امام خمینی (ره) در پیامی در تاریخ 12خردادماه سال 58 منتشر شد، اعلام کردند که ملت ایران هرگز 15خردادماه سال 1342را که سرآغاز قیام انقلاب اسلامی بود از یاد نخواهند برد.
15خردادماه سرآغاز قیام ماندگاری در تاریخ معاصر شد که به واسطه آن معادلات سیاسی جهان که بین دو براقدرت شرق و غرب تقسیم می شد را به هم ریخت.
15 خرداد سال 1342 شمسی رژیم پهلوی با جدی ترین چالش خود یعنی بیداری مردم و قیام مبتنی بر آموزه های دینی مردم ایران روبرو شد و برای عبور از این چالش مدرسه فیضیه را به خاک و خون کشاند.
کارشناسان معتقدند که ' قیام پانزده خرداد 42 منشأ تحرکات اعتراضی و انقلابی دیگری شد که یکی از مهمترین آنها، گرامیداشت دوازدهمین سالگرد 15 خرداد بود که در روزهای 14 تا 17 خرداد 54 در مدرسه فیضیه قم، خود به حماسه دیگر تبدیل شد'.
در همراهی با نهضت امام خمینی (ره) روحانیت چهارمحال و بختیاری نیز نقش آفرینی کردند به گونه ای که برخی از پژوهشگران تاریخ معاصر در این استان اعلام می کنند که 'در حماسه 17 خرداد 54مدرسه فیضیه قم روحانیت این استان نقش مهمی در همراهی با قیام امام راحل داشتند و بیشتر طلاب چهارمحال و بختیاری که در آن مقطع در قم مشغول تحصیل بوده اند، به طور مستقیم و غیر مستقیم در این حرکت انقلابی حضور داشتند و حدود 10 نفر انها در آن زمان دستگیر شدند'.
به گزارش ایرنا، اکنون تبیین فلسفه قیام 15خردادماه برای نسل جوان با شیوه های مدرن نقش مهمی در زنده نگهداشتن این قیام خواهد داشت.
ماه محرم 1342 که مصادف با خرداد بود امام خمینی مردم را به قیام علیه رژیم مستبد شاه دعوت کردند و عصر عاشورای 13 خرداد 1342 شمسی در مدرسۀ فیضیه نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام 15 خرداد بود ایراد کردند.
صبحگاه 15 خرداد خبر دستگیری رهبر انقلاب به قم، تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرها رسید که مردم ورامین و شهرکهای اطراف به‏سوی تهران حرکت کردند و در این مسیر تعداد زیادی از انقلابیون به شهادت رسیدند.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.