چراغ سبز میتسوبیشی، تویوتا و هیتاچی به ایران

در ســالهاى گذشــته صنعــت بــرق ایــران پیشرفت هاى مناسبى داشت اما هنوز نیاز ایران در این صنعــت با توجه به فناورى هــاى روز دنیا رفع نمى شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روزنامه گسترش صنعت نوشت: بر این اساس نیاز به توسعه همکارىهاى بین المللى در این زمینه دیده مىشود. وزارت نیرو در آخرین مذاکراتى که باکشورهاى خارجى داشت، اعلام کرد ایران و ژاپن در آینده همکارىهایى در زمینه انتقال دانش فنى خواهند داشت.

معتبرترین شــرکتهاى ژاپنى که در این زمینه فعالیت می کنند شــامل میتسوبیشــى، هیتاچى و تویوتا مىشــود که قرار است همکارى ایران و ژاپن با این شرکتها باشد. به گفته مسئولان در صورتى که دانش فنى این شــرکتها به داخل ایران منتقل شــود، ایران مىتواند در زمینه توسعه نیروگاهها از این دانش اســتفاده کند و بدون نیاز به مهندســان خارجى مشــکلات صنعت برق در کشور را برطرف کند.

گســترش صنعت در این گزارش به بررســى آنچه در مذاکرات گذشته پرداخته و در ادامه آن را با یکى از اعضاى کمیسیون انرژى مطرح کرده تا به بررسى بیشتر این موضوع کمک شود. رییس مرکز توســعه صادرات و پشتیبانى صنایع بــرق و آب وزارت نیــرو از انتقال فناورى و فناورى صنعت برق ژاپن به ایران در آینده خبر داد.

حمیدرضا تشــیعى با بیان اینکه یکى از مباحثى که در همکارىهاى بین المللى با کشــورهاى هدف مد نظر خواهد بود انتقال فناورى اســت، افزود: در مرحله نخســت باید مدیران و کارشناســان بخش دولتى و خصوصى دو کشــور با هم آشــنا شــده و سپس زمینه سازى براى انتقال آن فناورى به کشور ایجاد و در نهایت به بومىسازى آن دانش ختمشود.

وى در ادامــه با بیان این مطلب که در پروژه هاى مشــترک بیــن بخــش خصوصى داخلــى و بخش خصوصى طرف مقابل، بیش از 4 ســال اســت که بــا مرکز همکاری هــاى خاورمیانه ژاپــن به عنوان نماینده وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع این کشــور ارتبــاط خوبى داریم، افزود: در تفاهمنامه اى که در ابتداى امسال بین مرکز توسعه صادرات و پشتیبانى صنایع آب و برق و مرکــز همکارى هاى خاورمیانه ژاپن در توکیو به امضا رسید مقرر شد در حوزه برق همکارى هاى متقابل بین دو کشور آغاز شود.

وى با بیــان اینکه در این زمینه نشســتهایى بــا شــرکتهاى بزرگ ژاپنــى از جمله شــرکت میتسوبیشــى برگــزار شــد، افــزود: در ادامه نیز نشستهایى با شرکتهاى هیتاچى و تویوتا برگزار شــد که این شــرکتها هم ضمن اعلام آمادگى بــراى حضور در ایران به منظــور معرفى دانش و فناورى خود، اظهار تمایل کردند تا همکارى لازم در بخــش صنعت بــرق را با شــرکتهاى داخلى داشته باشند.

رییس مرکز توســعه صادرات و پشتیبانى صنایع بــرق و آب وزارت نیرو با بیــان اینکه حدود دو ماه قبل مدیران شرکت «میتسوبیشى الکتریک» ژاپن با مدیران ارشد صنعت برق کشور در تهران ملاقات و گفتوگوهایــى را انجام دادنــد، افزود: نتیجه این ملاقــات منجر به برگزارى ســمینار دو روزهاى در روزهاى 7 و 8 شــهریور جارى با حضور متخصصان و مهندسان ارشــد شرکت میتسوبیشى و 420 نفر از مدیران بخش خصوصى برق کشور، شرکت توانیر و شــرکت نیروگاههاى حرارتى در محل پژوهشگاه نیرو شــد تا در مباحث مربوط به آشــنایى با دانش فناورى ژاپــن در تولید برق، فنــاورى نیروگاههاى بــرق و فناورى انتقال و توزیع بحــث و تبادل نظر شود.

