کمی بیش از یکسال از زمین لرزه شدید 7،3 ریشتری ازگله و سرپل ذهاب(با 620 کشته و بیش از 12 هزار مصدوم) در استان کرمانشاه می گذرد که باز هم این حادثه طبیعی با قدرتی کمتر در همان منطقه تکرار شد.
ساعت 20:07 شامگاه یکشنبه زلزله ای 6،4 ریشتری در 17 کیلومتری سرپل ذهاب و در عمق 7 کیلومتری زمین رخ داد که در اغلب استان های غربی و شمال غربی حتی در مناطقی از عراق هم احساس شد.
امواج این زلزله شهرهای استان کردستان را هم لرزاند و باعث هراس مردم این منطقه شد بطوریکه برخی شهروندان از ترس تکرار حادثه ای ناگوار شبیه سرپل ذهاب در سال گذشته، از منزل خارج شده و با وجود سرمای هوا ساعتی را در فضای باز سپری کردند.
طی یکسال اخیر بسیاری از استان های کشور به گونه ای زمین لرزه را با قدرت های مختلف تجربه کرده اند و قطعا همگی متوجه شدیم خطر زلزله را باید جدی گرفت و برای مقابله با آسیب های آن تدبیر کرد.
آنگونه که پژوهشکده حوادث طبیعی کشور اعلام کرده 20 گسل در محدوده کردستان و شعاع 20 کیلومتری اطراف آن وجود دارد که استان را از نظر وقوع زلزله در کانون توجه قرار داده بنابراین نباید به سادگی از کنار این موضوع گذشت و خود را ایمن از این حادثه طبیعی دانست.
از آنجایی که زلزله می‌تواند در زمانی کوتاه و سریع خسارت‌های فاجعه ‌بار و تلفات زیادی بر جای بگذارد باید عمل به ضرب المثل «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» را چراغ راه قرار داد و در احداث ساختمان ها بیش از پیش استانداردها را رعایت کرد تا بعد از وقوع زمین لرزه شاهد کمترین خسارت جانی و مالی باشیم.
برای انجام این مهم نیاز است شهرداری ها با همکاری سازمان نظام مهندسی با ساخت و سازهای غیر مجاز و غیراصولی برخورد کرده و ضمن نظارت سختگیرانه، حساسیت بیشتری نسبت به این حوزه داشته باشند تا ساختمان هایی اصولی و مقام در برابر زلزله ساخته شود ضمن اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهری و مقاوم سازی ساختمان ها نقش بسیار مهمی در کاهش خسارت ناشی از زمین لرزه دارد.
متاسفانه برخی شهروندان به هر دلیلی بدون توجه به اصول ساختمان سازی و گاها غیرقانونی با دور زدن شهرداری ها و بدون داشتن جواز و نقشه، اقدام به ساخت و ساز می کنند در حالیکه نمی دانند با این کار در واقع جان خود و چندین نفر را دیگر به خطر انداخته اند و در صورت وقوع زمین لرزه دچار بیشترین آسیب خواهند شد.
نکته ای دیگری که بسیار مهم بوده و کمتر به آن توجه شده آموزش به مردم و ارتقای آمادگی آنان در برابر زلزله است به این معنا که مردم باید شناخت خود را از منطقه مسکونی شان بالا ببرند تا در هنگام بروز زمین لرزه، ضمن نجات جان خود و خانواده به دیگران نیز کمک کنند.
و مطلب آخر اینکه مدیریت بحران در استان ها باید کارآمد، بروز و سریع بوده و برنامه ریزی بلند مدتی وجود داشته باشد که در صورت وقوع بلایای طبیعی بویژه زلزله با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، امداد رسانی ها در کمترین زمان و به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.