شاهرخ محمودی یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در روستای جانوره مریوان برای اولین بار در سطح این شهرستان به صورت پایلوت با حضور مسئولان شهرستانی و استانی اجرا شده است.
وی افزود: با توجه به پتانسیل بالای این منطقه، تلاش می شود این طرح را نه در سطح استان و کشور به عنوان الگوی کشوری معرفی کنیم.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان اضافه کرد: اجرای این طرح تلفیقی (آگروفارستری) صنوبر تبریزی و یونجه در سطح 130 هکتار توسط 122 متقاضی در سال آینده اجرا می شود.
وی با بیان اینکه به دلیل اعلام تنفس برای جنگل های شمال، فشار بر جنگل های زاگرس افزایش یافته است، گفت: هدف از طرح اگروفارستری، کاهش فشار از روی جنگل های زاگرس با توجه به سریع الرشد بودن درختان صنوبر تبریزی است.
محمودی یادآور شد: از مزایای اجرای این طرح کاهش آب شویی مواد غذایی و کاهش فرسایش خاک از طریق ریشه و ساقه درختان شده و باعث تعدیل میکرو کلیمای خاک می شود.
وی اضافه کرد: این طرح از نظر اقتصادی، به دلیل اینکه از زمین به 2 منظور استفاده می شود باعث افزایش درآمدی مضاعف برای متقاضی می شود.
به گزارش ایرنا، 15 تا 21 اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی است، شهرستان مریوان با 153 هزار نفر جمعیت در فاصله 120 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7354 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.