هزینه ایجاد یک شغل در روستا چقدر است؟

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون بااشاره به اینکه متوسط ایجاد هزینه هر شغل در طرح روستا تعاون نزدیک به ۴۳میلیون تومان است گفت:نرخ تسهیلات در مناطق روستایی عشایری مرزی۴ درصد و عشایری غیر مرزی۶درصد و نرخ تسهیلات برای سرمایه در گردش۱۰ درصد است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، البرزمحمدی درباره اجرای طرح روستاتعاون گفت: در راستای این طرح حدود 1082 تعاونی در حوزه روستا شکل گرفت که حدود 721 تعاونی تازه تأسیس است.

وی با بیان اینکه متقاضیان برای شرکت در طرح روستا تعاون باید در سامانه کارا ثبت نام کنند گفت: بسیاری از این تعاونی ها دارای طرح هایی هستند که در صورت تمایل برای دریافت تسهیلات باید در سامانه کارا ثبت نام کنند. مشارکت مردم در حوزه روستا مشارکت خوبی بوده است. متوسط ایجاد هرتعاونی برای شرکت در این طرح 21 نفر است. که متوسط ایجاد هزینه هر شغل نزدیک به 43 میلیون تومان است.

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون بیان کرد:از ابتدای شروع طرح بر اساس 31 استان تقسیم بندی کردیم که بر همان اساس ظرفیت ها شکل گرفت. این تسهیلات در راستای اجرای اشتغال پایدار است که دولت در 23 آبان ماه با محوریت وزارت کار و سازمان برنامه و بودجه تدوین کرد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه کارا گفت: نرخ تسهیلات در مناطق روستایی عشایری مرزی4 درصد و عشایری غیر مرزی6درصد و نرخ تسهیلات سرمایه در گردش10 درصد است و دوره بازپرداخت آن 10 ساله است و سقف تسهیلات تا 15میلیارد تومان است اما در حال ح اضر تا سقف 6میلیارد تومان در اختیار استان ها قرار دارد. تا کنون حود 40 طرح در سامانه کارا ثبت نام کرده است و در حال دریافت تسهیلات هستند.

وی اجرای طرح "روستاتعاون" یکی از برنامه‌های وزارت کار را در راستای ایجاد اشتغال پایدار دانست و گفت: قانون برنامه ششم توسعه اهداف کمی مناسبی را برای رشد و توسعه روستاها، عمران و آبادی و اشتغال روستایی پیش بینی کرده است به نحوی که ایجاد و توسعه 54 خوشه کسب و کار روستایی، ساخت 98 منطقه صنعتی روستایی و ایجاد حداقل یک میلیون و 14 هزار فرصت شغلی در روستاها پیش بینی شده تا از طریق بخش‌های خصوصی و تعاونی ایجاد شود.

به گفته وی هر تعاونی روستایی به طور متوسط 12 تا 14 شغل در گرایش‌های مختلف نظیر صنایع دستی، فرش، بوم گردی، معدن و تولید محصولات روستایی ایجاد می‌کند و بسته به ظرفیت هر استان از طریق ساماندهی و تشکیل 2000 تعاونی در روستاها موفق به ایجاد 27 هزار فرصت شغلی جدید در بیش از 9 رسته فعالیت تعاونی در روستاها خواهد شد.

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این طرح در دو مرحله با هدف کمی در هر مرحله 1000 تعاونی 1000روستا در طول برنامه ششم توسعه اجرا می‌شود.

محمدی درباره ضمانت اجرای طرح " روستا تعاون" گفت: این طرح بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستاییان و مناطق روستایی تکیه دارد و براساس تکالیف قانونی دولت در روستاها طی پنج سال آینده پایه‌گذاری شده و مبنای آن اجرای ماده 27 قانون برنامه ششم است.

وی اولویت اجرای این طرح را در روستاهای دارای مهاجرفرستی و مهاجرپذیری دانست و افزود: این طرح در صورت اجرای موفق، موجب بازگشت روستاییان به زادگاه خود شده و زمینه‌ اشتغال گسترده را فراهم خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید