حجت‌الاسلام جلیل مختاری‌نیا روز شنبه در جلسه ستاد شئون فرهنگی در مناسبت‌های دینی و مذهبی کردستان اظهار داشت: با توجه به اینکه موکب‌ها در مسیر تردد زائران و توسط مردم برپا می‌شود باید، مبلغین و روحانیونی به این موکب‌ها اعزام و علاوه برپاسخگویی به سوالات شرعی زائران، نماز جماعت را با حضور آنان بر پا کنند.

وی تاکید کرد: مساجدی که در مسیر تردد زائران اربعین در کردستان وجود دارد باید علاوه بر اقامه نماز، امکان استراحت را به زائران بدهد و در این راستا، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه باید همکاری لازم برای استراحت زائران را د ر این اماکن داشته و هماهنگی لازم را انجام دهد.

جانشین کمیته آموزشی و فرهنگی اربعین کردستان یادآور شد: اربعین فرصتی مناسب برای معرفی استان کردستان است و باید ادارات در راستای معرفی استان به زائرانی که از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور از این استان می گذرند، فعالیت داشته باشند.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه برای خدمت به زائران اربعین حسینی آمادگی لازم را داریم، افزود: برپایی خیمه‌های نماز در کنار موکب‌های اربعین ضروری است و باید در کنار هر موکب خیمه نماز نیز دایر شود.

نورعلی خزایی همچنین به برگزاری مراسم روضه‌های در هیاتهای مذهبی دانش‌آموزی و دانشجویی در مدارس و دانشگاه‌های استان به مناسبت ماه صفر اشاره کرد و گفت: ۱۶ هیات دانشجویی و ۴۴ هیات دانش‌آموزی برنامه‌ سخنرانی، مداحی و روضه‌خوانی در این ایام دارند.

وی یادآور شد: برپایی نشست‌های تخصصی با موضوع تبیین بیانیه گام دوم انقلاب تا پایان ماه صفر هر روز و هر شب در یک مکان برنامه‌ریزی شده و جوانان انقلابی و حزب‌الهی، اساتید دانشگاه و نماینده‌های دفاتر ولی فقیه در دانشگاه‌ها در برپایی این محافل همکاری دارند.

امسال ۱۹ موکب پذیرایی همزمان با تردد زائرین اربعین حسینی در داخل استان کردستان، مرز خسروی و کربلای معلی به زائران حسینی خدمات ارائه می‌کنند.

پیاده‌روی اربعین، مراسم معنوی و نمایش اقتدار مسلمانان و آزادیخواهان کشورهای مختلف از نقاط مختلف کشور عراق به سمت کربلا و به مناسبت اربعین حسینی است.  

جمعیت حاضر در این راهپیمایی همه ساله میلیون‌ها نفر تخمین زده می‌شود،  زائران ایرانی مسیر ۸۰ کیلومتری نجف مقدس تا کربلای معلی را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند،  این مسیر به تعداد یک هزار و ۴۵۲ ستون (عمود) برای راهپیمایان پیش بینی شده که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر است، با متوسط پیاده‌روی هفت تا هشت کیلومتر در روز، مسیر نجف تا کربلا طی هشت تا ۱۰ روز طول می‌کشد.
۷۳۴۸/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.