مدیرکل، تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کارفرمایانی که اقدام به جذب کارورزان دانش آموخته کنند از پرداخت ماهانه حدود ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار ریال حق بیمه نیروی کار معاف می‌شوند که در این راستا تاکنون دولت در کردستان حق بیمه ۲۰۱ نفر شغل اولی را پرداخت کرده است.

برهان صلواتی اظهار داشت: کارفرمایان بنگاه های فعال اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی دارای کُد کارگاهی تامین اجتماعی در صورت جذب و به کارگیری جوانان دانش آموخته دانشگاهی از بین گروه هدف این طرح، به طور کامل از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی سهم کارفرما برای ۲ سال معاف می‌شوند.

وی با بیان اینکه مشمولان این طرح نباید سابقه بیمه تامین اجتماعی بیش از سه ماه داشته باشند افزود: باید توجه داشت که آن دسته از نیروهای کار جدید مشمول معافیت حق بیمه سهم کارفرما می‌شوند که در دفاتر کاریابی غیر دولتی دارای مجوز به عنوان جوینده کار ثبت نام کرده باشند.

صلواتی اضافه کرد: حداکثر سن برای مشمولان این طرح در مقطع کارشناسی ۲۵ سال، کارشناسی ارشد ۲۸ سال و دکترا ۳۲ سال است و کارفرمایان کارگاه هایی که نیروی جدید را به جای نیروی کار شاغل با مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر که اخراج، مستعفی و یا ترک کار کرده اند به کار گیرند، مشمول استفاده از معافیت بیمه‌ای نمی‌شوند.

وی گفت: از ابتدای آغاز طرح کارورزی نیز (اواخر سال ۹۶) تاکنون یک هزار و ۲۷۶ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی کردستان در راستای طرح کارورزی در بنگاه های اقتصادی این استان مشغول به کار و فعالیت شده‌اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اظهار داشت: طرح کارورزی با هدف فراهم کردن زمینه بکارگیری فارغ التحصیلان در واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی و ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار توسط دولت در حال اجرا است.

برهان صلواتی با اشاره به اینکه این مساله سهمیه بندی نیست و هیچ گونه محدودیتی برای استان در این راستا وجود ندارد، اضافه کرد: تاکنون پنج هزار کارورز واجد شرایط استان در سامانه کارورزی ثبت نامه کرده اند که از این تعداد یک هزار و ۲۷۶ نفر در واحدهای تولیدی مشغول بکار شدند.

وی افزود: یک هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی پذیرنده در سامانه کارورزی نیز ثبت نام و نسبت به بکارگیری کارورز اقدام کرده اند که از این تعداد ۸۲۷ کارگاه کارورز جذب داشته اند.

صلواتی با بیان اینکه استان کردستان جز ۱۰ استان برتر کشور در اجرای این طرح است، یادآورشد: در این طرح پرداخت بخشی از بیمه و حق‌الزحمه کارورزان به عهده وزارت کار است که در این راستا تاکنون در کردستان ۲۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه کارورزان در این طرح مشمول قانون کار نمی‌شوند، یادآور شد: حدود ۲۰ درصد از کارورزان شامل ۲۱۵ نفر پس از اتمام دوره مهارتی و آموزشی به صورت نیروی کار تمام وقت در این واحدها جذب شدند.

وی گفت: در این طرح وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در هر ماه برای هر کارورز دانش آموخته رشته کاردانی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال، کارشناسی سه میلیون و ۱۰۰، ارشد و دکترا سه میلیون و۵۰۰ هزار ریال پرداخت می‌کند.

صلواتی با اشاره به اینکه در سال جاری نیز دریافتی در هر رده تحصیلی برای هر ماه ۴۰۰ هزار ریال افزایش داشته است، اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این طرح را به عنوان یک دوره آموزشی تکمیل مهارت دانش آموختگان نگاه می‌کند.

بر اساس این طرح باید نسبت به ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ هزار دانش آموخته در سراسر کشور از طریق برقراری مشوق سهم کارفرما اقدام شود.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.