روستای 'آشیر' با جمعیتی دست کم 300 نفر در ضلع شرقی بخش مرزن آباد چالوس قرار دارد و این روستا جزو مرتفع ترین روستاهای مرزن آباد بوده که حدود 12 کیلومتر با مرکز این بخش فاصله دارد.
یکی از اعضای شورای اسلامی این روستا در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دست اندازی به طبیعت و قطع تعداد زیادی اصله درخت و حریم رودخانه از ماههای پیش در این روستا از سوی عده ای از افراد که خود را وابسته به برخی از نهادها می دانند، صورت گرفته است.
سیدمحمود حسینی با اظهار تاسف از قلع و قمع درختان در گستره حدود پنج هکتار از عرصه جنگلی در منطقه 'پنجک ' از توابع این روستا افزود: شورای این روستا حسب وظیفه و رسالتی که بردوش داشت این حوزه موضوع را با جدیت پی گیری کرد ضمن آنکه این موضوع را با مسئولان محلی و حتی استانی نیز درمیان گذاشت.
وی ادامه داد: در این زمینه پیشتر توماری نیز با امضای تعداد زیادی از اهالی، شورا و حتی دهیاری برای پی گیری به ادارات مرتبط از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری فرستاده شد.
این عضو شورا اسلامی روستا گفت که متاسفانه این پی گیرها نتیجه نداد و جالب اینجاست که این افراد در ابتدا برای دستیابی به اهدافشان یک قطعه زمین به گستره حدود 250 متری خریداری کردند و پس از آن بدون اعتنا به واکنش روستائیان در روز روشن اقدام به جنگل تراشی در این منطقه نمودند.
حسینی افزود: در کنار این اقدام خلافکارانه، طرح واحد تولیدی پرورش ماهی که طبق اظهار نظر خیلی از کارشناسان در مناطق بالادست البرز مرکزی ممنوع است، در جوار رودخانه ای که منتهی به رودخانه حفاظت شده چالوس می شود، اجرا کرده اند.
نصرالله ابراهیمی دیگر عضو شورا در این روستا نیز گفت: اغلب درختانی که دراین روستا از سوی این افراد بریده و حتی از ریشه کنده شده از نوع توسکا، ممرز ، ون و راش بوده است.
وی افزود: چنین وضعیتی باعث شده که بیشتر اهالی این روستا نگران و معترض شوند هرچند عرصه های جنگلی این روستا به طور کل پاک تراشی شد ولی چشم پوشی و عدم حساسیت مسئولان نسبت به این موضوع بسیار مهم به نوعی باعث بدبینی مردم این روستا شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس نیز در این زمینه گفت: به محض اطلاع از چنین وضعیتی، این نهاد به عنوان مدعی العموم شکوائیه ای علیه افراد خاطی در این روستا تنظیم و در اختیار دستگاه قضایی منطقه گذاشت.
ابوالقاسم محمدپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منتهی منابع طبیعی با ارائه اسنادی دال بر مستثنی بودن این اراضی باعث شد که شکایت این نهاد نیز نتیجه ندهد و دادگاه مرزن آباد هم حکم منع تعقیب افراد متشاکی را صادر کرده است.
وی اظهارداشت: واحد تولیدی پرورش ماهی هم که دراین روستا از سوی این افراد ایجاد شده جزو طرح های مشاغل خانگی است و متاسفانه قوانین و ضوابطی که برای مشاغل خانگی مصوب شده به آن اشاره ای نشده که از محیط زیست باید استعلام دریافت شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس گفت: در اجرای این طرح فقط جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نظر داده است و متاسفانه محیط زیست اطلاعی از این موضوع نداشته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر نیز گفت که زمین مورد نظر به مساحت حدود پنج هکتار در روستای 'آشیر' طبق نقشه اجرای مقررات ماده 56 قانون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری جزو مستثنیات بوده است.
سید وجیه الله موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : درپی درخواست متقاضی و نیز پس از نقشه برداری از عرصه مشخص شد که از این میزان سطح حدود هشت هزار مترمربع جزو منابع ملی بوده است.
وی ادامه داد: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس نیز پس از انجام فرآیند مراحل اداری، به رفع تصرف این میزان اراضی ملی و نشانه گذاری درختان مبادرت ورزید که در نهایت این درختان بعد ازنشانه گذاری قطع شدند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت: فرد متقاضی نیز سعی دارد تا از طریق جهاد کشاورزی نسبت به کشت درختان سیاه ریشه و گردو در کل عرصه اقدام کند و نکته مهم تر آنکه شکوائیه ای که از سوی شورای اسلامی این روستا علیه منابع طبیعی شده ارتباطی به طرح تنفس جنگل ندارد و برای شفاف سازی افکار عمومی و پیشگیری از تشویش از اذهان عمومی این نهاد سعی داشته در این حوزه اطلاع رسانی کند.
بخش مرزن آباد با برخورداری از 20 هزار نفر جمعیت، دارای یک شهر و 103 روستا است که در فاصله حدود 40 کیلومتر شهرستان چالوس قرار دارد.
حوزه منابع طبیعی شهرستان چالوس با 161 هزار هکتار مساحت دارای 79 هزار هکتار جنگل و 53 هزار هکتار مرتع است و مجموع مساحت آبادی ها و مستثنیات آن نیز در حدود 29 هزار هکتار برآورد می شود.
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.