اسماعیل محمدی عصر شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان بانه اظهار داشت: بر اساس تجربیات سنوات گذشته در زمینه بارش باران و با توجه به وضعیت خاک و توپوگرافی منطقه همزمان با نخستین بارش ها، شهرستان با مشکلاتی مواجه می شود.

وی افزود: در مسیر رودخانه‌ها افرادی بدون هماهنگی کارهایی انجام دادند که این کارها باعث تشدید بحران احتمالی و بروز سیل می‌شود که باید برای پیشگیری از آن اقداماتی انجام شود.

محمدی اضافه کرد: براساس پیش بینی هواشناسی بارش باران از دهم مهر آغاز میشود و تا بیستم آبان نیز ادامه دارد که باید برای جلوگیری از سیل و رانش زمین در این منطقه اقداماتی پیشگیرانه انجام شود.

وی یادآور شد: باید بیمه ساختمان‌های روستایی و شهری بویژه آنهایی که در مسیر مستقیم سیلاب قرار دارند در اولویت قرار گیرد و همچنین کشاورزان نیز محصولات زراعی و باغات خود را برای جبران خسارت احتمالی بیمه کنند.

رئیس اداره هواشناسی بانه هم گفت: بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی در ۴۵ روز نخست پاییز بارش باران از میزان نرمال بیشتر خواهد بود اما در نیمه دوم فصل پاییز بویژه در آذر ماه بارش‌ها از حد نرمال کمتر میشود.

محمد ویسی افزود: بارش باران از اول سال زراعی سال گذشته تا آخر سال زراعی امسال یک هزار ۸۳ میلی متر بود که نسبت به میانگین سالانه که ۶۵۰ میلی متر است، افزایش زیادی داشته است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان بانه هم گفت: در چند سال اخیر اعتباری برای ساماندهی رودخانه های داخل و خارج شهر اختصاص نیافته البته ساماندهی رودخانه‌های داخل شهر همچنان ناتمام مانده که ضروری است برای جلوگیری از سیلاب اقداماتی پیشگیرانه انجام شود چون در بسیاری از محلات به دلیل نامناسب بودن شیب، آب وارد کوچه و منازل میشود.

انور کریمی کانی با اشاره به نقاط بحرانی شهر اظهار داشت: پل احداث شده در مسیر جایگاه سوخت توکلی و پل درخشانی غیر استاندارد و احتمال ریزش آن زیاد است با وجود اخطارهای لازم به شهرداری بانه برای استاندارد سازی، این پل‌ها همچنان غیر کارشناسی و غیر استاندارد اقدام به احداث کرده‌اند.

وی ادامه داد: دهنه پل رودخانه بانه از حد استاندارد کمتر است و با وجود هشدارهای لازم مبنی بر جمع آوری دکه ها و بازارچه میوه مستقر در این مسیر اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

کریمی کانی اضافه کرد: اجرای طرح ها و دیوارکشی حریم رودخانه توسط شهرداری و تعیین حریم بستر رودخانه ها توسط اداره منابع آب مشخص شود که تاکنون شهرداری در این زمینه همکاری نکرده و حریم بستر برخی از رودخانه ها یک متر و ۵۰ سانتی متر است که در هنگام بارش باران باعث ایجاد سیلاب های مهار نشده است.

رودخانه اصلی شهر بانه «چمی بانه» از ارتفاعات گردنه خان سر چشمه می گیرد و از وسط شهر می گذرد؛ رودخانه های فصلی سوغانان و دول خسرو هم در این شهر جریان دارند که به رودخانه گوئیل نزدیک آرامستان سلیمان بیگ می پیوندند.

شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۴۶۹/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.