حبیب‌الله بیطرف در نشست کمیسیون انرژی میزان بدهی وزارت نیرو در صنعت برق را ۳۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: باید تصمیمات راهبردی و مهمی برای پرداخت این بدهی صورت گیرد وگرنه صنعت برق کشور ورشکسته می‌شود‌.

به گزارش جماران؛ روحانی حبیب‌الله بیطرف را که در دولت‌های هفتم و هشتم به عنوان وزیر نیرو فعالیت داشت‌، با توجه به عملکرد مثبتش در دوران اصلاحات، به‌عنوان وزیر نیروی کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.

بیطرف در دولت‌های نهم و دهم مسوولیت اجرایی نداشت اما در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی حسن روحانی، معاونت زنگنه را در وزارت نفت عهده‌دار شد و به عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت منصوب شد‌. حسن روحانی در حالی او را برای تصدی وزارت نیرو به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که صنعت آب و برق در یکی از پرچالش‌ترین دوران خود به‌سر می‌برد‌. 

در همین حال کارشناسان بیطرف را به دلیل آشنایی کامل با بحران آبی کشور بهترین گزینه برای تصدی وزارت نیرو می‌دانند و امیدوارند با اکثریت آرا از مجلس رای اعتماد بگیرد تا بتواند به مردم خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد‌. 

از همین‌رو او در حالی که مسایل حفاظت و بهره‌برداری منابع آب به‌طور جامع در برنامه پیشنهادی‌اش مشاهده می‌شود‌، برای بررسی برنامه ارائه‌شده و پرسش و پاسخ از سوی نمایندگان مجلس با حضور در کمیسیون‌های مختلف قوه مقننه روز‌های شلوغی را سپری می‌کند‌. 

روز پرکار وزیر پیشنهادی نیرو

پنج کمیسیون تخصصی اجتماعی، اقتصادی، برنامه و بودجه، عمران و قضایی و حقوقی خواهان حضور وزیر پیشنهادی نیرو به منظور بررسی برنامه ارائه‌شده از سوی وی و همچنین پرسش و پاسخ درخصوص این برنامه شده‌اند‌. 

حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو که روز یکشنبه در جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی حضور یافت‌، روز گذشته روز شلوغی در بهارستان پشت سر گذاشت و با حضور در خانه ملت در دیدار با فراکسیون‌های مجلس اسلامی به تشریح برنامه‌های خود برای مدیریت این وزارتخانه پرداخت‌. 

لزوم نصب 20 هزار مگاوات نیروگاه‌ جدید طی 4 سال

بر همین اساس حبیب‌الله بیطرف در نشست کمیسیون انرژی میزان بدهی وزارت نیرو در صنعت برق را ۳۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: باید تصمیمات راهبردی و مهمی برای پرداخت این بدهی صورت گیرد وگرنه صنعت برق کشور ورشکسته می‌شود‌. 

او با بیان اینکه کشور ما کشوری بوده که سالانه با رشد حدود پنج تا هشت درصدی مصرف انرژی الکتریکی در سطح کشور روبه‌رو است، گفت: دلیل افزایش مصرف انرژی در کشور پیشرفت کشور و افزایش مصرف برق در بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی است که به تناسب این رشد مصرف باید ظرفیت‌های نصب‌شده نیروگاهی نیز افزایش پیدا کند‌. 

وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم افزود: خطوط انتقال برق و شبکه‌های توزیع برق باید در سراسر کشور تقویت شود و گسترش یابد‌. 

بیطرف با اشاره به اینکه برآورد بنده این بوده که با توجه به این رشد مصرف باید سالانه حدود پنج هزار مگاوات به تولید کشور اضافه شود، یادآور شد: باید در طول چهار سال حدود ۲۰ هزار مگاوات در پهنه سرزمینی ایران نیروگاه‌های جدید نصب شود‌. 

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم همچنین با بیان اینکه بدون انرژی پاک برق طبیعتا زندگی مردم و اقتصاد کشور دچار مشکل می‌شود، گفت: طی سالیان گذشته در صنعت برق با سابقه ۱۱۰ ساله ظرفیت‌های مناسبی در تولید، انتقال و توزیع برق ایجاد شده است که در حال حاضر حدود ۶۵۷ هزار ترانسفورماتور توزیع در دست بهره‌برداری است‌. 

بیطرف با اشاره به اینکه ۳۴ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد، افزود: سیاست وزارت نیرو تامین برق مطمئن برای بخش کشاورزی، خدمات و تجاری است که در بخش تولید به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته از تنوع نیروگاه گازی، سیکل ترکیبی، آبی و بخار برخورداریم‌. 

