جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی بعد از سه روز امروز چهارشنبه با حضور مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ‌های کردستان و کرمانشاه و جمع دیگری از مسئولان و هنرمندان و فعالان حوزه پوشاک و زیورآلات سنتی بکار خود پایان داد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این مراسم اظهار داشت: قانون ساماندهی مد و لباس سال ۸۵ مصوب شد و سال ۸۷ هم دولت آیین‌نامه آن‌را تدوین کرد.

سامان احمدی اضافه کرد: کارگروه ساماندهی متشکل از چندین دستگاه اجرایی هم چون سازمان صمت، آموزش و پرورش و صداوسیما در استان تشکیل شده که برگزاری جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی یکی از دستاوردهای این کارگروه است.

وی افزود: در چند روز برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری مردم با استقبال پرشور خود نشان دادند که چقدر نسبت به لباس و هویتشان عِرق دارند و بنیاد ملی مد و لباس به این نتیجه رسیده که لباس کردی یکی از شاخص‌های لباس ایرانی اسلامی است.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: لباس کردی یکی از المان‌های موثر در شناساندن بیشتر و بهتر کردستان است.

دبیر اجرایی جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی  هم در این مراسم گفت: این نمایشگاه در ۲۸ غرفه برپا شد که بدلیل استقبال خوب مردم تا پایان امروز چهارشنبه هم پذیرای بازدید علاقمندان است.

شیدا حبیبی افزود: در این سه روز برگزاری جشنواره دست‌اندرکاران این برنامه از سه نفر خیاط قدیمی و پیشکسوت هم دیدار و تجلیل شدند و  برگزاری ۶ کارگاه آموزشی از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره بود.

کارشناس ارشد طراحی لباس هم با اشاره به اینکه لباس به انسان هویت می‌بخشد، گفت: پوشاک هر قومی برگرفته از موقعیت اقتصادی اجتماتی و سیاسی هر قوم است.

پروین مکری اضافه کرد:  کردها بهترین و زیباترین و پوشیده‌ترین نوع پوشاک را در ایران اسلامی دارند.

کارشناس ارشد طراحی لباس با اشاره به اینکه پوشاک  شاخصه‌ای از هنر همیشه منعکس کننده هویت هر قومی است، یادآور شد: لباس کردی در طول زمان تکامل یافته و به شکل امروزی در آمده است.

برگزیدگان

با رای هیات داوران رشته دوخت لباس اصیل کردی  علیه کریمی رتبه نخست،  سیدعسل دیانت رتبه دوم و  بهار ارشدی و سرگل حسینی به طور مشترک رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

در رشته ابتکار و خلاقیت در دوخت رتبه نخست  را فروزان حسین پناهی، رتبه دوم را آزاده صادقیان  و نفر سوم مشترکا میترا زارعی و هدیه صیدی به خود اختصاص دادند.

با رای هیات داوران در رشته طراحی لباس اصیل مناطق مختلف کردنشین رتبه اول  را مشترکا پگاه پارسانژاد و غزل آز، رتبه دوم  را هم مشترکا  تارا شیرزادی  و هانیه عبداللهی به خود اختصاص دادند و این رشته رتبه سوم نداشت.

در رشته ابتکار و خلاقیت در طراحی لباس هم  زیبا احمدی و  فریماه محمدی به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند و این رشته هم رتبه سوم نداشت.

در رشته پارچه سازی آزاده سعیدی رتبه نخست، بهار ارشدی  و میترا زارعی به طور مشترک رتبه دوم و  بدریه فتحی هم رتبه سوم را کسب کردند.

در رشته زیورآلات دست ساز هم با رای هیات داوران علیه کریمی رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

ستاره حسینی منتخب داوران در حوزه طراحی پارچه و لباس بود و یگانه عظیمی و اسرا پالیزی  از  دانش آموز هنرستان حکمت سنندج در طراحی لباس هم به عنوان  شایسته تقدیر معرفی شدند.

هانیه صیادی، تارا کرم ویس نژاد و نسا زندی ناوگران از دانشگاه فنی و حرفه ای دختران سنندج هم شایسته تقدیر شدند.

در این مراسم از پیشکسوتان شامل رحیم خالدی در حوزه کوتال فروشی،  خالد خسبی حوزه کلاش بافی، حاجی جلال مرادی در حوزه جولایی دوزی، عباس معاونی درحوزه خیاطان،  محمد محمدی  در حوزه زیورآلات ،  سلام کارگرمروج لباس کردی،  آمنه صالحی درحوزه پشم ریسی و موریسی، فرحناز ایراندوست در حوزه کارآفرینی، سوسن جاسمی دوزنده و طراح کارآفرین وفرخ لقا معتمدوزیری مروج لباس کردی تجلیل شد.

فراخوان نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی زمستان سال گذشته در بین استان‌های مناطق کُردنشین اعلام شد.

این جشنواره در بخش‌های رقابتی، نمایشگاه و پژوهش برگزار شد که بخش رقابتی جشنواره شامل طراحی لباس، طراحی دوخت، طراحی پارچه و بخش مد و لباس بود.

مژگان اردلان در بخش طراحی پارچه، پروین مُکری در بخش طراحی لباس، ناهید کریمی، مهشید زندسلیمی و محمدعارف تبرخون در بخش طراحی دوخت آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را داوری کردند.

٢٧٠ اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که آثار منتخب و برگزیده در اختتامیه این جشنواره معرفی و از آنها تجلیل شد.

نخستین نمایشگاه مد و لباس کُردی با حضور استان های کردستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کرمانشاه از  ۶ مرداد آغاز و تا ۹ مرداد در عمارت خسروآباد سنندج به طول انجامید.

بخش نمایشگاه شامل مسابقه ایده تا اجرا (تیم‌های طراحی و لباس و دوخت)، زیورآلات، کیف و کفش محلی، غرفه تولید کنندگان پارچه و لباس کردی و بافت‌های سنتی محلی است.

برگزاری ٦ کارگاه آموزشی شامل نشست توجیهی پژوهشی صنوف وابسته و همگن پوشاک و البسه کردی، کارگاه آموزشی پیشینه مد و لباس کردی به عنوان نماد حجاب و عفاف ایرانی اسلامی و کارگاه آموزشی استارت آپ مد و لباس اسلامی ایرانی، (جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ترویج و تبلیغ و مدل لباس ایرانی در فضای مجازی) در بخش پژوهش این جشنواره در طول برگزاری این رویداد فرهنگی،هنری در سنندج برگزار شد.

این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و موسسه فرهنگی هنری مستوره اردلان با همکاری بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی و حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور صیانت از هویت ملی تقویت همگرایی ملی و ترویج مد و لباس اسلامی ایرانی برگزارشد.
۹۹۳۶ / ۳۰۳۴ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.