به گزارش ایرنا، روز طبیعت جلوه ای از حضور گسترده هموطنان در محیط های طبیعی، گردشگری و تفرجگاه ها برای لذت بردن از نعمت های الهی است که باید با رعایت قوانین و توصیه های زیست محیطی به طبیعت احترام بگذاریم.
روشن کردن آتش برای پخت غذا و سایر امور مهمترین خطری است که مراتع و جنگل ها را تهدید می کند که اغلب آسیب های سنگینی به محیط طبیعی وارد می کند.
دقت در روشن کردن و همچنین توجه به اصول ایمنی در استفاده و اطمینان کامل از خاموش کردن آتش و همچنین صدمه وارد نکردن به درختان وگیاهان برای برافروختن آتش و آلوده نکردن محیط با موادآتش زا از مهمترین نکاتی است که باید در روز طبیعت مورد توجه قرار گیرد.
باید یادمان باشد که ما وارد حریم زندگی موجودات زنده در روز طبیعت می شویم و محیط زیست آنها را تخریب و چرخه حیات آنها را تهدید می کنیم.
آسیب نرساندن به حیوانات، تخریب نکردن زیستگاه های طبیعی جانوران، شکار نکردن و آزار نرساندن به میزبانان بی آزار در روز طبیعت موجب بقای نسل حیواناتی می شود که گاها در معرض انقراض هم هستند.
گردشگران روز طبیعت اغلب اطراف رودخانه ها و نهرها و دریاچه و برکه ها را برای استقرار انتخاب می کنند و در مدت اقامت آلودگی های زیادی را در حاشیه و خود این مکان های ارزشمند بجای می گذارند.
تمیز نگهداشتن محیط های آبی از زباله و پسماند ها، آلوده نکردن منابع آبی به مواد شیمیایی و سمی، آسیب نرساندن و صید ماهی ها و حیوانات آبزی، اکو سیستم آبی و جانوری منطقه را حفظ و پایدار می سازد.
رها کردن زباله و ضایعات خوراکی و غیر خوراکی به وسیله ی مسافران و گردشگران در طبیعت، همواره صحنه های زشتی را پس از روز طبیعت به جای می گذارد که دور از شئون انسانی و فرهنگی جامعه است.
نریختن زباله در دامن طبیعت و جمع آوری آن در پایان روز، جمع آوری ضایعات و پسماندها در مکان های مخصوص، رها نکردن سبزه و ماهی در طبیعت باید به فرهنگ عامه مردم تبدیل شود.
درختان، گیاهان و عرصه های طبیعی از ارزشمندترین منابع طبیعی زمین هستند و شکستن، آتش زدن، آسیب رساندن و تغییر در محیط ،زیان های قابل توجهی را به این نعمت های خدادادی وارد می کند.
اره نکردن و نشکستن درختان برای تهیه آتش، تخریب نکردن سبزه، گل و گیاه، نریختن زباله در محیط های سرسبز ضمن اینکه از آسیب به این فضاها جلوگیری می کند، زیبایی ماندگار طبیعی را حفظ خواهد کرد.
بیاییم در روز طبیعت ضمن زنده نگهداشتن آیین 13 بدر، برای محیط زیست مان ارزش قائل شویم و طبیعت زیبا را بهاری تر کنیم.
گزارش از داود رجبی
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.