به گزارش ایرنا، براساس اعلام هواشناسی، بارش نزولات جوی در کردستان از روز گذشته در مناطق مختلف این استان آغاز شده و این نزولات در برخی نقاط به ویژه ارتفاعات بالای دو هزار و 500 متری به صورت برف گزارش شده است.
بیشترین بارش نزولات جوی در این استان به صورت برف در محور ارتباطی سروآباد استان کردستان و پاوه استان کرمانشاه گزارش شده و به گفته بخشدار اورامان هم اکنون تردد در گردنه تته با زنجیر چرخ انجام می شود.
صباح محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش برف در این محور از بامداد امروز آغاز شده و در گردنه های تته و ژالانه تردد خودروها را با اخلال مواجه کرد که با تلاش راهداری هم اکنون مسیر ژالانه برف‌ روبی شده و تردد در جریان است.
وی اظهار داشت: با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر ورود توده هوای سرد به آسمان استان و احتمال یخبندان، رانندگان برای سفر در محورهای مواصلاتی از جمله سروآباد - پاوه خودروی خود را به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ تجهیز کنند.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان نیز در این ارتباط گفت: هم اکنون بارش باران در بیشتر نقاط این استان وجود دارد و احتمال اینکه در ارتفاعات بالای 2 هزار و 500 متر شاهد بارش برف باشیم، زیاد است.
علی پناهی افزود: با توجه به بررسی و تحلیل آخرین نقشه ها و مدل های پیش یابی هواشناسی، امروز همچنان شاهد آسمانی ابری، بارش باران، گاهی وزش باد در سطح استان هستیم.
وی یادآور شد: امروز امکان آبگرفتگی معابر شهری و روستایی در برخی از نقاط استان و در ارتفاعات و گردنه ها بارش برف و مه آلود شدن مسیرهای مواصلاتی دور از انتظار نیست.
پناهی اظهار داشت: با عبور تدریجی این سامانه بارشی از اواخر وقت امروز از منطقه تا آخر هفته از شدت ناپایداری های جوی کاسته می شود ولی همچنان پوشش ابر، مه صبحگاهی و بارش پراکنده باران (بخصوص برای روز پنجشنبه) در برخی از نقاط استان پیش بینی می شود.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان اضافه کرد: از لحاظ دمایی نیز طی امروز تا صبح فردا شاهد کاهشی حدود 4 تا 6 درجه سانتیگراد دمای هوا در سطح استان خواهیم بود که موجب یخبندان شبانه و اول صبح تا روز جمعه برای مناطق سرد سیر و مرتفع استان می شود.
وی افزود: در 24 ساعت گذشته شهرستان های دهگلان با 22 میلی متر، کامیاران با 20 میلی متر، مریوان و قاملوی قروه با 20 میلی متر بیشترین میزان بارش ها را داشتند.
به گزارش ایرنا، استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
بر اساس آخرین آمار سازمان هواشناسی کشور در سال زراعی جاری (97 – 98 ) از اول مهر تا 14 آبان 42 میلمیتر بارندگی رخ داده که این میزان شامل 9.3 درصد از میانگین بارش ها در یک سال کامل آبی است و نسبت به میانگین بلند مدت خود 3.4 درصد کاهش دارد.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.