به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، دکتر عبدالمجید فدایی با اشاره به میزان شیوع بالای افسردگی و استرس در بین دانش آموزان استان اظهار داشت: سلامت دانش آموزان ۶ تا ۱۸ ساله با پرداختن به مباحث فرزند پروری و مهارت های زندگی در قالب طرح های مختلف مد نظر قرار گرفته است و طرح مراقبت اجتماعی دانش آموزان هم اکنون با همکاری آموزش و پرورش در حال اجرا است.
وی، سلامت را موضوعی چند وجهی عنوان کرد که لازمه تامین آن را توجه به همه ابعاد جسمی، روانی ،‌اجتماعی و معنوی افراد دانست.
دکتر فدایی در ادامه از شناسایی ۲۱ هزار بیمار با اختلالات روانی در استان و ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی به این افراد خبر داد.
وی، استرس های مزمن را عامل اصلی شکل گیری اختلالات روانی دانست و گفت: استرس ها و اختلالات روانی منجر به بروز بیماری هایی از قبیل سرطان ها و سکته های قلبی و مغزی می شود.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، اجتماعی کردن مقوله سلامت را راهکار مقابله با بیماری های غیرواگیر دانست و تصریح کرد: برای تحقق این مهم طرح سفیران سلامت در استان در حال اجراست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری در ادامه به وقوع سالانه ۲ هزار مرگ ناشی از ابتلا افراد به بیماری های قلبی و عروقی اشاره داشت و افزود: فشارخون بالا مهمترین ریزفاکتور ابتلا به بیماریهای قلبی وعروقی است.
وی با بیان اینکه، بیماری های غیرواگیر از قبیل قلب و عروق، آسم و بیماری های مزمن تنفسی ۶۰ درصد مرگ و میرهای این استان را در سال به خود اختصاص می دهند افزود: اجتماعی کردن مقوله سلامت همچنان بعنوان موثرترین راه مقابله با این بیماری ها مطرح است.
دکتر فدایی همچنین از شناسایی ، ۴۴ هزار و ۴۱۱ بیمار مبتلا به فشار خون بالا، ۱۶ هزار و ۸۵۸ بیمار دیابتی و ۹ هزار و ۳۰۰ بیمار با کلسترول و چربی خون بالا در استان خبر داد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: در غربالگری سرطان نیز ۴۰ هزار و ۳۲۶ نفر برای سرطلان روده بزرگ، ۵۰ هزار نفر برای سرطان سینه و ۴۶ هزار نفر برای سرطان دهانه رحم مورد آزمایش قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه ۴۴ هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند، گفت: برای این گروه ارزیابی سکته مغزی و قلبی صورت گرفته است.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: شاخص DMFT برای کودکان ۱۲ساله در کشور ۱.۸۴ و در استان ۲.۱۹ است و این شاخص برای کودکان شش ساله در ایران ۵.۸۴ و در استان ۶.۹ است که این نشان از وضعیت نامطلوب بهداشت و سلامت دهان و دندان در استان دارد.
دکتر فدایی گفت: خدمات سلامت دهان و دندان با فعال کردن حدود ۷۷ مرکز دارای یونیت و تامین ۵۰ دندانپزشک در شهر و روستاها در حال انجام است.
وی در ادامه از انجام وارنیش فلوراید برای ۹۴ هزار دانش آموز استان درسال گذشته خبر داد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 908277
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.