به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی عصر یکشنبه در دیدار جمعی از کارکنان و کتابداران کتابخانه های عمومی این استان با اشاره به اینکه
کتاب منشاء همه علوم است، اظهار داشت: آنچه موجب متمایز بودن دین مبین اسلام شده اینکه اصل، اساس و مبنای آن کتاب قرآن است.
وی ضمن تاکید بر برگزاری جلسات نقد و نشست های عملی در زمینه های مختلف در کتابخانه های استان افزود: اجرای این برنامه ها منجر به جذب بیشتر مردم به حضور در فضای کتابخانه ها می شود.
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در اسلام سفارش زیادی به کتاب، کتابت و مطالعه شده است، اضافه کرد: کشورهای پیشرفته با بهره مندی و بکارگیری کتاب های اصیل اسلامی توانسته اند به رشد علمی و توسعه همه جانبه برسند.
وی یادآور شد: این کشورها بسرعت اقدام به احداث کتابخانه ها کردند و سپس از نقاط مختلف دنیا منابع اصیل را جمع آوری و روی آن کار کردند که همین مایه پیشرفت آنها شد.
آیت الله حسینی شاهرودی یکی از برکات سفر رهبری به کردستان را ایجاد کتابخانه امام خامنه ای در سنندج دانست و گفت: معظم له همواره بر تولید آثار علمی و نشر کتاب تاکید می کنند.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب هر آنچه را اولویت کشور قرار داده و می دهند بر پایه علم و دانش است.
وی افزود: بحث خواندن و سرکار داشتن با مسایل علمی نسبت به گذشته تحول جدی داشته است ولی قطعا هیچ وسیله و ابزاری جای کتاب را نمی گیرد.
آیت الله حسینی شاهرودی بر تولید هر چه بیشتر کتاب و ترویج آن در جامعه تاکید کرد و یادآور شد: کتاب هم به شکل مکتوب و هم دیجیتال باید در دسترس باشد تا همگام با تحولات به سمت تعالی حرکت کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان اضافه کرد: علاوه بر حضور افراد در سالن های مطالعه کتابخانه ها و به امانت بردن کتاب می طلبد جلسات نقد و نشست های عملی در زمینه های مختلف نیز در کتابخانه های استان برگزار شود.
آیت الله حسینی شاهرودی اظهار داشت: این اقدام منجر به جذب هر چه بیشتر مردم به فضای کتابخانه ها و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی خواهد شد.
وی یادآور شد: در مساجدی که وقفی هستند و منابع درآمدی مطلوبی هم دارند می توان کتابخانه ایی در صورت امکان برای گسترش فرهنگ مطالعه ایجاد کرد.

** کتابخانه نایسر سنندج سال آینده به بهره برداری می رسد
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه نایسر با 85 هزار نفرجمعیت هنوز از وجود کتابخانه محروم است، گفت: کتابخانه این ناحیه منفصل شهری در حال احداث است و سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
محمد عبدالملکی با اعلام اینکه وضعیت کتابخوانی در استان مطلوب نیست، اظهار داشت: این شرایط نشات گرفته از کتابخوان نبودن مردم نیست بلکه اساسی ترین مساله به کمبود فضای کتابخانه ای مربوط می شود.
وی اضافه کرد: امروزه گران بودن کتاب و اینکه خرید آن در توان حتی طبقه متوسط جامعه هم نیست از دیگر مسایل پیش روی حوزه کتاب و کتابخوانی است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان افزود: اگر کتابخانه در دسترس همگان باشد معضل مذکور تا حدودی قابل حل و فصل است.
وی یادآور شد: وریا فتحیانی جوان ساکن در ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج با ایجاد قفسه ای حاوی 20 نسخه کتاب توانسته 20 عضو فعال را جذب کند.
عبدالملکی تاکید کرد: موضوع مذکور نشان می دهد که مردم طالب کتای هستند ولی به فضای کتابخانه ای دسترسی ندارند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان با اشاره به اینکه نایسر با 85 هزار نفرجمعیت هنوز از وجود کتابخانه محروم است، گفت: بنابراین به این جوان خوش فکر 6 قفسه کتاب اهدا کردیم و اکنون 300 نفر به عضویت این کتابخانه کوچک در آمده اند.
وی افزود: هم اکنون 753 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان وجود دارد و به عبارتی به ازای هر نفر نیم جلد کتاب در اختیار داریم.
شعار امسال هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار که از 24 آبان تا اول آذر نامگذاری شده، حال خوش خواندن است.
78 کتابخانه عمومی در سطح کردستان کردستان وجود دارد که از این تعداد 50 باب نهادی و 28 باب هم مشارکتی است.
در حال حاضر 44 هزار نفر در استان کردستان عضو کتابخانه های عمومی هستند .
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.