مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان صادرات محصولات کشاورزی از کردستان در این مدت ۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده که با توجه به ارزش ۱۸۹ میلیون دلاری کل صادرات گمرکات امسال استان، بیش از ۴۷ درصد کل صادرات استان را تشکیل می‌دهد.

شهریار حنیفی اضافه کرد: در این مدت میزان صادرات محصولات کشاورزی از کردستان از نظر ارزش دلاری حدود سه درصد از ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار سال قبل پیشی گرفته اما از نظر وزنی که ۲۰۴ هزار تن برآورد شده نسبت به ۲۱۶ هزار تُن مدت مشابه سال قبل خود حدود ۶ درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت های بسته بنه و شاخص های صادراتی میوه و تره بار نیز از عوامل کاهش صادرات است،  افزود: اکنون سیاست وزارت جهاد کشاورزی تامین مصارف داخلی است که در این راستا برای برخی محصولات کشاورزی محدودیت و ممنوعیت صادراتی اعمال شد که این مساله از دیگر دلایل کاهش صادرات از نظر وزنی است.

حنیفی گفت: گوجه فرنگی به میزان ۱۸ میلیون دلار، هندوانه به میزان ۱۴ میلیون دلار، سیب درختی به میزان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، خربزه و خیار هر کدام به میزان چهار میلیون دلار عمده محصولات کشاورزی صادراتی از این استان در این مدت بوده اند.

وی ارزش ریالی صادرات امسال محصولات کشاورزی از این استان را هشت هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: بر اساس خود اظهاری صادر کنندگان حدود ۱۰ میلیون دلار شامل ۱۱ درصد از میزان ۸۹ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات این استان مربوط به تولیدات کردستان است.

حنیفی افزود: این محصولات در بخش زراعی ۱۸۵ هزار تن به ارزش ۶۵ میلیون دلار معادل ۶ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال، بخش باغی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۱۵ میلیون دلار معادل یک هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال، بخش دامی سه هزار تُن به ارزش پنج میلیون و ۵۰۰ هزار دلار معادل ۵۶۲ میلیارد ریال و شیلات ۸۵۲ تن به ارزش سه میلین و ۳۰۰ هزار دلار معادل ۳۳۲ میلیارد ریال صادر شده است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است و همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از ۴۷ هزار تن به کردستان تعلق دارد.

بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی (سال ۱۳۹۳) تعداد ۱۱۳ هزار و ۶۳۰ بهره بردار بخش کشاورزی در سطح ۱۶۳ هزار و ۸۷۳ واحد بهره برداری در استان مشغول فعالیت هستند.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.