وى با اشاره به اینکه یکى از شروط جمهورى اسلامى براى حضور شرکتهاى خارجى در کشور، مشارکت با بخش خصوصى داخلى، انتقال فناورى، بومىسازى فناورى، تولید مشترک در داخل کشور، تامین نیاز و پس از آن، صادرات محصول مشــترک به کشــورهاى منطقــه خواهد بود، افــزود: یکى از اهداف وزارت نیرو مشارکت بیشتر بخش خصوصى است و در همین راستا برنامه ریزى شده تا همزمان بــا برگــزارى نمایشــگاه بینالمللى بــرق در آبان شرکتهاى بزرگ ژاپنى و مقامات ارشد این کشور نیز حضور داشــته باشند و ضمن آشنایى با صنعت برق کشــور، نشست هایى را با بخش خصوصى برق ایران براى ادامه مذاکرات همکارى برگزار کنند.

تشیعى با بیان اینکه با هماهنگى هاى انجام شده از سوى مرکز توســعه صادرات و پشتیبانى صنایع آب و بــرق دو گــروه از متخصصان برق کشــور در ســال جارى به ژاپن اعزام خواهند شد، افزود: گروه اول در بخــش انتقــال و توزیع در نیمــه دوم آبان و گــروه دوم نیز در بخش نیروگاهى تا پایان ســال جارى براى آشنایى و بازدید از فناورى هاى ژاپن در صنعت برق با هزینه مرکز همکارى هاى خاورمیانه ژاپن به این کشــور ســفر خواهند کرد تا در آینده مقدمات همکارى هاى دو کشــور در بخش صنعت برق فراهم شود.

حســن بهرام نیا، عضو کمیســیون انرژى مجلس شــوراى اســلامى درباره همکارى ایران و ژاپن در زمینــه صنایع برق گفت: بر اســاس آنچه در برنامه ششــم توســعه آمده است، ایــران تا پایان برنامــه باید حداقــل بتواند 5 هزار مگاوات برق از منبــع انرژى هاى تجدیدپذیر تولید کند. با اینکه در ســالهاى گذشته، ایران در حوزه تولید برق به رشــد مناسبى دست یافت اما باید در نظر داشــته باشــیم که براى دستیابى به این اعداد و ارقام نیاز به همکارى با کشــورهاى توســعه یافته داریم.

این عضو کمیســیون انرژى مجلس شوراى اسلامى با بیان اینکه آنچه در همکارى هاى خارجى نیاز اصلى ایران قلمداد مى شــود انتقال دانش فنى اســت، گفت: هرچند دســتیابى به اهداف اســناد بالادســتى مانند برنامه ششم توســعه باید یکى از اولویتهاى تمام مســئولان باشــد اما این موضوع باعث نمىشــود که از ارتقاى ســطح دانش داخلى غافل شویم.

وى بــا بیان اینکه انتقال دانــش فنى در آخرین مذاکــرات وزارت نیرو با ژاپنى ها موضوع اصلى بود، گفــت: در این زمینه مذاکرات اولیه انجام شــده و دو طرف ارزیابى مثبتى از این مذاکرات داشــته اند. ایــن موضــوع باعث مى شــود در مذاکرات ســطح بالا، بحثها ســریعتر پیش برود و ایــران بتواند با شــرکتهایى مانند هیتاچى، میتسوبیشى و تویوتا در زمینه صنعت برق فعالیت مشترک داشته باشد.

بهرام نیا با اشاره به اینکه بستن اینگونه قراردادها با کشــورهاى توســعه یافته منافع ایران را پوشش مى دهــد، گفــت: در هر قرارداد خارجــى که ایران فناورى آن را ندارد اگر قراردادى بســته شــود که همراه با انتقال دانش فنى باشد، مى توان از آن دفاع کــرد. اکنون با توجه به نیاز روز ما در برق و انرژى تجدیدپذیــر از این قراردادها مى توان دفاع کرد. در صنعــت برق ایران نیازهایى دارد که اگر رفع آنها با فناورى روز دنیا در کشــورهاى توسعه یافته همراه باشــد، رشــد و توســعه این صنعت در کشور قابل ملاحظه خواهد بود.

وى با اشاره به اینکه در برخى از نیروگاهها نیاز به توسعه داریم، گفت: اگر در یک یا دو قرارداد دانش فنى مورد نیاز به کشــور وارد شــود، توســعه دیگر نیروگاهها را مى توان به مهندســان و شــرکتهاى داخلى داد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید