به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، کیومرث کرمی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که مدیریت فضای سایبری و امنیت آن ضرورتی برای کشور است و دانشگاه کردستان در راستای مسئولیت اجتماعی خود اقدام به برگزاری این دوره کرده است.

 معاون پژوهشی دانشگاه کردستان به دلایل الزام آور بودن ارتقای امنیت سایبری اشاره کرد و افزود: ما در عصر تولید و تبادل اطلاعات و در حال توسعه روزافزون زیرساخت‌های ارتباطی، افزایش کاربران فضای سایبری و توسعه خدمات الکترونیک هستیم که در کنار توسعه، امنیت فضای سایبری و جلوگیری از آسیب رسیدن به شهروندان ضروری است.

وی به تهدیدات فضای سایبری اشاره و عنوان کرد: خرابکاری اینترنتی، گردآوری داده، اخلال در تجهیزات، دستکاری اطلاعات و شنود اطلاعات از جمله مهمترین تهدیدات فضای سایبری است.

کرمی شنود اطلاعات را یکی از مهمترین تهدیدات دانست و تصریح کرد: یکی از بحث‌های داغ و جدی حوزه آکادمیک، کانال‌های کوانتومی است که کانال‌هایی مطمئن برای انتقال بدون دستکاری اطلاعات هستند و کشورهای پیشرفته در حال سرمایه گذاری بر آن هستند و چنانچه تجاری سازی شود، انقلاب دیگری در حوزه ارتباطات رخ می‌دهد.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان این تلاش دانشمندان و اقدامات به روز در این راستا را نشان دهنده اهمیت موضوع اطلاعات و عدم دستکاری آنها دانست.

وی تاکید کرد: بر اساس رتبه بندی اتحادیه جهانی مخابرات که کشورها را بر اساس شاخص‌های سایبری رتبه بندی می‌کند، ایران در سال ۲۰۱۷ در بین ۱۶۵ کشور رتبه ۶۰ را کسب کرده و در سال ۲۰۱۸ در بین ۱۷۵ کشور، مجددا رتبه ۶۰ را کسب کرده است.

کرمی با اشاره به اینکه ایران در این زمینه پیشرفت‌های خوبی کسب کرده است، اضافه کرد: علیرغم این پیشرفت‌ها از سایر کشورها عقب هستیم اما با بهره گیری از دستاوردها و پیشرفت‌ها  به ارتقای رتبه کشور خوشبین هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان به رسالت اجتماعی دانشگاه اشاره کرد و عنوان کرد: دانشگاه علاوه بر رسالت‎های آموزشی و پژوهشی، مسئولیت اجتماعی نیز بر عهده دارد که راه اندازی مرکز آپا دانشگاه از جمله اقدامات دانشگاه در این زمینه است.

وی در پایان با اشاره به فعالیت سه ساله مرکز آپا دانشگاه کردستان، گفت: این مرکز با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی شده‌ تا به عنوان مرکز تخصصی فعال در حوزه امنیت رایانه‌ای به منظور ارتقاء امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور عمل نماید که در طول فعالیت خود در دانشگاه بسیار تاثیرگذار بوده است.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1251719
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.