به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرکرد، حجت الاسلام محمد علی نکونام در دیدار با رئیس سازمان امور عشایر کشور افزود: از جمله اقشاری که انقلاب اسلامی می تواند و توانسته خدماتی قابل توجهی به آن ها ارائه دهد، عشایر هستند زیرا عشایر یک ظرفیت بسیار قابل توجه در درون کشورند و صلابت همجانبه و فرهنگی که دارند بسیار ارزشمند، سالم و خوب است.
امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: عشایر به دلیل پایبندی اعتقادی و سنتی، همراهی با نظام و انقلاب و تولیدمحوری، که با توجه به جمعیت آنها خدمات و تولیداتی که ارائه می دهند رده اول در کشور می تواند باشد، نیاز توجه بیشتر هستند.
نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه عشایر نسبت به کشور و انقلاب ذی حق هستند، عنوان کرد: به همان میزانی که عشایر خدمت می کنند، نظام هم وظیفه دارد به این ها خدمت رسانی کند.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام مساله فرهنگی را مهمترین وظیفه نظام نسبت به عشایر دانست و افزود: همه چیز در حال تغییر و تحول است و این تحول در زندگی عشایری هم تسری دارد بنابراین اگر ما پیش دستی نکنیم و آن خدمات فرهنگی لازم را به عشایر ارائه ندهیم دیگران به عشایر فرهنگ ارائه می دهند.
امام جمعه شهرکرد تصریح کرد: اگر ما آن دین خودمان و حق مطلب را نسبت به عشایر ادا نکنیم، ماهواره، فضای مجازی، اینترنت و دنیای آلوده فرهنگ ساز آن ها می شود و فرهنگ سالم، زیبا، دلنشین ، متطاهر و لذت بخش عشایر از دست می رود.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام با اشاره به اینکه زندگی معیشتی عشایر نیز متناسب با گذشت زمان تغییر می کند و مدرن می شود، اظهار کرد: باید به عشایر خدماتی ارائه شود تا زندگی مدرن آنها در حالت کوچ باشد نه اینکه اصل کار مخدوش شود و از کوچ نشینی خارج شوند و میزان تولید، اقتصاد مقاومتی و خودکفایی ها در کشور تحت تاثیر قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه مدرن سازی زندگی عشایر باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: باید به عشایر خدمات معیشتی متناسب ارائه دهیم، جاهایی که می خواهند مستقر شوند یک سری سوله ها و کانکس هایی فراهم گردد و امکاناتی برای رفاه آن ها ایجاد شود.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام تصریح کرد: زندگی عشایر را با همین حالت عشایری، کوچ کردن و دنبال کار تولید بودن به یک زندگی مدرن تبدیل کنید تا خسته نشوند و نشاط آنها تامین شود.
امام جمعه شهرکرد عنوان کرد: اگر همین مدرن سازی برای عشایر صورت گیرد فرزندان این ها هم تشویق می شوند و این کار به آرامی رها نمی شود.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام با بیان اینکه عشایر را باید همه جانبه دید و ما غفلت کرده ایم، اضافه کرد: کاری که در این 40 سال باید نسبت به عشایر انجام می شد، نشده است و حق عشایر بیش از این ها بوده و هست و ذی حق هستند.
نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد:در طرح فرهنگی برای عشایر خواسته شده بود که پیشنهاد ها به تهران ارائه شود اما این امر زمانبر است لذا باید برنامه های فرهنگی اجرایی شوند.
امام جمعه شهرکرد اظهار کرد: با توجه به تغییر و تحولی که مدام و مستمر در فضاهای مجازی و ارائه خدمات به زندگی بشر می شود به عشایر نیز حالت عمق ماندگی دست می دهد لذا خدمات معیشتی و خدمات فرهنگی و امکانات لازم را باید برای آن ها فراهم کرد.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام اظهار کرد: باید دستگاه ها هر کاری که می توانند انجام دهند و نگذاریم که فرصت ها هدر بروند.
نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: دستگاه های بالادستی باید به طور جدی از زیرمجموعه هایشان مطالبه کنند و به گزارش اکتفا نکنند چرا که معمولا گزارش ها خیلی دقیق و عملیاتی نیستند.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام خاطرنشان کرد: متاسفانه گزارش ها اعتمادساز نیست و به آن ها گاهی نگاه بی اعتمادی است و گزارش ها معمولا واقعی نیستند، لذا دستگاه های بالادستی به گزارش ها اکتفا نکنند وبا حضور میدانی، مطالبه جدی و کار فعال عقب ماندگی ها را جبران کنند و خدماتی بیشتری به عشایر ارائه دهند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام با اشاره به فرارسیدن دهه فجر گفت: دهه فجر فرصتی بسیار خوبی برای واکاوی خود و کارها و اقدامات هر دستگاه و مجموعه ای است.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: 39 سال از عمر انقلاب گذشته و در آستانه چهلمین سال هستیم و این مدت عمر پرتوجهی است که در این ایام می طلبد هر دستگاهی عملکرد خود را ارزیابی کند.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام اظهار کرد: در کلان کشور ارزیابی هایی صورت گرفته و دستاوردهای نظام مورد توجه قرار می گیرد لذا رهبر انقلاب نیز برخی از این دستاوردهای را بیان کرده و به رخ جهانیان می کشاند.
امام جمعه شهرکرد تصریح کرد: دستاوردهای انقلاب در این 40 سال بسیار زیاد بوده و انقلاب توانسته گام های بلندی را بردارد اما با توجه به توقع و ظرفیت بسیار زیادی که وجود دارد اگر تدبیر، انسجام، همراهی ها، همدلی ها و توجه متعهدانه به مسئولیت ها بیشتر بود نتایج بهتری نیز رقم می خورد.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: شایسته است هر دستگاهی فعالیت های خود در این 40 سال را واکاوی و ارزیابی کرده و ببیند چگونه می تواند از فرصت های باقیمانده بهره ببرد.
نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه حق انقلاب با برگزاری نشست ها و جشن ها و بیان تعدادی از دستاوردها در دهه فجر ادا نمی شود، عنوان کرد: باید مسائل خودمان را واکاوی و ارزیابی و بررسی کرده و برای آینده راه بهتری برگزینیم.
کرمعلی قندالی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور عشایر کشور ، در این جلسه با اشاره به اینکه در چهارمحال و ختیاری کارهای خوبی در زمینه عشایر صورت گرفته است، گفت: تاکید سازمان امور عشایر بر توانمندسازی عشایر کشور است و در این راستا از ظرفیت دستگاه ها استفاده کرده ایم.
وی از تصویب طرح ویژه فرهنگی-مذهبی برای عشایر کشور در شورای عالی عشایر و هیئت دولت خبر داد و افزود: یکی از بحث های مهم در حوزه عشایر استفاده از ظرفیت عشایر در محیط جغرافیایی، صنایع دستی، گیاهان دارویی و گردشگری است.
قندالی اضافه کرد: توجه و توسعه این ظرفیت ها و پتانسل ها موجب افزایش درآمد خانوارهای عشایری و افزایش ماندگاری آن‌ها خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پوشش همگانی تلفن همراه برای مناطق عشایری کشور در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری با داشتن 126 هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و 700 هزار راس دام سبک بعد از استان فارس دومین استان عشایر نشین کشور است.
دریافت کننده: محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.