به گزارش خبرنگار ایرنا، پخش تصاویری از حمله کرم های پروانه ای در برخی محلات مسکونی شهرک های اندیشه و ساحلی سنندج (2 روز پیش) در شبکه های اجتماعی موبایلی از جمله تلگرام منجر به نگرانی مردم این محلات شد.
کارشناسان محیط زیست هم در محلی که ویدئوهای آن در فضای مجازی پخش شد حضور پیدا کردند و آن گونه ها را لارو پروانه ای با عنوان رنگین بانو تشخیص دادند که هیچ ضرر و آسیبی نه برای انسان و نه اراضی کشاورزی و محیط زیست دارد و جای هیچ نگرانی نیست.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: پروانه رنگین بانو با نام علمی Vanessa cardui که این روزها لارو آن در برخی محلات شهر سنندج مشاهده شده دارای پراکنش زیادی در دنیاست و از طیف وسیعی از گیاهان تغذیه می کند.
حیدر ویسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: گیاهان خاردار میزبان این پروانه برای تخم ریزی هستند و در مرحله لاروی و پروانه هم ضرری برای انسان و محیط زیست ندارند.
وی افزود: به دلیل افزایش بارندگی در بهار امسال و مساعد بودن شرایط آب و هوایی جمعیت بسیاری از لارو حشرات از جمله پروانه ها افزایش پیدا کرده است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان به دیگر دلیل افزایش جمعیت لارو این نوع پروانه اشاره کرد و یادآور شد: کاهش جمعیت دشمنان طبیعی این پروانه از جمله راسته گنجشکسانان هم از دلایل افزایش لارو این پروانه است.
ویسی تاکید کرد: دلیل کاهش جمعیت گنجشکسانان هم به تخریب مراتع و استفاده از کود و سموم شیمیایی در اراضی کشاورزی و سمپاشی درختان و تا حدودی هم شکار بر می گردد که این موارد موجب شده این راسته از پرندگان مکان مناسبی برای لانه سازی پیدا نکنند.
وی گفت: لارو پروانه رنگین بانو اگر هوا گرم باشد از بین می رود و برای تبدیل به پروانه شدن نیاز به هوای مرطوب دارد البته جمعیت لاروی هم که به پروانه تبدیل می شوند طول عمر کوتاهی دارند.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.