سید رضا رفیعی روز دوشنبه در دیدار معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از این سامانه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای اجرای این طرح 180 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 3.5 میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی انجام شده است.
وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و صندوق توسعه ملی در ارائه تسهیلات برای اجرای این طرح همکاری کامل داشتند.
رفیعی افزود: تمامی تجهیزات این سایت در شهرکرد نصب شده است و این طرح می تواند نقش مهمی در افزایش سلامت محصولات غذایی و بهداشتی و درمانی داشته باشد.
به گفته وی، این سامانه در 13 هزار مترمربع احداث شده است که با بهره برداری از آن زمینه اشتغال 60 تا 70 نفر از محققان علمی به صورت مستقیم ایجاد و زمینه ورود و ارائه خدمات به صنایع را فراهم می کند.
مدیرعامل طرح ملی فناوری سامانه پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری، این سامانه با هدف ارتقای بهداشت و سلامت جامعه انجام می شود و با بهره برداری کامل از آن زنجیره و چرخه صنایعی مثل کشاورزی و همچنین بهداشت و درمان تکمیل می شود.
رفیعی ادامه داد: این طرح زیرساختی برای توسعه صنایع پزشکی و دارویی بخصوص گیاهان دارویی است.
به گفته وی، پرتودهی نوعی از انرژی تشعشعی است که به روش یونی عمل می کند و در این روش یون ها به صورت موج نامرئی از میان فضای مولکولی حرکت می کنند و جانداران ریز و عواملی را که باعث آلودگی و از بین رفتن محصولات می شود، از بین می برند و یا کاهش می دهند.
وی، داشتن سرعت بالا، سازگاری با محیط زیست و قابلیت استفاده در محیط تازه و منجمد از جمله مزایای استفاده از پرتوی گاما عنوان کرد و گفت: محصول پس از پرتودهی قابل استفاده است و پسماندی بعد از عملیات پرتودهی وجود ندارد.
رفیعی افزود: با راه اندازی این سامانه، زنجیره و چرخه صنایع کشاورزی و بهداشتی و درمانی تکمیل شده و این طرح به توسعه صنایع پزشکی و دارویی بخصوص گیاهان دارویی کمک می کند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد نخبگان حمایت از جوانان نخبه کارآفرین را از رسالت های این بنیاد عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، سورنا ستاری در دیدار از طرح سامانه پرتودهی گاما روند ساخت و بومی سازی این طرح را مطلوب ارزیابی کرد.
به گزارش ایرنا، سامانه پرتو دهی گاما چهارمحال و بختیاری بعد از تهران و شهرستان بناب، سومین مرکز کشور است که در سایت شهید شهریاری شهرکرد در حال اجراست.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.