به گزارش ایرنا، محمد خالدی سردشتی شامگاه چهارشنبه در شورای اشتغال شهرستان لردگان که با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعدادی از معاونان و رؤسای سازمان های زیرمجموعه این وزارتخانه برگزار شد، تاکید کرد: فاصله زیاد لردگان تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری از مهمترین مشکلات این شهرستان است که باعث مغفول ماندن توجهات به این خطه شده است.
وی افزود: هم اینک سهم شهرستان لردگان از سهم مدیریت چهارمحال و بختیاری بسیار کم است و ضرورت دارد تا به نیروهای چهارمحال و بختیاری برای استفاده در مدیریت های سطح ملی توجه بیشتری صورت گیرد.
نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: راه اندازی مجتمع رفاهی، تقویت خدمات تامین اجتماعی، پرداخت مستمری به خانواده های دارای معلول توسط بهزیستی و تسهیل در شرایط تسهیلات مسکن و اشتغال ویژه افراد معلول شهرستان لردگان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: اختصاص تسهیلات اشتغالزایی به تولید کنندگان دستگاه ای. تی. ام (ATM) می تواند در افزایش نرخ اشتغال، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی کمک کند.
فرماندار شهرستان لردگان نیز گفت: لردگان دارای افزون بر 62 هزار نفر جمعیت فعال برابر 38 درصد جمعیت کل این شهرستان است.
برهان حسین پور آقایی تاکید کرد: از این تعداد 47 هزار نفر شاغل و 15 هزار نفر بیکار هستند.
وی افزود: نرخ بیکاری شهرستان لردگان براساس آمار سال 1395 برابر 24.3 درصد و دارای رتبه سوم بین شهرستان های 9 کانه چهارمحال و بختیاری است.
حسین پور آقایی تصریح کرد: شهرستان لردگان با برخورداری از نیمی جمعیت روستایی چهارمحال و بختیاری رتبه 16 جمعیت روستایی کشور را داشته و جزو 31 شهرستان محروم کشور است.
وی یادآور شد: برای ایجاد اشتغال در شهرستان لردگان یکهزار و 430 میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافته است که از این مبلغ 45 درصد برابر 650 میلیارد ریال به بخش کشاورزی اختصاص دارد و تاکنون 88 طرح با 370 میلیارد ریال نیاز اعتباری به بانک های عامل معرفی شده است.
حسین پور آقایی تاکید کرد: سهم صنعت، معدن و تجارت شهرستان لردگان از تسهیلات اشتغالزایی 180 میلیارد ریال است که در همین راستا 106 طرح با 160 میلیارد ریال اعتبار به بانک های عامل معرفی شد.
وی افزود: شهرستان لردگان 60 هزار هکتار زمین دیم، آبی و باغ دارد که این سطح برابر 25 درصد زمین های کشاورزی چهارمحال و بختیاری است.
فرماندار شهرستان لردگان تصریح کرد: بروز پدیده خشکسالی در یک دهه گذشته مشاغل بسیاری را در شهرستان لردگان نابود کرده است و باعث مهاجرت و سکونت لردگانی ها در حاشیه شهرها شده است.
وی یادآور شد: هم اینک یکهزار هکتار از باغ های شهرستان لردگان به علت بروز پدیده خشکسالی دچار تنش شدید آبی شده و در معرض نابودی قرار گرفته است.
فرماندار شهرستان لردگان اظهار کرد: وجود دو طرح بزرگ صنعتی پتروشیمی و سیمان لردگان باعث اشتغال افزون بر دو هزار نفر در دوران ساخت این طرح ها شده است.
وی گفت: با تکمیل و بهره برداری از این دو طرح بزرگ بسیاری نیروی انسانی شاغل در این حوزه تعدیل و به مجموع بیکاران شهرستان لردگان افزوده می شود.
حسین پور آقایی تاکید کرد: نیمه فعال بودن و تعطیلی بسیاری طرح ها و واحدهای صنعتی شهرستان لردگان به علت سود بالای تسهیلات بانکی بوده که باعث ورشکستگی کارفرمایان و سرمایه گذاران مختلف شده است.
امام جمعه لردگان نیز گفت: این شهرستان از ظرفیت های فراوانی به ویژه در بخش معدن برخوردار است.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی تاجزاد تصریح کرد: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در تمامی نقاط کشور بجز شهرستان لردگان سرمایه گذاری کرده است.
وی افزود: هم اینک توجه به صدور مجوزهای بخش خصوصی ضعیف است و روستاهای سنتی شهرستان لردگان به خاطر قوانین دست و پاگیر بانکی نمی توانند از تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 6 درصد اشتغال روستایی بهره مند شوند.
تاجزاد اظهار کرد: تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 6 درصد اشتغال روستایی برای روستاهای شهرستان لردگان مناسب نیست و بسیاری رسته های آن اشباع شده اند.
وی یادآور شد: به عنوان نمونه در سردشت و منج شهرستان لردگان که تنها عنوان شهر دارند و حتی از روستاهای استان های دیگر محروم ترند اما هیچ تسهیلات ارزان قیمتی برای ایجاد اشتغال به آن ها اختصاص نیافته است.
امام جمعه لردگان اظهار کرد: تکمیل ورزشگاه کارگران لردگان با 60 درصد پیشرفت فیزیکی باید در اولویت قرار گیرد و احداث استخر لردگان به ویژه جوانان این شهرستان علاوه بر افزایش سرانه ورزش باعث ایجاد شادابی و ارتقای سطح رفاه عمومی مردم خواهد شد.
تاجزاد تاکید کرد: هم اینک شغل خیاطی به عنوان یکی از مشاغل خانگی پررونق شهرستان لردگان مطرح است که بیمه شدن خیاطان شهرستان لردگان در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعدادی از معاونان و رؤسای سازمان های زیرمجموعه این وزارتخانه برای بررسی مسایل مرتبط با این حوزه به مدت دو روز در چهارمحال و بختیاری حضور دارد.
لردگان در 180 کیلومتری شهرکرد واقع است.
2097/7362
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.