معاون استاندار کردستان تاکید کرد کە قیمت کالاهای اساسی در کردستان گرانتر از میانگین سایر استان‌های کشور نیست.

بە گزارش ایلنا، حسین فیروزی به طرح مقوله رشد تورم نقطه به نقطه و افزایش سطح عمومی قیمت کالا و خدمات در رسانه‌ها طی چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: آمار منتشره مرکز آمار ایران متاسفانه با برداشت نادرست از سوی رسانه‌ها و فضای مجازی مواجه شده و باعث ایجاد نگرانی و تشویش اذهان مردم شده است.

او با اعلام اینکه متاسفانه این برداشت‌ها گاهی از جانب برخی نمایندگان مجلس و در برخی محافل تکرار می‌شود، عنوان کرد: هم باید توجه داشته باشند که نرخ تورم بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا در کل کشور افزایش یافته و بسته به بالا یا پایین بودن نرخ تورم نقطه به نقطه در سال ۹۶، تفاوت یا شکاف خود را در سال ۹۷ نشان داده است.

فیروزی اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه به معنی تفاوت تورم یک‌ماه در سال‌جاری و مقایسه آن با ماه مشابه سال گذشته است. اگر استانی سال ۹۶ از نرخ تورم نقطه‌ای بالایی برخوردار بوده قطعا در سال ۹۷ با کاهش نرخ تورم نقطه‌ای مواجه خواهد شد و بر عکس همین مسئله نیز صادق است.

فیروزی افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در سال ۹۶ پایین بوده و در سال ۹۷ با افزایش نرخ تورم نقطه‌ای مواجه و شکاف و فاصله بیشتر شده و لازم است گفته شود افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه استان از آبان سال ۹۷ شروع شده که اگر این روند ادامه داشته باشد پیش‌بینی می‌شود از آبان ۹٨ به بعد نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کند.

معاون اقتصادی استاندار کردستان با اعلام اینکه آمارهای اعلامی از مرکز آمار ایران اخذ و کاملا قابل اعتماد است به دفاع از کارگروه تنظیم بازار استان طی سال ۹۷ و دو ماهه اول سال‌جاری برای تامین کالاهای اساسی پرداخت و به صراحت گفت: قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و پرمصرف در استان پایین‌تر از نرخ میانگین کشوری بوده است.

او تصریح کرد: برای مثال و بنا بر آمار موجود در فروردین ماه سال‌جاری قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در کشور بیش از ۱۰۰ هزار تومان بوده که این رقم در استان ۹۶ هزار تومان به مصرف کننده عرضه شده و یا میانگین هر کیلو مرغ در کشور ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و در استان ۱۳ هزار و ٨۰۰ تومان بوده که از این حیث استان در رتبه ۲۵ کشور قرار دارد.

فیروزی با بیان اینکه نرخ بیشتر کالاهای اساسی و پرمصرف در استان کردستان همین وضع را دارد و گرانتر از بیشتر استان‌های کشور به دست مردم نمی رسد گفت: لازم است مردم بزرگوار کردستان بدانند علاوه بر افزایش نرخ ارز که یک شاخص مهم است تعطیلی بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی، افزایش حمل و نقل بویژه در استان های حاشیه‌ای و کوهستانی، حضور گردشگران عراقی و اقدام بە خرید و خارج کردن کالاها از بازار به دلیل تفاوت ریال و دینار عراقی توسط آنان در بروز برخی نارسایی ها تاثیر گذار بوده است.

معاون اقتصادی استاندار کردستان به تدابیر کارگروه تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش بی رویه کالاها نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مستقیم بهاره و عرضه‌ی کالاهای یارانه‌ای، ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی، تشدید نظارت بر قیمت و کیفیت کالاها و خدمات از جمله آن اقدامات بوده است.

فیروزی یادآوری کرد: مجموعه اقدامات انجام شده در گزارش تفصیلی قیمت کالاهای تنظیم بازاری مرکز آمار ایران به تفکیک استانها نشان می‌دهد که کردستان وضعیت نامطلوبی میان دیگر استان‌ها ندارد و برخلاف تحلیل‌های نادرست و غیرکارشناسی برخی رسانه‌ها، افزایش قیمت کالاها در استان بالاتر از میانگین استان‌های کشور نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.