مصطفی فرامرزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از تعداد ماموریت های هوایی انجام شده در سال جاری ۲۴ مورد در سنندج، ۱۲ مورد سروآباد، هشت مورد مریوان، سه مورد دیواندره، سه مورد قروه، سه مورد دهگلان و شهرستان های سقز، بانه و کامیاران هر کدام یک مورد بوده است.

وی افزود: همچنین از مجموع این ماموریت ها هفت مورد مادر باردار، پنج مورد تصادفی، ۱۰ مورد قلبی، هفت مورد سقوط، ۹ مورد تروما، یک مورد تیرخوردگی، یک مورد آنوریسم مغزی، سه مورد کاهش هوشیاری، یک مورد سوختگی و مابقی هم سایر موارد بود.

مدیراورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: درتمام ماموریت های انجام شده زمان انتقال بیمار به بیمارستان کمتر از نیم ساعت طول کشیده که در صورت انتقال زمینی هر یک از این ماموریت ها، این زمان بیش از ۹۰ دقیقه بود.

وی با بیان اینکه استفاده از بالگرد بیشتر برای انتقال بیماران از نقاط صعب العبور به مراکز درمانی استفاده می‌شود، اضافه کرد: بالگرد دارای تجهیزات کامل پزشکی و در واقع یک 'ICU' کامل پرنده است و بخاطر داشتن چرخ، قابلیت فرود در اراضی شیب‌دار را دارد.

فرامرزی تاکید کرد: در حوادث بویژه سانحه های جاده‌ای و همچنین برخی بیماری‌ها از جمله سکته‌های قلبی و مغزی، زمان طلایی برای انتقال بیمار وجود دارد و استفاده از بالگرد به دلیل انتقال سریع، از میزان آسیب های وارده تا حدود زیادی می‌کاهد.

اورژانس هوایی فوریت های پزشکی کردستان به عنوان سی و سومین اورژانس هوایی کشور از مرداد ماه سال ۹۶ راه اندازی شده و بالگرد این مرکز از نوع 'LOT' تک موتوره بوده و به مجهزترین تجهیزات پزشکی روز دنیا تجهیز شده است.

۷۳۴۸ / ۳۰۳۴ 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.