شهرام ملکی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت 420 واحد نگهداری احشام در روستاها هم دچار خسارت شدند ضمن اینکه بر اثر ریزش آوار انبار علوفه در قروه یک نفر نیز جان باخت.
وی با اشاره به اینکه برق 11 روستای استان بر اثر بارش سنگین برف قطع است، افزود: این روستاها مربوط به شهرستان قروه است و دستگاه های مسئول در حال برطرف کردن مشکل هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: در حال حاضر راه ارتباطی 38 روستای استان بر اثر بالا آمدن آب رودخانه ها یا بارش سنگین برف قطع است.
ملکی یادآور شد: در این مدت از طریق هلال احمر، فرمانداری ها و دهیاری ها مواد غذایی و دیگر مایحتاج ضروری در اختیار ساکنان تمام روستاهای در معرض سیل قرار گرفته است.
وی از آبگرفتگی برخی اراضی کشاورزی در بیجار، قروه، پایاب سد قشلاق سنندج و کامیاران نیز خبر داد و گفت: در شهر سنندج نیز شاهد ریزش یکی از دیوارهای حفاظتی مسکن مهر دگایران بودیم که سه بلوک نزدیک این محل تخلیه و ساکنان آن در محل اسکان مسافران نوروزی اسکان داده شدند تا بعد از بارندگی ها این موضوع بررسی و دیوار بازسازی شود.
ملکی میانگین بارندگی های استان در طول 48 ساعت گذشته را 80 میلی متر اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان بارش ها مربوط به کامیاران با 125 میلی متر است.
وی با بیان اینکه در این مدت آبگرفتگی معابر عمومی و ورود سیلاب به مسیر روستاها را در تمام شهرستان ها داشتیم، اظهار داشت: در نواحی منفصل شهری نایسر، گریزه و شهرک کوثر سنندج این آبگرفتی ها بیشتر بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان یادآور شد: آبگرفتگی نواحی منفصل شهری نایسر و گریزه تا حدودی مدیریت و رفع شد اما کماکان آب در سطح معابر و خیابان های شهرک کوثر وجود دارد.
ملکی اضافه کرد: برای خارج کردن آب از معابر این مناطق و انتقال به مسیل های پایین دست، از ظرفیت لجستیکی و نیروی انسانی سپاه، ارتش، شهرداری و نیروهای نظامی و انتظامی استفاده کردیم ضمن اینکه حضور دستگاه های خدمات رسان آب، برق و گاز نیز بسیار کمک کننده بود.

** پنج سد کردستان سرریز شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اینکه بر اثر بارندگی های زیاد در چند روز گذشته، پنج سد استان سرریز کرد، افزود: برای ممانعت از سرریز شدن سدهای قشلاق سنندج و چراغ ویس سقز، دریچه های این سدها باز و خروجی آب افزایش یافت.
ملکی با بیان اینکه مدیریت ورودی و خروجی سدهای استان به خوبی انجام شد، گفت: اکنون 20 مترمکعب آب در ثانیه از طریق دریچه های سد قشلاق سنندج خارج می شود.
وی به بحث آمادگی برای مقابله با سیل در استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: به محض اعلام هواشناسی مبنی بر در پیش بودن بارندگی های زیاد، از یک هفته قبل بنابر دستور استاندار اقدام به تشکیل ستاد مدیریت بحران کردیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اینکه در این مدت در مجموع 50 جلسه ستاد مدیریت بحران استانی و شهرستانی تشکیل شد، تاکید کرد: اعضای شورای تامین استان و اعضای ستاد مدیریت در این جلسات شرکت داشتند و بر پیشگیری از وقوع حوادث تاکید شد.
ملکی گفت: نقاطی که قبلا بر اثر بارندگی سال های گذشته در مسیر و محدوده شهرها و روستاها و تاسیسات و مناطقی که زیرآب می رفتند را شناسایی کرده و قبل از شروع بارندگی ها همه امکانات بخش دولتی، شهرداری ها و بخش خصوصی و دهیاری ها را برای کمک به رفع مشکل این مناطق بکار گرفتیم.
وی اضافه کرد: با لایه روبی مسیل ها و برداشت نخاله از بستر رودخانه ها توانستیم مسیر را برای عبور سیلاب آزاد کرده و از خسارت های زیاد جلوگیری کنیم.
به گزارش ایرنا، استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.
میانگین بارش باران در استان کردستان در آمار 30 ساله بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.