به گزارش ایرنا، عیسی منصوری روز یکشنبه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری، افزود: این شناسنامه در گام اول ویژه کسانی که علاوه بر دارای کد ملی در سن اشتغال قرار دارند و اطلاعات در باره تخصص، مهارت و سابقه کاری داشته باشند و برای 27 میلیون نفر در گام دوم برای افراد تا 65 سالگی تدوین می شود.
وی اضافه کرد: نظام جامع تحلیل اطلاعات بازار کار دیگر طرح تعریف شده در کنار شناسنامه اشتغال ایرانیان است که به منظور ساماندهی و دستیابی به اطلاعات حوزه اشتغال طراحی شده است و به سیاستگذاری درست در این حوزه کمک می کند.
وی با اشاره به برخی طرح های اشتغال آفرینی در کشور مانند کارورزی که اقبال برای آن وجود ندارد، بیان کرد: تمام موارد حوزه اشتغال مانند طرح ها یا اشتغال غیررسمی که در کشور در حال رشد است در شناسنامه اشتغال ایرانیان لحاظ می شود.
منصوری با اشاره به لزوم توجه به تمام جوانب فضای کسب و کار در فرآیند اشتغال آفرینی، تاکید کرد: اشتغالزایی فقط ارایه تسهیلات نیست، گاهی اصلاح بازار و کمک به بازاریابی برای فعالان کسب و کار باید در این فرآیند دیده شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در 9 سال گذشته 500 هزار تخته فرش دستباف از ایران صادر می شد این رقم اکنون کمتر از 500 تخته است به این معنی که دولت در برخی حوزه ها باید به اصلاح بازار اقدام کند.
وی جهت دهی بر اساس ظرفیت های هر منطقه و مهارت آموزی را 2 رسالت دولت در اشتغال آفرینی دانست و افزود: دستگاه های اجرایی باید زمینه اشتغال آفرینی را ایجاد کنند.
منصوری تاکید کرد: به عنوان نمونه سمنان می‌تواند استان آزمایشی کشور در زمینه تفاهم مشترک آموزش و پرورش، آموزش عالی و آموزش فنی حرفه ای برای ارایه آموزش های مهارتی متناسب با ظرفیت ها و واقعیت های بازار کار باشد که تامین مالی آن از سوی این وزارتخانه تقبل می شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: تطابق آموزش عالی کشور با واقعیت های بازار کار اکنون 10 درصد است و باید بیشتر از این باشد.
وی با اشاره به بهره گیری از تسهیلات و حمایت های صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و صندوق بیمه معادن، در ایجاد فضای کسب و کار کشور، خاطرنشان کرد: صندوق بیمه معادن با همکاری شرکت ایمیدرو تا 100 درصد صنایع معدنی را ضمانت می کند و در صندوق ضمانت از سرمایه‌گذاری تعاون تا طرح های 2 هزار و 500 میلیون ریالی ضمانت می شود.
با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برخی موانع و مشکلات ارایه تسهیلات به واحدهای بزرگ و کوچک مشاغل روستایی، خانگی و دستگاه های اجرایی استان در نشست کارگروه اشتغال بررسی شد.
سهمیه امسال استان سمنان از تسهیلات مشاغل خانگی 100 میلیارد ریال، در اشتغال فراگیر یکهزار و 546 میلیارد ریال و در اشتغال روستایی 92 میلیارد ریال است.
تعهد اشتغال سال 96 دستگاه های اجرایی استان سمنان 10 هزار و 400 شغل بود که موفق به ایجاد 10 و هزار و 700 شغل شدند، سمنان پس از استان مرکزی پایین ترین نرخ بیکاری کشور را دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.