غلامرضا عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وقوع حریق در این اراضی، حوالی ساعت ۱۵ بعدازظهر سه شنبه به این اداره اعلام شد و بلافاصله عوامل محیط زیست شهرستان با امکانات موجود به منظور اطفا و مهار آتش به محل اعزام شدند.  

وی اظهار داشت: هرچند این آتش سوزی حوالی ساعت ۲ بامداد امروز /چهارشنبه/ اطفا و مهار شد اما بر اثر گستردگی حریق و وسعت آن، برخی گونه های جانوری چون خزندگان، جوندگان و حشرات از بین رفتند و به پوشش گیاهی و جنگلی منطقه نیز خسارت هایی وارد شد که هنوز برآورد نشده است.  

عباسی افزود: آتش سوزی ها، موجب تخریب زیستگاه و از بین رفتن تنوع زیستی و پوشش گیاهی شده و انتشار دود ناشی از آن باعث آلودگی هوا و خاکستر آن نیز به آلودگی زمین های کشاورزی و هوای مناطق مسکونی منجر می شود.  

رئیس محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: آتش سوزی مراتع و پوشش های گیاهی که امسال نیز همچون سال های گذشته در این استان نیز شاهد بودیم، حیات برخی از گونه های جانوری و گیاهی را به جد با تهید و خطر مواجه می کند.

علی قرچه لو، افزود: در آتش سوزی های گسترده، آن دسته از گونه های جانوری که کند حرکت هستند به صورت زنده در میان شعله های سرکش و سوزان آتش قرار گرفته و صحنه هایی بسیار ناخوشایند به وجود می آید که انسان را سخت متاثر می کند.  
وی اظهار داشت: پرندگان و چهارپایان به هنگام آتش سوزی از شانس بیشتری برای فرار از مهلکه برخوردارند اما خزندگان، جوندگان، حشرات و توله های چهارپایان و جوجه های پرندگان که کند حرکت هستند هیچ شانسی برای فرار نداشته و به ناچار تسلیم سرنوشتی تلخ و ناگوار می شوند.  
قرچه لو، از عموم مردم خواست از روشن کردن آتش در طبیعت به ویژه در فصول گرم سال و نزدیک مراتع و جنگل ها به جد خودداری کنند چرا که ممکن است آتش به ظاهر خاموش شده پس از ترک محل از سوی آنان، مجدد شعله ور شده و تمام منطقه را فرا گیرد.  
وی انسان را عامل ۹۰ درصد از آتش سوزی ها دانست و افزود: برخی مواقع ممکن است انداختن یک ته سیگار روشن در مراتع و جنگل ها، منطقه ای را به آتش بکشد و لطمات جبران ناپذیری را به وجود آورد.

حریق، ظهر سه شنبه /۲۶ شهریور ماه جاری/ در اراضی روستای تفتان واقع در منطقه بادامستان شهرستان طارم، آغاز شد که با حضور نیروهای ارتش، سپاه، منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری زنجان در ساعت ۱:۳۰ بامداد امروز چهارشنبه /۲۷ شهریور ماه جاری/ اطفا و مهار شد.

۶۰۸۴/۳۰۸۸    

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.