معاون فرهنگی و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: برگزاری نخستین جشنواره مد و لباس کردی گامی موثر در شناسایی و ترویج لباس کردی است.


به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، سامان احمدی روز چهارشنبه ( ۹ مرداد) در آیین اختتامیه نخستین جشنواره مد و لباس کردی که در مجتمع فجر سنندج برگرار شد، اظهار کرد: قانون ساماندهی مد و لباس در سال ۸۵ به تصویب مجلس رسید و سال ۸۷ نیز دولت آیین نامه را تدوین کرد.

وی با اشاره به اینکه کارگروه مد و لباس هم امسال در استان کرستان شکل گرفت، افزود: این کارگروه متشکل از دستگاه‌های فرهنگی است که برای هدایت، نظارت بر فرهنگ غالب استان و ترویج لباس کردی شکل گرفته است.

معاون فرهنگی و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان عنوان کرد: بنیاد ملی مد و لباس هم به این نتیجه رسیده که لباس کردی یکی از اصلی‌ترین لباس‌ها و شاخص لباس اسلامی است که این باعث شناساندن بیشتر استان می‌شود.

وی به برگزاری نخستین جشنواره مد و لباس کردی اشاره و اعلام کرد: طی سه روز اخیر حضور پرشور مردم در نمایشگاه نشان دهنده عِرق مردم به لباس کردی بود.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم در سال آینده با حضور بخش خصوصی شاهد حضور بیشتر استان‌های مناطق کردنشین کشور در این نمایشگاه باشیم.

شیدا مردوخی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره مد و لباس کردی هم در ادامه افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و موسسه فرهنگی هنری مستوره اردلان با همکاری بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی و حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کردی را با هدف صیانت از هویت ملی تقویت همگرایی ملی و ترویج مد و لباس اسلامی ایرانی برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، افزود: نمایشگاه مد و لباس کُردی با حضور استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی، کرمانشاه و کردستان از ٦ تا ۹ مرداد سال‌جاری به مدت سه روز در عمارت خسروآباد سنندج دایر شده و پذیرای بازدید علاقه مندان است.

دبیر اجرایی جشنواره مد و لباس کردی عنوان کرد: بخش نمایشگاه شامل مسابقه ایده تا اجرا (تیم‌های طراحی و لباس و دوخت)، زیورآلات، کیف و کفش محلی، غرفه تولید کنندگان پارچه و لباس کردی و بافت‌های سنتی محلی است.

وی تصریح کرد: برگزاری شش کارگاه آموزشی شامل کارگاه الگوسازی لباس مهابادی و گل گله دوزی، کارگاه برش و دوخت لباس اردلانی، کارگاه نقش مفهومی هنر در طراحی لباس، کارگاه کلاش بافی، کارگاه برش حجمی لباس کردی (مولاژ) و کارگاه تبار شناسی پوشاک کوردی در بخش جنبی این نمایشگاه برگزار شد.

مردوخی برپایی نمایشگاه عکس از ۲۲ عکاس کردستانی را از دیگر برنامه‌های این جشنواره و نمایشگاه برشمرد و خاطرنشان کرد: آثار این عکاسان در نمایشگاه به معرض دید عموم مردم قرار داده شده است.

در ادامه پروین مکری و شلیر عطایی دو نفر از کارشناسان و طراحان لباس و پوشاک به ارائه مقالاتی در مورد پوشش مردم مناطق کردنشین و قسمت‌های مختلف لباس این نوع مناطق پرداختند. اجرای دو قطعه موسیقی کردی هم از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کردی در قالب  ۲۸   غرفه از ششم مرداد آغاز و تا نهم مردادماه جاری در عمارت خسروآباد سنندج در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.