فرزام بیدارپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای نظام ارجاع الکترونیک حوزه سلامت کشور از 6 سال پیش به صورت پایلوت در استان های فارس و مازندران و از یکسال پیش در استان گلستان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه پیش نیاز اجرای این نظام، فراهم شدن زیرساخت های الکترونیکی است، افزود: در این زمینه زیرساخت های اولیه در سروآباد و بیجار فراهم شده و در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال در این 2 شهر اجرا خواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: اجرای نظام ارجاع در این دو شهرستان به صورت پایلوت خواهد بود ولی تلاش می شود نواقص طرح را پیدا و کم کم آن را به تمام شهرستان ها لینک دهیم.
وی با اشاره به اینکه فراهم کردن زیرساخت های الکترونیکی و اجرای این طرح بصورت همزمان در تمام شهرستان ها امکان پذیر نیست، یادآور شد: نظام ارجاع یک برنامه منسجم، جامع و کامل است و اجرای کامل آن حتی در برخی کشورهای پیشرفته نیز حداقل 15 سال طول کشیده است.
بیدارپور اضافه کرد: زمینه سازی برای اجرای این طرح از چند سال پیش با اجرای طرح پزشک خانواده، مراقبت هایی که در شهر می شود و جذب روانشناس و کارشناس تغذیه در استان آغاز و اطلاعات لازم جمع آوری شده اما تمام اطلاعات باید با هم لینک شود.
وی با بیان اینکه نظام ارجاع به سیستم نرم افزاری بسیار قوی نیاز دارد، گفت: اجرای این طرح راهی است که تمام دنیا آن را انتخاب کرده اند و در حال حاضر از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: با اجرای نظام ارجاع، امکان شناسایی مشکلات موجود در فرایندهای خدمت‌ رسانی در حوزه سلامت، ثبت بیماری و شناسایی سیمای بیماری و سلامت در جامعه فراهم خواهد شد.
نظام ارجاع و پزشک خانواده برنامه ای است که اجرای آن در روستاها از سال 84 شروع شده اما هنوز در شهرهای کشور بطور کامل اجرا نشده است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.