چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان یکم شهریور با اجزای نمایش سولکس از ایتالیا در پارک شانو سنندج کار خود را آغاز کرد و تا پنجم شهریور هم به طول می‌انجامد یکی از برنامه‌های جانبی این رویداد برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید خارجی بود.

ورک شاپ با عنوان «بدن، صدا، حرکت»  توسط استاد «میگل آنخل ولانچوز» از کشور مکزیک در روزهای یکشنبه و دوشنبه سوم و چهارم شهریور ساعت ۹ تا ۱۱ و ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای مریوان برگزار شد که در این کارگاه آموزشی تکنیک تئاتر «گرتوفسکی» (کارگردان لهستانی) کار شد و در پایان دوره، هنرجویان اثر خود را در یک مکان عمومی به اجرا در آوردند.

عنوان ورک شاپ دوم، «خلق شخصیت به وسیله ایماژ» است که توسط استاد «تیتیا بومیستر» از کشور هلند روزهای یکشنبه و دوشنبه سوم و چهارم شهریور ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ و ۱۶ تا ۱۹ در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری ارشاد مریوان برگزار شد،  در این کارگاه آموزشی هم بر اصول هنری و شیوه قصه گویی کمپانی داگتر نوپ تمرکز و در پایان یک اجرای خیابانی میان رشته‌ای ارائه شد.

موضوع چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان آزاد است و محورهای مورد تاکید در این رویداد هنری شامل وفاق و انسجام اجتماعی، ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر حفظ جنگل‌ها) است.

ترویج هنر دینی و آموزش مفاهیم ارزشی و شناسایی استعدادها با تأکید بر زندگی و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص)، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق و تلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها از دیگر محورهای این جشنواره است.

مکان‌های برگزاری جشنواره تئاتر خیابان مریوان در شهر مریوان شامل پارک شانو، پارک ملت، دریاچه زریوار و میدان امام حسین (ع) مشهور به باوه‌رشی و روستاهای نی، دره تفی، ینگیجه، برده‌رشه، کانی دینار و شهرک هجرت است.

ساعت های برگزاری تئاتر خیابانی در مکان های یاد شده صبح ها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و بعدازظهرها نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۳ شب خواهد بود.

۳۰۳ اثر شامل ۲۰۲ اثر از هنرمندان و گروه های نمایشی داخل کشور و ۱۰۰ اثر از هنرمندان و گروه های نمایش خارجی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ارسال شد 

شهرهای تهران، رشت و مریوان به ترتیب با ۳۵، ۲۰ و ۱۳ اثر ارسالی بیشترین آثار را به این دوره از جشنواره ارسال کردند.

۷۰ نفر خبرنگار و عکاس از رسانه‌های داخلی و  خارجی شامل شبکه تلویزیونی رووداو، گه‌لی کوردستان، کوردسات، ان، آر، تی و سپیده این جشنواره را پوشش خبری می‌دهند.

چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌  کردستان، معاونت امور هنری وزارت متبوع، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و کانون تئاتر خیابانی در حال برگزاری است.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.