۲۴ سپتامبر مصادف با دوم مهر به عنوان روز جهانی غار نامگذاری شده و شعار امسال غار پاک، آب پاک، اکوسیستم پایدار است که در راستای گرامیداشت این روز با همکاری و حضور کارکنان ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌های دیواندره و سقز و بخشداری کرفتو، اعضای انجمن‌های مردم نهاد زیست محیطی دیواندره، بیجار و  سقز و انجمن غارنوردی بوکان روز جمعه پنجم مهر محوطه و داخل دالان این غار از وجود زباله پاکسازی شد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست کردستان در حاشیه پاکسازی این غار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به تمام حاضران در این برنامه نایلون و دستکش پلاستیکی داده شد تا محدوده و داخل دالان‌های غار را پاکسازی کنند.

شهاب محمدی افزود: مشکل عمده غار کرفتو که همچنان با آن مواجه است دستکاری دالان‌ها و دیوارهای غار توسط بازدیدکنندگان و نوشتن یادگاری با اسپری و ماژیک است که این اقدام چهره طبیعی این اثر را مخدوش کرده البته قرار است همکاران اداره حفاظت محیط زیست دیواندره برنامه‌ای برای ترمیم این وضعیت غار و پاک کردن این دست نویس‌ها تهیه و اجرا کنند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه میراث تاریخی و طبیعی هویت یک منطقه است،  یادآور شد: مردم باید بیشتر با ارزش میراث تاریخی و طبیعی منطقه خود آشنا شوند تا خود حافظ آن باشند و این کار مستلزم انجام برنامه‌های فرهنگی و ترویجی است.

محمدی گفت: وجود کتیبه‌ها و گونه‌های جانوری در این غار سرمایه ارزشمندی است که با استفاده از آن می‌توانیم اطلاعات زیادی نسبت به گذشته و وضعیت باستانی منطقه پیدا کنیم.

وی افزود: می‌طلبد اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ایام ازدحام بازدید گردشگر با پخش بروشور اطلاعات لازم را به بازدیدکنندگان ارائه دهند و فرهنگ‌سازی بیشتری نسبت به رعایت نظافت این غار کنند.  

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه غار کرفتو توسط میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی طبیعی ثبت شده است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هم از سال ۸۹ با تصویب هیات وزیران به عنوان رئیس کارگروه غارشناسی انتخاب شده رسالت شناساندن غارهای حائز اهمیت از لحاظ تنوع زیستی را دارد.

محمدی اضافه کرد: در کارگروه استانی هم که به ریاست معاون عمرانی استاندار برگزار می‌شود برنامه‌های خاص برای غارهای استان در این جلسات مطرح و اعتباراتی برای شناسایی و پاکسازی و مدیریت غار در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غار کرفتو محل زیست خفاش، کبوترچاهی و پرستو است، یادآور شد: حفظ و حراست از این غار هم رسالت محیط زیست و هم میراث فرهنگی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دیواندره هم گفت: در این پاکسازی بیشترین زباله جمع‌آوری شده مربوط به ترکیب نایلون، ظروف پلاستیکی و  شیشه‌ای مخصوص نوشیدنی‌ها و مواد غذایی و فیلتر سیگار بود.

مسعود عسگری افزود: علی‌رغم اینکه در محدوده این غار چندین سطل زباله تعبیه شده ولی گردشگران و بازدیدکنندگان از این غار زباله‌های خود را در این محیط رها کردند و این مساله هم نیاز به انجام کار فرهنگی است.

غار کرفتو یک غار آهکی است که در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته‌ و بخش‌هایی از این غار دست‌کند بوده و کتیبه‌هایی از دوران پیش از تاریخ دارد این غار، در بخش کرفتو از توابع دیواندره واقع شده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

کتیبه‌ای یونانی بر سردر یکی از اتاق‌های طبقه سوم این غار وجود دارد که از این غار به عنوان معبد هراکلس نام برده‌ شده و در معماری آن علاوه بر ایجاد اتاق‌ها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاق‌ها با هم مرتبط باشند و بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق‌ها نقوشی به صورت تجریدی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده ‌است.

این غار حدود ۷۵۰ متر طول دارد و کشف تراشه‌های سنگی در طبقه چهارم و محوطه بیرون غار می‌تواند نشانه‌ای از استفاده انسان در دوران پیش از تاریخ از این غار بوده و نمونه سفال‌ها و اشیای به دست آمده، ادامه سکونت انسان را در طول دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و سده‌های ششم تا هشتم هجری را مسجل می‌سازد.

غار کرفتو هم در فاصله ۷۵ کیلومتری دیواندره قرار دارد، قدمت این غار به دوره اشکانیان بر می‌گردد،   این غار شامل چهار طبقه و هر طبقه دارای اتاق‌ها، سالن و راهروهای ارتباطی است.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.