وی با اشاره به اینکه در دولت‌های هفتم و هشتم در زمینه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی اقدامات مناسبی انجام شد، ادامه داد: شرکت مپنا با کسب فناوری زیمنس توانست ساخت صد درصد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را تامین کند‌. 

بیطرف با اشاره به اینکه ظرفیت تولید توربین گازی ۱۵۹ مگاوات و توربین بخار ۱۶۰ مگاوات بوده است، یادآور شد: شرکت مپنا موفق شده این میزان را از ۱۵۹ به ۱۸۳ مگاوات افزایش دهد که یکی از دستاوردهای مهم مهندسان ایرانی است‌. 

وی با بیان اینکه تعداد کشورهای دست‌یافته به سیکل ترکیبی محدود است، افزود: بیش از ۱۰ کشور در دنیا نتوانستند به ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی دست یابند که ۹۵ درصد تجهیزات انتقال آن داخلی و صددرصد تجهیزات بخش تولید ساخت داخل است‌. 

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: بار مصرفی پیک شبکه در سال ۹۶ به ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده است که در حال حاضر صد درصد جمعیت شهری و ۹۹ درصد جمعیت روستایی تحت شبکه تامین برق کشور هستند‌. 

وی با بیان اینکه قیمت تمام‌شده برق بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ تومان است، اظهار کرد: اما در حال حاضر برق در کشور حدود ۷۰ تومان فروخته می‌شود و هزینه هر دقیقه خاموشی ۱۲ برابر هزینه هر دقیقه روشنایی در همان مقطع زمانی است‌. 

بیطرف ادامه داد: توسعه بازارهای رقابتی، افزایش معاملات در بورس انرژی، احداث نیروگاه‌های برقابی و تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی، توسعه نیروگاه‌ها، افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و اصلاح توربین گازها در زمان سررسید 100 هزار مگاوات کارکرد از جمله راهبردهای وزارت نیرو است‌. وزیر پیشنهادی نیرو همچنین ارتقای متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد و تک‌رقمی کردن تلفات برق که اکنون حدود ۱۲ درصد بوده از جمله برنامه‌های وزارت نیرو طی چهار سال آینده است‌. در همین حال بیطرف درخصوص این دیدار‌ها گفت: در این دیدار نمایندگان توانمندی و صلاحیت وزیر پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار دادند‌. 

وی درباره سوالات نمایندگان از او نیز عنوان کرد: بحث عمده ما در این کمیسیون‌ها مساله آب بود که امروز موضوعی چالشی و حیاتی برای کشور و مردم است‌. وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در ادامه تشریح کرد: برنامه وزارت نیرو و راهکارهای آن این است که سفره‌های آب زیرزمینی را احیا و با استفاده بهینه از این سفره‌ها مشکلات آبی کشور را حل کند‌. 

استاندار سابق یزد همچنین گفت: عمده برنامه وزارت نیرو در دولت دوازدهم مدیریت سفره‌های آبی کشور است‌. باید مدیریت یکپارچه‌ای درباره منابع آبی سطح کشور داشته باشیم‌. مدیریت‌های پراکنده باعث افزوده شدن این چالش‌ها خواهد شد‌. وزیر پیشنهادی وزارت نیرو در دولت دوازدهم با بیان اینکه این مدیریت مورد توجه و عنایت نمایندگان قرار گرفته است، گفت: ظاهرا نمایندگان با توجه به برنامه‌های اعلام‌شده و بحث‌هایی که مطرح شد، نظرات مثبتی در این باره داشتند‌. 

رای اعتماد مجلس به بیطرف بالا خواهد بود

بر همین اساس محمد قمی، نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر عملکرد مثبت بیطرف در حوزه صنعت آب و برق طی دوران گذشته اظهار داشت: او از نیروهای انقلابی است که قبلا هم در وزارت جهاد حضور داشته و سابقه کاری زیادی دارد‌. وی با اشاره به موفقیت بیطرف در تمام فعالیت‌های مربوط به صنعت آب و برق کشور خاطرنشان کرد: او در زمان دولت آقای خاتمی عهده‌دار مسوولیت وزارت نیرو بوده و در زمینه دیپلماسی آب و همچنین صنعت برق و نیروگاهی کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته است‌. این نماینده مجلس تاکید کرد: او در دور قبل هم جزو گزینه‌های وزارت نیرو در دولت آقای روحانی بوده اما خودش حاضر به فعالیت نشد اما امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم از حضور ایشان بهره ببریم‌. وی ابراز امیدواری کرد که بیطرف با اکثریت آرا از مجلس رای اعتماد بگیرد‌. 

