مجموعه شعر چیروکی چرو (داستان جوانه) سروده توفیق ابراهیمی برای نخستین بار، امسال از سوی انتشارات رویداد در یک هزار نسخه به قیمت ۳۰۰ هزار ریال منتشر و روانه بازار شده است.

در این مجموعه ۱۵۳ شعر به زبان کُردی در ۲۳۵ صفحه آمده  و طراحی جلد آن هم کاری از استاد مهدی ضیاءالدینی است.

مراسم رونمایی از این کتاب شامگاه شنبه در سالن شماره ۲ پردیس سینما بهمن سنندج با حضور پرشور هنرمندان و اساتید حوزه شعر، موسیقی، نقاشی و دیگر اقشار علاقمند به حوزه شعر برگزار شد.

رحیم لقمانی یکی از شاعران برجسته کُرد در این مراسم  زمان آشنایی خود با توفیق ابراهیمی را در دهه ۷۰  ذکر کرد و اظهار داشت: بی شک از خاک و گل می‌توان بهترین و زیباترین کوزه را ساخت، ابراهیمی هم با زبانی ساده و کلماتی روان و عاطفی بهترین اشعار را سروده است.

وی اضافه کرد: در چندین سال اخیر کتاب‌های زیادی اعم از شعر و داستان چاپ شده است ولی در این شرایط و فضای کنونی جامعه، شعرهای کمی در زندگی و فکر مردم نفوذ کردند که دلیل آن به شعرها و شاعران ما برمی‌گردد.

لقمانی با بیان اینکه مردم در فضای مجازی مدام دنبال یافتن شعراند و این نشان می‌دهد که همچنان خواهان و علاقمند به شعر هستند گفت: هر چقدر شاعران در شعرهایشان به بیان درد و مشکلات و دغدغه‌های مردم بپردازند شعرهایشان بیشتر رواج می‌یابد.

وی یادآور شد: شاعر از طریق چند کلمه ساده می‌تواند دغدغه‌های مردم جامعه خود را بیان کند و تابوهایی را هم بشکند که ابراهیمی توانسته به شیوه‌ای عاطفی و کُردانه تابوها را بخوبی و موفقیت آمیز شکسته است.

این شاعر برجسته کُرد گفت: شاعر هم مانند یکی از افراد جامعه با عشق، درد، شادی و غم ملت خود زندگی می‌کند و هنر او برگرفته از این مسائل است.

۱۳۰ شعر در این مجموعه  از ظرفیت نمایشی برخوردارند

یکی از زنان شاعره کُرد هم در این مراسم به بیان خاطره‌ای از قرائت یکی از شعرهای توفیق ابراهیمی در مراسمی پرداخت و گفت: سال ۸۵ مجری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان که در سنندج برگزار شد، بودم در آن مراسم شعر سنگ استاد ابراهیمی را قرائت کردم و تاثیر این شعر موجب استقبال گسترده خیران در این برنامه شد.

کلثوم عثمان‌پور اضافه کرد: شعر سنگ (به سنگ گفتند قرار است تو را به تندیس خدا تبدیل کنند، گفت نه، نه، مردم فریب دادن دیگر کافی است، مرا به پله‌ای کوچک تبدیل کنید تا کودکان از آن بالا رفته و به مدرسه روند)، مبارزه و تاکیدی بر فکرهای کهنه و توجه ویژه به کودکان است.

وی با اشاره به اینکه داستان برای هر قشری قابل فهم است، افزود: از ۱۵۳ شعر موجود در این مجموعه ۱۲۰ تا ۱۳۰ شعر ظرفیت نمایشی دارند و کارگردانان و فیلمسازان می‌توانند آنرا تبدیل به فیلم کنند بدون اینکه نیازی به نوشتن دیالوگ و شخصیت ‌پردازی داشته باشند.

عثمان‌پور یادآور شد: تعاریف قدیمی مربوط به شعر تغییر کرده و امروز هر کسی براساس درک و فهم خود تعریفی از آن دارد.

وی اضافه کرد: تاثیرگذاری بر روی مخاطب یکی از رازهایی است که توفیق ابراهیمی در اشعار خود آنرا بکار گرفته است.

این شاعره کُرد گفت: صندوقچه ذهن این شاعر با وجود اینکه تحصیلات آکادمیک ندارد، پُراز کلمات ناب است که این سرمایه او نشات گرفته از قصه‌هایی است که دوران کودکی از مادربزرگش شنیده است.

عثمان‌پور اضافه کرد: این صندوق ذهنی از طریق ادب شفاهی و شنیدن رازهایی توسط مادربزرگی مهربان در توفیق ابراهیمی بوجود آمده است.

طبیعت دغدغه شاعر در این مجموعه شعر است

وی اظهارداشت: در مجموعه شعر چیروکی چرو بیش از ۱۸۰ نام هم چون درخت، گل، فصل‌ها، مار، گرگ برده شده که ذهن مخاطبان را درگیر طبیعت می کند و این شاعر توانسته در بستر طبیعت مفاهیم مختلف اجتماعی، سیاسی و عاطفی را بخوبی منتقل کند.

این شاعره کُرد با بیان اینکه بلوط هفت بار در شعرهای موجود در این مجموعه تکرار شده است، گفت: توفیق ابراهیمی در این مجموعه اشعار خود هم به بیان طبیعت لطیف و هم خشن پرداخته است.

