چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اول شهریور ماه جاری ساعت ۱۸ با اجرای نمایش سولکس از ایتالیا در پارک شانو سنندج کار خود را آغاز کرد و از امروز نیز نمایش ها براساس اعلام قبلی در شهر مریوان اجرا داشتند.

کاروان شادی (کارناوال) که همواره روز آغاز جشنواره‌های مختلف هنری به منظور اطلاع‌رسانی شفاهی به مردم و ایجاد شادی و نشاط در جامعه برگزار می‌شود عصر شنبه در خیابان های شهر مریوان با حضور گروه های نمایشی، نوای موسیقی شاد اقوام ایرانی برگزار شد.

کاروان شادی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دلیل اینکه چند ماه قبل از برگزاری این دوره از جشنواره چندین نمایش به همت گروه‌های تئاتر فعال در این شهرستان به اجرا در آمده بود همچنین به خاطر عجین شدن مردم با این رویداد، در عصر دومین روز آغاز آن از میدان سرباز به سمت پارک شانو برگزار شد.
ساعت ۱۸ گروه‌های نمایشی شرکت کننده در این دوره از جشنواره حرکت خود را از میدان سرباز آغاز کردند.

از همان ابتدای حرکت با به صدا در آمدن سازهای موسیقی سنتی توسط اعضای گروه‌های آیینی سنتی استان‌های مختلف کشور حلقه‌هایی رقص اقوام و هه لپرکی گروه های مناطق کُردنشین شکل گرفت و مردم عادی هم به آنها پیوستند و اینگونه اتحاد و همدلی و شور و نشاط خود را به نمایش گذاشتند.

مهدی حبیبی کارگردان این برنامه هنری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سعی کردیم در این برنامه از قابلیت‌هایی هنرمندان تئاتر مریوان و دیگر شهرهای کشور بهره‌مند شویم و با توجه به بضاعت و توان مالی جشنواره تلاش کردیم کاروان شادی را در سطح بالایی برگزار کنیم.

کارگردان این برنامه با بیان اینکه از رقص‌های آیینی و آیین‌های نمایشی گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره بهره گرفتیم،  یادآور شد: فیدبک کارناوال را به خوبی توانستیم در مشارکت و همراهی و استقبال مردم مشاهده کنیم.

حبیبی اظهار داشت: از ظرفیت‌های کارگاه هنر ایران هم استفاده کردیم و گاری‌های حاوی کیک جشنواره و سبدهای گل را هم در این برنامه فرهنگی گنجاندیم و در ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه هم نورافشانی با حضور پرشور و گسترده اقشار مردم انجام شد.
بازار سلفی گرفتن با هنرمندان شاخص حوزه تئاتر و سینمای کشور شامل مجید صالحی و مه لقا باقری هم گرم بود و این دو هنرمند مشتاقانه در کنار هوادارانشان عکس یادگاری گرفتند.
۳۰۳ اثر شامل ۲۰۲ اثر از هنرمندان و گروه های نمایشی داخل کشور و ۱۰۰ اثر از هنرمندان و گروه های نمایش خارجی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ارسال شد.

شهرهای تهران، رشت و مریوان به ترتیب با ۳۵، ۲۰ و ۱۳ اثر ارسالی بیشترین آثار را به این دوره از جشنواره ارسال کردند.

این دوره جشنواره در هشت بخش شامل مسابقه ایران، دیگر گونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی از اول شهریور امسال آغاز شد و تا پنجم شهریور هم به طول می‌انجامد.

هیات انتخاب این دوره از جشنواره نمایش‌های داخلی متشکل از محمودرضا رحیمی، رحمان هوشیاری، امیر راد، محمدعلی صادق‌حسنی و یاسر خاسب بودند که ۲۸ اثر را برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره انتخاب و معرفی کردند، ۱۱ نمایش در بخش آزاد، پنج نمایش در بخش آیینی سنتی، سه نمایش در بخش دگرگونه اجرایی، سه نمایش در بخش بین‌الملل (نمایش‌های داخلی) و چهار نمایش در بخش کودک و نوجوان به مرحله نهایی این دوره جشنواره راه یافتند.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با هدف شناسایی، تقویت و ترویج نمایش‌نامه‌های خیابانی با طرح و ایده فاخرو مورد نیاز جامعه که با ایده‌های خلاقانه و تأثیر گذار همراه باشند و نیز معرفی استعدادهای تازه در این حوزه و گسترش دیگر گونه‌های اجرایی مانند تئاتر محیطی، تئاتر شورایی، تئاتر کاربردی و هنرهای اجرایی بینرشته‌ای و … مسابقه سراسری ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی برگزار شده است.
علاوه بر مریوان تعدادی از نمایش‌های این جشنواره در شهر سنندج هم اجرا می‌شود، این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و کانون تئاتر خیابانی برگزار خواهد شد.

 ۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.