به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان حامد شهرکی روز شنبه در این باره اظهار داشت: اردک مرمری شکار شده در چاه نیمه شماره سه شهرستان زهک از گونه های بسیار کمیاب منطقه است که در چند سال گذشته هیچگونه گزارشی از مهاجرت آن به این منطقه ارائه نشده بود و با بی تدبیری و خودخواهی شکارچیان غیرمجاز منطقه مواجه و شکار شد.
وی گفت: شکارچی متخلف توسط پرسنل یگان حفاظت محیط زیست زهک به همراه ادوات شکار و صید دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست زهک افزود: اردک مرمری (خوتکا مرمری) (نام علمی: Marmaronetta angustirostris) پرنده ای از تیره اردکیان است که در گذشته در دسته پهنه ‌چینان طبقه ‌بندی می‌ شد اما در حال حاضر در اردک ‌های غواص طبقه‌ بندی می‌ شود.
وی بیان کرد: این پرنده بسیار آرام و بی صدا بوده و به صورت جفتی زندگی می‌ کند.
شهرکی گفت: اردک مرمری در نیزارها به لانه‌ سازی پرداخته و در ارتفاع پایین پرواز می کند و نر و ماده تقریبا هم شکلند تنها ماده ‌ها کوچکتر از نرها هستند.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست زهک افزود: از مشخصات ظاهری این اردک‌ ها؛ کاکل به سر و به رنگ قهوه ‌ای روشن و نوک بلند و باریک و سیاه است.
وی اظهار داشت: تعداد 12 تخم حاصل هر دوره تخم‌گذاری این اردک است و از گیاهان آبزی تغذیه می‌کند.
چاه نیمه ها به عنوان منابع طبیعی ذخیره آب منطقه سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز واقع در شمال سیستان و بلوچستان است که به چاه نیمه های شماره یک، 2، سه و چهار تقسیم بندی شده اند و از رودخانه هیرمند آبگیری می شوند.
این منابع بزرگ ظرفیت ذخیره سازی بیش از یک میلیارد مترمکعب آب را دارند که با خشک شدن تالاب بین المللی هامون، ضمن تامین آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه سیستان و شهر زاهدان، زیستگاه مناسبی برای برخی پرندگان آبزی شده اند.
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.