محمد رشیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مجموع برای مرمت این بناها اعتباری بیش از 58 هزار و 720 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی افزود: از بناهای شاخص مرمت شده می توان به عمارت خسروآباد، مشیر دیوان، حمام خان، بازار سرپوشیده سنندج و بازار بیجار اشاره کرد.
رشیدی اضافه کرد: در سال جاری مرمت و بازسازی خانقاه مولانا احمد در شهر سنندج به صورت کامل انجام شد که طبقه اول آن به صورت‌ سبکی و با توجه به مستندات گذشته به صورت عین به عین با مصالح اولیه بازسازی و بنا مورد بهره برداری قرار گرفت.
معاون میراث فرهنگی کردستان یادآور شد: مرمت منزل گله‌ داری، مسجد روستای بزلانه، مسجد روستای پالنگان، دربند روستای ژیوار، مرمت و ساماندهی مقبره صیدی هورامی، مرمت و راه اندازی دفتر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، مرمت و راه‌اندازی مهمانسرای پایگاه هورامان، مرمت و ساماندهی مقبره صفورا خانم و آماده کردن ساختمان صنایع دستی روستای ژریژه در راستای حفظ و نگهداری از میراث کردستان انجام شده است.
وی تاکید کرد: مرمت منزل مجتهدی، آزموده‌ اردلان، صحرایی و حمام وکیل حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ است.
مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم در این رابطه به ایرنا گفت: 120 اثر تاریخی در استان نیاز به محافظت و مرمت سالیانه دارد.
سیروان صنوبری با اشاره به اینکه 2 هزار اثر تاریخی در کردستان شناسایی شده که 800 اثر آن ثبت ملی شده است، اظهار داشت: امسال 50 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت تعیین شده بود اما کمتر از نیمی از آن امکان صرف در این حوزه دارد.
وی افزود: این اعتبارات از طریق اوراق بهادار تامین می شود و قسمتی از اعتبارات نیز به عنوان سود تشویقی به پیمانکاران داده شده و بخشی نیز به عنوان مالیات کسر می شود بنابراین تنها نیمی از آن برای مرمت می ماند.
صنوبری اضافه کرد: شهرداری و برخی ارگان ها همچون اوقاف و امور خیریه هم در مرمت اماکن تاریخی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را یاری می کنند.
وی اظهار داشت: در استان کردستان اداره مسکن و شهرسازی دو بنا را در سال گذشته مرمت کرده است.
مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: 36 بنایی که امسال کارهای مرمتی بر روی آنها انجام شد، مرمت کامل نشده اند.
صنوبری یادآور شد: از میان بناهایی که مرمت شده می توان به حمام خان سنندج اشاره کرد که یک میلیارد و 800 میلیون ریال برای آن هزینه شده و نهایی شدن مرمت این مکان نیاز به سه برابر این اعتبار دارد.
وی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی که مالک خصوصی داشته باشد مرمت آنها به صورت مشارکتی صورت می گیرد، یادآور شد: به عنوان مثال برای مرمت بازار سنتی سنندج 2 میلیارد ریال هزینه شده است که تکمیل مرمت آن با 10 برابر این اعتبار انجام می شود.
صنوبری تاکید کرد: امسال 6 میلیارد و 500 میلیون ریال به صورت اعتبارات مشارکتی در مرمت بناهای تاریخی صرف شد.
مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: هشت نفر در حوزه مرمت آثار تاریخی در این اداره فعالیت می کنند.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.