به گزارش ایرنا، سید حمید طهایی روز دوشنبه در گفت و گو با مردم این استان، با اشاره به شرح وظایف ستاد اقتصاد مقاومتی در استان البرز، افزود: در جلسات متعدد وظایف دستگاه های عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تبیین، تقسیم وظایف و ابلاغ شد.
وی ادامه داد: در3سال گذشته همزمان با هفته پژوهش در استان البرز نمایشگاه دستاوردهای علمی، فناوری برگزار شد که سال اول با 80 غرفه آغاز و امسال 250 غرفه برپا شد که ابداعات و اختراعات علمی جدید از دانشمندان جوان بود.
طهایی گفت: باید به دنبال راهی برای دستیابی به بازارهای جهانی بود و بنابراین امسال در زمینه تحقق این امر تعدادی از واحدهای تولیدی شاخص راه اندازی شد و که علاوه بر نیاز داخلی می تواند بخشی از نیازهای کشورهای منطقه را نیز تامین کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از استعدادهای ویژه استان جوان بودن جامعه است، افزود: بسیاری از واحدهای ملی و 3 هزار و 500 واحد تولیدی در البرز مستقر است همچنین استان البرز در علم و فناوری دارای رتبه هشتم و در فروش محصولات دانش بنیان رتبه سوم را در کشور دارد.
طهائی همچنین گفت که البرز با وجود وسعت کم اراضی کشاورزی 2 درصد از محصولات کشاورزی کشور را تامین می کند، همچنین رتبه پنجم تولید شیر کشور را دارد.
وی با اشاره به اینکه کشاورز نمونه البرزی رکورددار تولید گندم در کشور شده است، گفت: در حوزه صنعت امسال رتبه نهم در تعداد واحدهای فعال کشور از آن البرز شد که در این خصوص مدیران دستگاه های مرتبط زمان زیادی در ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید صرف کردند.
طهایی به رشد 38 درصد شهرک های صنعتی در استان البرز اشاره کرد و افزود: تعدادی شهرک صنعتی خصوصی و دولتی در استان وجود داشت که با توجه به تقاضای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد و توسعه شهرک های جدید در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شد.
وی خاطر نشان کرد: البرز در جذب سرمایه گذاری خارجی رتبه اول و در فصل بهار رتبه اول کشور در اشتغالزایی را تجربه کرد.
استاندار البرز با اشاره به اینکه امسال یکی از موضوعات مهم برای مجموعه استانداری پس از سال ها تحریم و فشار اقتصادی توجه به ایجاد اشتغال و رونق تولید بود گفت: دولت در این زمینه توجه ویژه ای به حوزه اشتغال و صنعت داشته و 540 واحد تولیدی در استان دوباره به چرخه تولید بازگشته و احیا شده است.
وی افزود: از قبال اقتصاد مقاومتی در سال جاری 294 واحد تولیدی برای احیا و افزایش ظرفیت تسهیلات و سرمایه در گردش دریافت کردند که از این طریق جبران رکود و بدهی های گذشته آنها تا حدود زیادی صورت گرفته است.
طهایی با اشاره به سفر رییس جمهوری به البرز و آثار و برکات آن، ادامه داد: در روز سفر کاروان تدبیر و امید تعدادی از وزرا و معاونان رییس جمهوری به هر کدام از شهرستان ها رفته و ضمن افتتاح واحدها در شورای اداری نیز شرکت کردند.
وی گفت: البرز بیشترین اعتبار را از سفرهای استانی رییس جمهوری دریافت کرد و اعتبار عمرانی مصوب 995 میلیار تومان چند برابر بودجه سالانه استان بود همچنین چندین طرح نیز خارج از برنامه در دستور تامین اعتبار قرار گرفت.
استاندار البرز افزود: حفظ و احیای باغ سیب کرج یکی از مهمترین ابعاد سفر استانی رییس جمهوری به البرز بود که پس از طی مراحلی محقق شده و با ایجاد سیستم آبیاری نوین و کاشت درختان در سال 96 عملیات احیا به پایان می رسد همچنین ثبت ملی باغ سیب کرج از طریق میراث فرهنگی و گردشگری محقق شد.
وی اضافه کرد: در سفر کاروان تدبیر و امید به البرز در حوزه راه، راه آهن، بهداشت و درمان، آموزشی، فرهنگی و بسیاری موارد دیگر تصمیمات بزرگی گرفته شد و پیش از سفر نیز گره های اساسی پروژه های زیربنایی اعلام شده و در این رابطه نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفت.
طهایی گفت: اعتبارات جاری استان سالانه 126 میلیارد تومان است که درسفر رییس جمهوری به اندازه 7 سال اعتبارات البرز پیش تر رفت. پس از سفر دستگاه ها به دنبال پیمانکار رفته و مقدمات کار را فراهم کردند، همچنین راه طالقان که مدت ها بلاتکلیف بود تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
استاندار البرز اضافه کرد: برای پروژه همت نیز اعتبارات خوبی اختصاص داده شد و در بهار آینده این طرح تا تونل بیلقان آماده بهره برداری می شود و ادامه مسیر نیز به همت شهرداری به پیمانکار داده شده است.
وی گفت: کنار گذر جنوبی که بخشی از ترافیک متعلق به جنوب آزادراه کرج – قزوین است را از بین می برد که این طرح نیز اکنون در دست پیمانکار مربوطه است.
طهایی با اشاره به اینکه 200 کیلومتر راه روستایی طبق مصوبه سفر رییس جمهوری آسفالت خواهد شد،افزود: در حوزه اقتصادی نیز بیش از 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه گذاری و توسعه تعلق گرفت.
وی با اشاره به اینکه 91 هزار و 400 مسکن مهر در البرز تعریف شده بود گفت: در این حوزه اقدامات زیربنایی و زیرساختی صورت نگرفته بود و بسیاری از واحدهای بدون متقاضی بودند که این امر یکی از بزرگترین مشکلات گذشته برای دولت یازدهم بود.
استاندار البرز عنوان کرد: در دولت قبل 18 هزار واحد تکمیل شد و در این دولت 45 هزار واحد تکمیل و به بهره برداری رسید همچنین امسال تامین آب برای شهر جدید هشتگرد صورت گرفت.
وی گفت: در حوزه شمال استان خط انتقال گاز به جاده چالوس نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و مطالعات طرح تمام شده و در بخش هایی پیمانکار مشغول به کار است.
1535/6155خبرنگار:مریم صوفی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.