اعتماد بدنه کارشناسی وزارت نیرو

غلامرضا منوچهری نیز در این خصوص افزود: بیطرف هم به لحاظ دو دوره تجربه موفق حضور در وزارت نیرو و هم به دلیل سابقه مثبت و شناخت بالایی که روی مسایل آبی کشور دارد، در شرایط فعلی انتخاب بسیار مثبتی برای حضور در صدر صنعت آب و برق کشور است‌. وی ادامه داد: بزرگ‌ترین چالش کنونی وزارت نیرو بحران‌های آبی کشور و مسایل مرتبط به منابع آب‌های زیرزمینی است که حوزه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی کشور را نیز درگیر خود کرده‌اند‌. این متخصص مسایل آبی کشور اعتماد بدنه کارشناسی وزارت نیرو به بیطرف را نقطه قوت حضور وی در این وزارتخانه برشمرد و افزود: طرح‌های انتقال آب، تعادل‌بخشی منابع آب سفره‌های زیرزمینی، مسایل زیست‌محیطی بالا و پایین‌دست سدها و تقویت اقتصاد آب و برق از مسایل مهمی است که باید در دستور کار وزیر جدید نیرو قرار گیرد‌. منوچهری بر لزوم ایجاد نقش‌آفرینی بیشتر بخش خصوصی در صنعت آب و برق کشور تاکید کرد و گفت: در زمینه بومی‌سازی صنعت آب و برق گام‌های مثبتی برداشته شد و باید چنین روندی همچنان ادامه‌دار باشد‌. وی همچنین خواستار افزایش سهم هزینه‌های آب و برق در سبد خانواده‌ها شد و افزود: یکی از دغدغه‌های مهم این بخش بهبود نرخ آب و برق است تا این صنعت بتواند هر چه بیشتر روی پای خود بایستد و به شکوفایی هر چه بهتری در این زمینه دست پیدا کند‌. 

آشنایی کامل با چالش‌های حوزه آب و برق

جهانگیر حبیبی همچنین درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم اظهار کرد: بیطرف از مدیران خوشنام، کارآمد، پرانرژی و توانمند صنعت آب و برق کشور است و اطمینان دارم با توجه به اشرافی که به مسایل و چالش‌های حوزه‌های آب و برق دارند، بهتر از هر گزینه دیگری در این شرایط می‌توانند از عهده حل مشکلات و مسایل آب و برق کشور برآیند‌. وی با اشاره به انتقادهای موجود مبنی بر اینکه در دوران وزارت بیطرف مسایل سازه‌ای مورد توجه بیشتر بوده و انتقاداتی به برخی سدسازی‌ها وارد است، عنوان کرد: سدسازی و مسایل سازه‌ای در زمان‌هایی و در محل‌هایی از کشور با توجه به شرایط جزو ضرورت‌ها و نیازهای زمان خودش بوده است و چه بسا که همین امروز هم برخی از مناطق کشور از جمله جاهایی که آب‌ها به صورت خروجی از دسترس و از کشور یا از حوضه خارج می‌شوند، داشته باشیم که به جهت کنترل سیلاب و استفاده بهینه از این منابع لازم باشد با رعایت الزامات مربوطه و اصل تعادل بین منابع و مصارف، نیاز به ایجاد سازه‌های تنظیم آب باشد‌. معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب ایران ادامه داد: خیلی از سدهایی که در کشور ساخته شده، تنها راه تامین نیازهای منطقه یا شرب و بهداشت مردم بوده است‌. نقش سازه‌ها در کنترل سیلاب‌ها و مصرف بهینه آب ‌بر کسی پوشیده نیست لیکن بحث مسایل غیرسازه‌ای و رویکرد مدیریتی و غیرسازه‌ای آب از سال‌ها قبل تاکنون مطرح بوده است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو هم به خوبی به آنها اشاره شده و بدیهی است وی که به زیر و بم مسایل آب کشور اشراف کامل دارد و قطعا می‌تواند رویکردهای غیرسازه‌ای وزارتخانه را ادامه دهد و به سرانجام برساند‌. در همین حال اکثر کارشناسان کارنامه بیطرف را در دوران اصلاحات مثبت ارزیابی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 719557
  • منبع: جهان صنعت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.