ساعت ۱۶ سه شنبه دوم مهر ماه بخشی از جنگل‌های منطقه حفاظت شده کوسالان روبروی روستای احمدآباد و محدوده روستای ژیوار دچار حریق شد که برغم تلاش برای اطفای آن بدلیل وزش باد،  لحظه به لحظه بشدت آتش سوزی افزوده می‌شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران سروآباد شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از وقوع آتش سوزی در منطقه ای به نام خوسملی محدوده منطقه حفاظت شده کوسالان نیروهای منابع طبیعی و سایر نیروهای امدادی بسرعت به محل اعزام شدند.

کامیار میرزیایی افزود: با وجود اینکه این آتش سوزی در منطقه حفاظت شده تحت مدیریت حفاظت محیط زیست شهرستان بود اما تمام عوامل و مجموعه منابع طبیعی و نیروهای مردمی و سازمان های مردم نهاد برای مهار این حریق در منطقه حضور یافتند.

وی یادآور شد: با توجه به شدت حریق ایجاد شده نیروهای منابع طبیعی شب گذشته را در محل وقوع آتش سوزی بسر برده و تا ساعت ۴ بامداد موفق به مهار این حریق گسترده شدند.

سرپرست فرمانداری سروآباد اضافه کرد: حریق مهار شده از نخستین ساعات بامداد امروز مجددا شعله ور شد و اطفای کامل آن با توجه به صعب العبور بودن منطقه بسیار دشوار بود لذا با هماهنگی صورت گرفته اکیپی از نیروهای امدادی منابع طبیعی مریوان نیز برای کمک به منطقه اعزام شدند.

میرزایی گفت: با توجه به اینکه عملیات اطفای حریق به دلیل کوهستانی بودن منطقه و صعب العبور بودن آن به کُندی پیش میرفت اما با تلاش بی وقفه و دلسوزانه نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست و اهالی روستاهای اطراف حریق ایجاد شده عصر امروز بطور کامل مهار شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران سروآباد افزود: در این آتش سوزی گسترده بیش از پنج هکتار از جنگل های بکر و طبیعی منطقه طعمه حریق شد که بیشتر شامل درختان ون و بلوط بود.

وی ضمن تقدیر از تمام عوامل و نیروهای اطفای حریق و مسئولین شهرستانی تاکید کرد: حفظ و حراست از منابع طبیعی که سرمایه چندین هزار ساله و متعلق به نسل های آینده است، وظیفه ای همگانی است و در این راستا همه مسئول هستیم.

میرزایی از مردم و دوستداران طبیعت خواست هرگونه آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها را به شماره تماس ۱۵۰۴ گزارش دهند تا در اسرع وقت نیروهای منابع طبیعی به محل اعزام شوند.

 منطقه حفاظت شده کوسالان با وسعت ۵۷ هزار و ۲۳۶ هکتار در شهرستان سروآباد است که در این منطقه تاکنون ۱۱۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه پستاندار، ۱۷ گونه خزنده و ۲۴۲ گونه گیاهی، شناسایی شده و مهمترین گونه های جانوری آن کل و بز، خرس قهوه ای، قوچ و میش، کرکس، هما و عقاب طلایی است.

شهرستان مرزی سروآباد با جمعیت ۵۰ هزار نفری در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
۷۳۵۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.