عثمان‌پور افزود: سرزمین ما فراز و نشیب‌های فراوانی داشته که توفیق ابراهیمی برای بیان روایت آنها موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه ادبیات کلاسیک مملو از شعرهایی برای زنان است، گفت: توفیق ابراهیمی در یکی از شعرهایش بیان کرده اگر زلزله آمد، اگر کوهی آتش گرفت به این دلیل است که دل زنی شکسته است.

نویسنده و شاعر کردستانی هم در این مراسم اظهار داشت: این برنامه برای من فقط مراسم رونمایی نیست بلکه فلش بکی به ۳۰ سال گذشته و یادآوری خاطرات روزهایی است که با جمعی از شاعران هنگام بمباران شهر توسط رژیم بعثی در زیرزمین و پناهگاه‌ها شعر می‌خواندیم.

کامبیز کریمی اضافه کرد: باور داشتیم از طریق کلمات می‌توانیم ابتدا در خود و سپس در دیگران تغییری ایجاد کنیم.

وی افزود: قطعا برای هر فردی پیش آمده شعری خوانده و متوجه معنای آن نشده باشد یا اینکه نقاشی را دیده و قطعه موسیقی را شنیده ولی پی به مفهوم آن نبرده است.

کریمی اظهار داشت: افرادی که در زمینه علم کلام فعالیت می‌کنند می‌گویند در هستی چهار پدیده شامل امر واقع، امر محتمل، امر ممکن و امر غیرممکن وجود دارد.

وی گفت: هنر برای اینکه قابل فهم باشد باید در فاصله پدیده‌های ذکر شده خلق شود، بخشی از هنر حتما باید در امر واقع که شامل زندگی معمولی انسان‌ها است قرار داشته باشد مسئله‌ای که تعدادی از هنرمندان گاهی آنرا فراموش می‌کنند.

این شاعر کردستانی افزود: برخی از کارهای هنری احتمالات را هم در نظر می‌گیرد که این اتفاق با کمک قدرت تخیل شاعر روی می‌دهد.

کریمی اضافه کرد: هنر باید  در امر واقع حضور داشته و آنرا به امر محتمل تبدیل و سپس به طرف امر ممکن حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه زبان، ابزار شاعر است، اضافه کرد: معتقدم هر شعر و داستانی که برگرفته از زندگی مردم نباشد به زبان خود خیانت کرده است.

این شاعر کردستانی یادآور شد: افراد به طور یکسان مفهوم هر شعری را درک نمی‌کنند و هر کسی برداشت متفاوتی می‌تواند داشته باشد ولی اینکه شخصی متوجه مفهوم شعری نشود مقصر شاعر آن است.

توفیق ابراهیمی متولد سال ۱۳۳۱ در شهر سنندج  است  و از سن ۲۴ تا ۲۵ سالگی شروع به شعر گفتن کرده است.

این شاعر سنندجی در حاشیه مراسم رونمایی از نخستین مجموعه شعریش به خبرنگاران گفت: بعد از انقلاب که آزادی نسبت به دوران شاهنشاهی در کردستان بیشتر شد من نیز هم چون دیگر هم سن و سالانم در آن دوره شروع به خواندن آثاری به زبان کُردی و نوشتن با زبان مادری خود کردم.

ابراهیمی افزود: در خانواده‌ای شعر دوست و اهل کتاب بزرگ شدم و همین موجب علاقه فراوانم به مطالعه و سپس سرودن شعر شد.

وی اضافه کرد: وقتی توجه کردم که مردم علاقه فراوانی به اشعاری دارند که دردها و رنج هایشان را بیان می‌کند و از آنجا که ذوق و استعداد شعر گفتن را هم داشتم، وارد این عرصه شدم.

شاعر مجموعه شعر چیروک چرو گفت: شاگرد جوشکار بودم و استادکارم فردی اهل هنر و ادب بود و همیشه محافلی را با حضور دوستان شاعرش برگزار می‌کرد و این نیز عامل تاثیرگذاری دیگری در ورود من به عالم شعر بوده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ۱۵ سال هم در هنرستان صنعتی، رشته فلزکاری را به طور عملی تدریس کردم، یادآور شد: در این محیط هم با افراد فرهنگی آشنا شدم و با آنها هم ارتباط خوبی برقرار کردم.

وی در خصوص شعری که یکی از شاعران سنندجی سال‌ها پیش به اسم خود آنرا منتشر کرده بود، گفت: این شاعر، در شعر کُردی یکی از سرآمدان و تاثیرگذاران است و تمام مجموعه شعر خود را به او تقدیم می‌کنم.

ابراهیمی اضافه کرد: این شاعر ۲ سال از من بزرگ‌تر است و در دوران جوانی با دیگر شاعران شهر در مغازه حسن سبحانی شعرهایمان را قرائت و اگر ایراداتی داشت آنها را بیان می‌کردیم.

وی افزود: شعر ساکی سه‌فه‌ر(چمدان) را یکی از همین دورهمی‌هایمان قرائت کردم که بعدها این شاعر با تغییر یک نام دراین شعر به اسم خود آن را منتشر کرد.

این شاعر سنندجی گفت: دراین مجموعه‌ از اشعارم که به همت همسرم جمع‌آوری شده است این شعر را هم آورده‌ام.

۹۹۳۶ / ۳۰۳۴ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.