به گزارش ایرنا ، با اینکه بسیاری از طرح های روستایی در استان اردبیل تصویب و برای پرداخت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند اما هنوز به گفته مسئولان و متقاضیان اجرای این طرح ها، بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات مطلوب عمل نکرده و نگرانی ها در این زمینه همچنان باقی است.
مسئولان و شهروندان استان تسهیلات اشتغال روستایی را از ابزارهای مناسب برای رونق کسب و کار در روستاها و در نتیجه ایجاد روند مهاجرت معکوس به این مناطق می دانند.
نورالدین شاهی ، یک شهروند استان اردبیل به ایرنا گفت: 12 سال پیش روستای خود را ترک و در تهران به دستفروشی مشغول بودم اما با آگاهی از اعطای تسهیلات اشتغال روستایی به موطن خود بازگشته و با همکاری جمعی از آشنایان در فکر راه اندازی کسب و کار در روستای خود هستیم.
وی بیان کرد: طرح تعاونی ما در زمینه دامداری مورد تصویب قرار گرفته و برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده ایم اما در این مرحله به سد بانک ها و قوانین سفت و سخت آن برخورده ایم.
به گفته وی ، طرح اشتغال روستایی جوانان را برای ایجاد کسب و کار در روستاهای خود امیدوار کرده و اگر بانک ها همکاری خوبی با متقاضیان در زمینه پرداخت تسهیلات داشته باشند بسیاری از مشکلات در این مناطق از جمله اشتغال ، مهاجرت و حاشیه نشینی رفع می گردد.
در بررسی چرایی عملکرد نه چندان موفق بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغالزا بویژه در مناطق روستایی، مسئولان بانک ها کندی کار را مربوط به قوانین موجود ذکر کرده و تاکید می کنند که در این زمینه بر اساس دستورالعمل های مرکز عمل می کنند.
این در حالی است که مسئولان استان و بسیاری از متقاضیان نیز ضامن موفقیت طرح های اشتغالزا را مستلزم اقدام عملیاتی و رها شدن از قید و بندهای اداری و کاغذ بازی می دانند.
حسن قبادی ، فرماندار بیله سوار مغان در این باره گفت: عملکرد بانک های این شهرستان در خصوص جذب و پرداخت تسهیلات بویژه در زمینه طرح های اشتغالزا مطلوب نیست.
وی با اشاره به اینکه بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی نباید تعلل کنند، افزود: بسیاری از طرح های اشتغال در حوزه کشاورزی و دامپروری بوده و تعلل در پرداخت تسهیلات باعث دلسردی داوطلبان این تسهیلات می شود.
وی با بیان این که دستگاه های اجرایی و بانک ها برای جذب تسهیلات اشتغالزایی بایستی حرکت جهادی داشته باشند، اظهار کرد: این تسهیلات در 2 بخش فراگیر و روستایی با سایر تسهیلات اشتغال در سال های گذشته تفاوت دارد؛ بنابراین ضروری است تا پرونده های ثبت شده در سامانه کارا به دقت بررسی و متقاضیان پاسخ مناسبی دریافت کنند.
قبادی تشریح کرد: سیاست دولت از پرداخت این تسهیلات پول پاشی نیست بلکه با هدف گذاری در منابع بانکی پرداخت تسهیلات صورت می‌گیرد تا به سمت رونق اشتغال پیش رویم.
وی گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغالزایی نیازمند راهنمایی و حمایت بوده و این مساله قابل قبول نیست که متقاضیان نتوانند با رییس اداره ارتباط داشته باشند.
اکبر بهنام جو ، استاندار اردبیل هم در این باره گفت: مدیران دستگاه های اجرایی استان نباید در جذب اعتبارات اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار روستایی کوتاهی کنند.
وی افزود: دولت تدبیر و امید اشتغال پایدار روستایی را در دستور کار قرار داده و همه مدیران موظف هستند در معرفی طرح ها به بانک، پیگیری تسهیلات و پرداخت آن از سوی بانک ها اهتمام جدی داشته باشند.
بهنام جو تاکید کرد که بانک ها موظف هستند طرح های معرفی شده را در اسرع وقت بررسی و در پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان تسریع کنند.
بهمن حسین زاده ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل هم در این باره گفت: اشتغال جوانان اولویت نخست این استان بوده و برای تحقق اشتغال فراگیرو پایدار روستایی در این استان بسته های تشویقی برای طرح های اشتغال تعریف شده است.
او افزود: تسهیلات اشتغال فراگیر با نرخ 18 درصد و اشتغال روستایی هم با 10 درصد سود بانکی در نواحی صنعتی ، 6درصد در مناطق مرزی و چهار درصد در مناطق محروم به متقاضیان پرداخت می شود.
آرام حلیم ، مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل هم در این باره به ایرنا گفت: ایجاد اشتغال پایدار در روستاها از سیاست های دولت تدبیر و امید بوده و تا کنون 65 طرح با ظرفیت ایجاد 950 فرصت شغلی برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده است.
وی افزود: برای اشتغال پایدار در روستاهای استان اردبیل یک هزار و 240 میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافته که از این مبلغ 550 میلیارد ریال برای 65 طرح پرداخت شده و بقیه هم در مرحله پرداخت است.
حلیم اضافه کرد: این تسهیلات با 10 درصد سود بانکی در نواحی صنعتی ، 6درصد در مناطق مرزی و چهار درصد در مناطق محروم پرداخت می شود.
مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل شناسایی کسب و کار در حوزه روستایی را یادآور شد و افزود: طرح های دانش بنیان در روستاهای این استان شناسایی شده و در صورت تحقق، فرصت های شغلی در روستاها از حالت سنتی به صنعتی تبدیل خواهد شد.
وی بیان کرد: برای اشتغالزایی روستایی در حوزه دانش بنیان اولین رویداد شتاب (شناسایی ایده های کسب و کار در حوزه روستایی) در اردبیل برگزار می شود که زمینه و بستر خوبی برای اشتغال روستایی را فراهم می آورد.
حلیم بیان کرد: دولت تدبیر و امید در نظر دارد مهاجرت معکوس در روستاها را با اشتغالزایی و رونق تولید در زمینه های مختلف اعم از کشاورزی ، گردشگری و فناوری تحقق بخشد.
مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل افزود: شناسایی ایده های برتر در حوزه دانش بنیان در روستا ها ضمن اینکه جلوی مهاجرت ها را می گیرد بلکه باعث مهاجرت معکوس نیز خواهد شد.
سید حمید کلانتری ، معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در سفر اخیر خود به استان اردبیل گفت: در سال جاری فعال شدن تعاونی های روستایی از اولویت های اصلی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و انتظار می رود که مدیران در جذب اعتبارمربوط به اشتغال کوتاهی نکنند.
وی افزود: امسال با اختصاص و صرف 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات ، اشتغال در مناطق محروم و روستایی کشور رونق خواهد گرفت.
در استان اردبیل اشتغال 20 هزار نفر در سال جاری برنامه ریزی شده است.
به هر حال طرح اشتغال پایدار روستایی با توجه به سرمایه گذاری کلان دولت در آن برای موفقیت نیازمند همکاری تمام دستگاهها در تخصیص، پرداخت اعتبار و نیز اجرا و نظارت می باشد.
به گفته کارشناسان ، این طرح راهبردی نباید به سرنوشت طرح های مشابه سالیان گذشته و هدر رفت سرمایه های کشور دچار شود.
گزارش: یعقوب شاددل
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.