به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن مرادنیا عصر چهارشنبه در نهمین جلسه اصلی کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اظهار داشت: اجرای این طرح می تواند تاثیر زیادی در کاهش قاچاق دام از استان به خارج از کشور داشته باشد.
وی در ادامه به قاچاق سوخت در استان از طریق اتوبوس های مسافربری به اقلیم کردستان عراق نیز اشاره کرد و افزود: نیاز است با شرکت های حمل و نقل مسافربری که منشا اصلی این قاچاق هستند با جدیت برخورد شود.
استاندار کردستان با بیان اینکه افرادی به منافع عمومی دست درازی می کنند، تاکید کرد: همه دستگاه ها باید مراقب بوده و با جدیت در این رابطه با متخلفان برخورد کنند تا در شرایط اقتصادی کنونی افراد سودجو نتوانند از روزنه های موجود، برای ضربه زدن به اقتصاد استان و کشور سوء استفاده کنند.
وی یادآور شد: جایگاه های سوخت نیز باید مداوم مورد بازرسی های دائمی دستگاه های نظارتی قرار گیرند تا زمینه برای سوء استفاده فرصت طلبان فراهم نشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه روزانه بطور میانگین 17 تا 22 اتوبوس مسافربری از استان به اقلیم کردستان می رود، گفت: در بازدیدهای صورت گرفته از این اتوبوس ها مشاهده شده اغلب آنها مسافر نداشته و یا از پوشش صوری مسافر برای قاچاق سوخت استفاده می کنند.
البرز حسینی اضافه کرد: طی 2 ماه اخیر 600 سرویس اتوبوس مسافری از مرز خارج شده و در بازدیدهای صورت گرفته از اتوبوس های متخلف، 2 شرکت مسافربری به پرداخت 170 میلیون ریال جریمه محکوم شدند.
وی بر کاهش سرویس های مسافری از مرز تاکید کرد و افزود: ماهیانه نباید بیش از 10 تا 12 سرویس مسافری (اتوبوس) از استان به خارج از مرز جابجا شود.
حسینی با تاکید بر اینکه باید تعداد اتوبوس های مسافربری از مرز را کاهش دهیم، یادآور شد: طی یک هفته گذشته، 32 راننده متخلف جریمه و 22 کارت هوشمند رانندگی نیز به مدت 2 ماه مسدود شد.

** مصرف سوخت در کردستان 3،6 درصد رشد داشت
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان نیز با بیان اینکه تمام جایگاه های سوخت به دوربین مدار بسته مجهز هستند، گفت: از ابتدای امسال تاکنون، 27 جایگاه به دلیل تخلف به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی و 800 میلیون ریال جریمه شدند.
فریدون یاسمی افزود: در این رابطه 80 کارت سوخت اتوبوس نیز مسدود شد و در 20 روز گذشته نیز 440 کامیوندار متخلف شناسایی شده اند.
وی از افزایش 3،6 درصدی مصرف سوخت در استان در 10 ماه گذشته از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 96 خبر داد و یادآور شد: افزایش مصرف سوخت در استان نصف میانگین رشد مصرف کشوری است.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا آخر دی ماه، 120 میلیون لیتر سوخت توزیع کردیم که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 110 میلیون لیتر بود.

** 2759 راس دام قاچاق کشف شد
معاون عملیات فرماندهی مرزبانی استان کردستان نیز با اشاره به اینکه در ماه های اخیر گشت های مرزی را افزایش داده ایم، گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، در مجموع 2 هزار و 759 راس دام سبک و سنگین قاچاق در استان کشف شده که 804 راس آن دام سنگین و یک هزار و 955 نیز دام سبک بود.
سرهنگ غلام مهدیدخت با بیان اینکه نیاز است طرح حریم امنیتی در برخی مناطق مرزی مانند گله سور اجرا شود، افزود: ازرش این تعداد دام قاچاق بیش از 35 میلیارد و 96 میلیون ریال بود.
وی اعمال محدودیت در صدور مجوز خرید دام را در کاهش قاچاق موثر دانست و تاکید کرد: تفاوت قیمت گوشت در 2 سوی مرز باعث افزایش قاچاق دام از این استان شده است.

** امسال 441 مجوز واردات دام به کردستان صادر شد
مدیرکل دامپزشکی کردستان هم با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون مجوز ورود هفت مورد دام سبک و 441 مجوز دام سنگین به استان صادر شد، افزود: در این مدت در مجموع پنج هزار و 283 راس دام سبک و 551 راس سنگین به استان وارد شد.
مجتبی ورمقانی با بیان اینکه ورود دام به استان منوط به تایید دامپزشکی و اطمینان از انتقال دام به کشتارگاه است، یادآور شد: سال گذشته در همین مدت، مجوز ورود 17 مورد دام سبک و 348 مورد دام سنگین در استان صادر شده بود.
وی به صادرات سه هزار دام سنگین از استان به خارج از کشور در سه ماهه اول امسال اشاره کرد و گفت: از اول تیرماه امسال صادرات دام از استان به خارج ممنوع شد.

** قاچاق دام در کردستان 85 درصد افزایش یافت
رئیس اداره مبارزه با قاچاق فرماندهی انتظامی کردستان هم از افزایش 85 درصدی قاچاق دام در استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.
سرهنگ افشین شاه حسینی با بیان اینکه مصوبات جلسات کمیسیون قاچاق کالا و ارز به تنهایی برای مقابله با قاچاق کارساز نیست، افزود: قانون مقابله با قاچاق باید در برخی موارد اصلاح شود.

** دستگاه ها در بحث قاچاق آمار متفاوت ندهند
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم در این جلسه از دستگاه ها بدلیل ارائه آمار متفاوت انتقاد کرد و گفت: اخیرا کمیته اطلاعات و آمار را در دبیرخانه کمیسیون تشکیل دادیم و نیاز است دستگاه ها در این رابطه با کمیسیون همکاری کنند.
علی خداویسی اضافه کرد: دستگاه ها از ارائه آمار متفاوت خودداری و اجازه دهند دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به دادن آمار قطعی و معتبر به رسانه ها و جراید اقدام کند.
به گزارش ایرنا، استان کردستان یکی از استان های مرزی کشور است که حدود 230 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد و اکنون دارای سه بازارچه مرزی سیرانبند بانه، خانم شیخان مریوان و مله خورد در سروآباد است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.