افزایش بهره‌وری، تولید بیشتر، کاهش هزینه تولید، کاهش فرسایش خاک و استفاده بهینه از نیروی انسانی از جمله مزایای هوشمندسازی کشاورزی است که استان کردستان از سال زراعی جاری وارد شدن به مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

بهار امسال سازمان جهاد کشاورزی در برنامه ای ترویجی نخستین گام هوشمندسازی کشاورزی را با پرواز پهپادهای سمپاش در ۳۸۰ هکتار از اراضی انجام داده و توسعه این روش نوین در سال زراعی آینده را در دستور کار خود قرار داده است.

در راستای تحقق این برنامه‌ها روز سه‌شنبه همایش ملی توسعه کشاورزی هوشمند در کردستان با محوریت پهپادها حضور اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این جلسه با بیان اینکه همه ساله در این استان حدود ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی سمپاشی و محلول پاشی می‌شود،  اظهار داشت: بهار امسال برای اولین بار سمپاشی مزارع با پهپاد در ۳۸۰ هکتار از اراضی گندم استان انجام شد.

محمدفرید سپری افزود: در سال زراعی آینده نیز به دنبال توسعه این خدمات در استان هستیم که انتظار می رود بخش خصوصی و دانش آموختگان کشاورزی از هم اکنون نسبت به خرید ادوات مورد نیاز اقدام کرده زیرساخت‌های آن را در استان فراهم کنند.

وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این راستا از ۲ محل شامل توسعه مکانیزاسیون با سود ۱۵ درصد و کمک‌های فنی و اعتباری با سود چهار درصد به متقاضیان هوشمندسازی تسهیلات پرداخت می کند.

سپری افزایش بهره‌وری، تولید بیشتر، کاهش هزینه تولید، کاهش فرسایش خاک و استفاده بهینه از نیروی انسانی را از مزایای هوشمندسازی کشاورزی اعلام کرد و گفت: در سمپاشی پهپادی مزارع هر هکتار ۱۰ لیتر و در سمپاشی سنتی هر هکتار ۳۵۰ لیتر آب مصرف می شود.

وی اضافه کرد: اختلاف ۳۴۰ لیتری و افزایش رانمدان مصرف سموم از نخستین و مهمترین تفاوت این نوع هوشمندسازی است که تلاش شده با استفاده از توان مهندسان و کارشناسان عضو سازمان نظام مهندسی این نوع کشاورزی را در استان فعالتر کرد.

سپری با اشاره به اینکه از سال ۴۲ تا ۹۵ در مقابل هر سال ۳ صدم سانتیگراد دمای هوای استان گرم تر و در این مدت میزان بارندگی هادر مقابل هر سال ۳.۵۴ میلی متر کاهش داشته است، افزود: در این مدت به صورت جمع دمای هوا حدود ۲ درجه سانتیگراد و بارندگی ها نیز حدود ۱۸۴ میلی متر کاهش داشته که باید تاثیر این سیر سعودی دما و سیر نزولی بارندگی در تولید محصولات را باید با استفاده از تکنولوژی‌ها تعدیل کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه این سازمان هم اکنون دارای ۶ هزار و ۴۳۰ عضو است، اظهار داشت: این تعداد شامل ۶ هزار عضو حقیقی، ۲۶۴ عضو حقوقی، ۱۵۲ عضو فروشگاه و کلیک گیاه پزشکی و ۱۴ مرکز خدمات کشاورزی غیر دولتی است.

عابد احمدی با بیان اینکه این سازمان در راستای افزایش بهره وری طرح‌های مختلفی از جمله طرح توسعه پهپاد کشاورزی را در دستور کار قرار داده است، گفت: لازمه دستیابی به نتیجه مطلوب اجرای صحیح و درست طرح هاست که انتظار می رود اعضای سازمان در اجرای تمام طرح ها حضوری مثمر و متعهدانه و جدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود با واگذاری فعالیت های تصدی گری از سوی سازمان جهاد کشاورزی زمینه بیشتر بکار گیری و اشتغال دانش آموختگان بخش کشاورزی استان را فراهم کنند.

در این جلسه مزایا و ویژگی های استفاده از پهپادهای کشاورزی در بخش های مختلف سمپاشی، علف کش، کود برگ، حشره کش، قارچ کش و باکتری کش بر روی مزارع باغ، صیفی‌جات و سبزیجات از سوی مدرس کارگاه آموزش داده شد.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.