزود: سطح اسنقبال مردم خوب ولی خرید کتاب نسبتا کم شده است.

وی بالا رفتن قیمت کتاب را در کاهش خرید مردم بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: عده‌ای نیز در وضعیت موجود سواستفاده کرده و کتاب را با قیمت جعلی و گران‌تری در بازار به مردم عرضه می‌کنند که کار ناپسندی است.

نماینده انتشارات مانگ عرضه بن کتاب را کاری ارزشمند دانست و اضافه کرد: دستگاه‌های مرتبط باید کمک بیشتری به انتشارات داشته باشند تا فشار روی آنان کمتر شود.

شاه‌ویسی تعطیلی نمایشگاه در ساعات ظهر را برای غرفه داران شهرستانی مشکل ساز دانست و یادآور شد: تردد برای این غرفه داران با توجه به دوری نمایشگاه از مرکز شهر و محل اسکان، موجب مشکلاتی برای آنان شده است.

 قیمت کتاب بالا است

یکی از بازدید کنندگان از نمایشگاه که اقدام به خرید کتاب‌های دینی و مذهبی کرده بود، قیمت کتاب را نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است و این موضوع منجر به کاهش خرید مردم شده است.

نادری بن کارت‌های یک میلیون ریالی توزیع شده در نمایشگاه را ناکافی دانست و گفت: محل و فضای نمایشگاه مطلوب بوده اما نیاز است فضای بهتری برای پارکنیگ اختصاص داده شود.

مطالعه مردم بسیار کم شده است

یکی دیگر از بازدیدکنندگان در نمایشگاه حضور مردم را در این رویداد فرهنگی غیرقابل قبول عنوان کرد و افزود: سرانه مطالعه مردم کاهش معناداری یافته است و این بسیار نگران کننده است.

خانم ابراهیمی یادآور شد: بالا رفتن قیمت کتاب نیز در کاهش خرید مردم و استقبال از خرید تاثیرگذار است اما خانواده‌ها می‌توانند در حد توان خود اقدام به تهیه کتاب حتی در حد یک جلد کنند.

وی فرهنگ‌سازی را تنها راه تشویق مردم به ویژه نسل جوان جامعه به سمت مطالعه کتاب دانست و اضافه کرد: بنده در فضای مجازی از جمله اینستاگرام، کتاب‌هایی را که مطالعه می‌کنم در معرض دید بازدیدکنندگان قرارمی‌دهم تا اینگونه نقشی در ترغیب مردم به مطالعه داشته باشم.

نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان روز چهارشنبه دهم مهر گشایش یافت، ناشران شرکت کننده ۸۰ هزار و ۸۳۷ عنوان کتاب را به نمایش گذاشته‌اند و کتاب‌های آن با ۳۰ درصد تخفیف به علاقمندان عرضه می‌شود.

۲۰ درصد از این تخفیف‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب تخفیف بن کارت خرید تامین اعتبار شده و ۱۰ درصد نیز از سوی ناشران به علاقه‌مندان ارایه می‌شود.

۱۷۹ مورد از ۳۷۹ ناشر حاضر در این نمایشگاه به صورت مستقل، ۱۴۷ مورد به صورت نمایندگی، ۱۱ مورد داخل استان، ۴۲ مورد ناشران بین المللی و هشت مورد نیز فروشگاه کتاب کردستان هستند.

ناشران داخلی ۷۱ هزار و ۴۶۵ عنوان از ۸۰ هزار و ۸۳۷ عنوان کتاب و این نمایشگاه را ارائه کرده اند و تعداد عناوین ناشران خارجی نیز ۹ هزار و ۳۷۲ مورد است.
۷۳۵۵/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.