به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، اکبر محمدی در جلسه کمیته راهبری تدوین مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی اظهار داشت: دولت به استناد بند الف ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه مکلف است برای برنامه ریزی منطقه ای، تقویت اقتصادی روستایی وتوسعه اقتصاد صادرات محور در طول اجرای قانون برنامه ششم، هر سال در پنج هزار روستا برنامه های توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی تهیه کرد.
وی افزود: سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کردستان نیز در این راستا طرح تهیه و تدوین برنامه جامع مطالعات توسعه روستایی استان را آغاز کرده است.
وی اضافه کرد: روستاهای مورد مطالعه پس از ارزیابی و تطبیق با شاخص های تعریف شده توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی، در شورای توسعه و برنامه ریزی استان به تصویب می رسد و مبنای عمل و برنامه های توسعه روستایی قرار می گیرد.
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان خاطر نشان کرد: با توجه به تعداد روستاهای بالای 20 خانوار استان، هر ساله سهم استان 167 روستا با توجه به پنج شاخص جمعیت، نرخ بیکاری، نرخ باسوادی، طرح هادی اجرا شده و نرخ رشد جمهیت هر شهرستان تعیین شده است.
محمدی اضافه کرد: تعداد روستاهای مورد مطالعه سهم سال اول برنامه در شهرستان سقز 27 روستا، در شهرستان دیواندره 19 روستا و در شهرستان بیجار 20 روستا است.
وی افزود: شناخت علمی و تحلیل راهبردی مزیت­ها، توانمندی­ها و تنگناهای اساسی توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در روستاهای هدف دهستان یا بخش و بسترسازی جهت رفع تنگناها و بهره­گیری از توانمندی­­های توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در روستاهای هدف مهمترین اهداف این بخش از برنامه ششم توسعه است.
وی یکپارچه­سازی، هدفمند کردن و تعیین اولویت­های سرمایه­گذاری­های اقتصادیِ اشتغال­زا، تقویت ظرفیت­های موجود و ایجاد ظرفیت­های جدیدی تولیدی با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تولید با مشارکت بخش غیردولتی، تقویت و نهادینه­سازی مشارکت بخش عمومی، خصوصی، تعاونی و مردمی در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در روستاهای هدف دهستان یا بخش را از دیگر اهداف و راهبردهای مهم این برنامه اعلام کرد.
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان افزود: رویکرد این برنامه مشارکتی است و با حضور ذینفعان و مشارکت فعال روستائیان از طریق برگزاری کارگاه های مشارکتی طرح­های عملیاتی در سکونتگاه ­های روستایی تدوین می شود.
استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع طبق سرشماری سال 1395 دارای یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت است.
استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 197 دارای 10 شهرستان، 31 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه بوده است.
3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.