رحیم صدیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت آسمان استان در دامنه فعالیت امواج ناپایدار و بارشی قرار می گیرد که نتیجه آن ابری و مه آلود شدن هوا، بارش باران و در ارتفاعات و گردنه ها به صورت برف همراه با وزش باد است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در این مدت پتانسیل بارش در نواحی غربی و جنوبی استان شامل بانه، مریوان و سروآباد، اورامانات و پالنگان و کامیاران نسبت به نواحی دیگر بیشتر است و امکان آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های این مناطق نیز وجود دارد.
صدیقی افزود: در زمان فعالیت این سامانه شرایط برای تشکیل مه و کاهش دید (بویژه محورهای شمالی استان) و لغزندگی درسطح جاده ها وجود دارد و در گردنه ها و ارتفاعات و بخشی از نواحی سردسیر شمال استان امکان بارش برف دور از انتظار نیست.
مدیر کل هواشناسی کردستان یادآور شد: توصیه های هواشناسی کشاورزی در این مدت در حوزه باغبانی شامل تنظیم دما و رطوبت گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ خوراکی با توجه به تغییرات دما و رطوبت و تجهیز و تامین سوخت گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ خوراکی است و در بخش زراعت کشت انتظاری حبوبات گلرنگ دیم پیشنهاد می شود.
وی تاکید کرد: در 24 ساعت گذشته کاهش دما عمده رویداد جوی در استان است که در این مدت بابارشانی با منفی سه درجه زیر صفر سردترین و سنندج با 11 درجه بالای صفر گرمترین نقطه استان بود.
به گزارش ایرنا، بارندگی های این استان در آمار منتهی به 2 ماه اول سال زراعی جاری (مهر و آبان) به 126 میلی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه میانگین سال گذشته خود حدود 98 درصد و به نسبت میانگین بلند مدت 26 درصد افزایش دارد.
استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.