به گزارش ایرنا، براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در بهار امسال 22.8 درصد اعلام شده که با 4 درصد اختلاف با استان زلزله زده کرمانشاه، رتبه نخست بیکاری کشور را به خود اختصاص داده است.
نبود زیرساخت های تولید، سوء مدیریت، محرومیت تاریخی، نبود فکر اقتصادی هدفمند، روزمرگی دستگاه های اجرایی، ساختار معیشتی سنتی، نبود فرهنگ کارآفرینی و ناهماهنگی های بین بخشی از مهمترین علل بیکاری این استان به اذعان کارشناسان و صاحبنظران این حوزه است.
با این وجود هرچند برای رفع معضل بیکاری این استان اعتبارات خوبی از سوی دولت تدبیر و امید درنظر گرفته شده که جذب مناسب آن می تواند ما را به کاهش نرخ بیکاری استان امیدوار کند، اما در این حوزه نیز شاهد ناهماهنگی های بین بخشی هستیم.
این موضوع که به داستان تکراری کارگروه تخصصی اشتغال استان تبدیل شده در نشست امروز این کارگروه نیز کاملا مشهود بود و اعتراض و انتقاد استاندار را در پی داشت.
استاندار چهارمحال و بختیاری در این نشست با انتقاد نسبت به آمارهای متناقض سامانه «کارا» اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و بانک های عامل در معرفی طرح ها و تخصیص اعتبارات اظهار داشت: آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی این 2 نهاد نه تنها متناقض است بلکه از شفافیت لازم نیز برخوردار نیست.
اقبال عباسی تصریح کرد: طبق آخرین گزارش ها، عملکرد بانک های عامل استان در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی نامطلوب اعلام شده و این موضوع سبب شده تا استان در رتبه نخست بیکاری جای گیرد.
وی افزود: اختلاف بین تعداد طرح های معرفی شده به بانک ها و تسهیلات پرداخت شده بسیار زیاد است و این موضوع باید هرچه سریع تر آسیب شناسی و مرتفع شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری به دستگاه های اجرایی و چهار بانک عامل این استان 10 روز مهلت داد تا هرچه سریع تر نسبت به ارائه عملکرد شفاف خود در حوزه اشتغالزایی اقدام و آن را به کارگروه اشتغال استان اعلام کنند.
وی خاطرنشان کرد: هر جلسه شاهد ارائه آمارهای متناقض از سوی بانک های عامل و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هستیم و سوال اصلی که در این میان مطرح می شود این است که چرا وقتی طرح های اشتغالزایی به اندازه کافی به بانک ها معرفی شده اما تخصیص ها به کندی و بصورت محدود انجام می گیرد.
نمایندگان بانک های عامل استان نیز در این نشست با دفاع از عملکرد خود در پرداخت تسهیلات، وجود برخی کاستی ها را پذیرفتند و عنوان کردند؛ انصراف متقاضیان، عدم مراجعه به موقع متقاضیان به بانک ها و عدم ارائه وثیقه، چک برگشتی و نداشتن توجیه اقتصادی و مالی طرح ها از جمله علل برگشت طرح ها از سوی بانک ها بوده است.
به گزارش ایرنا، هرچند معضل بیکاری برای مردم این استان تازگی چندانی ندارد و چندین سال است که این استان با بالاترین نرخ بیکاری در ردیف های اول تا سوم پربیکارترین استانهای کشور قرار دارد، اما بحرانی شدن وضعیت بیکاری در استان و تبعات بعدی آن، مهار و جلوگیری از رشد این پدیده نامبارک را به یک ضرورت حیاتی تبدیل کرده است.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.