به گزارش ایرنا، سید علی‌ اصغر دستغیب چهارشنبه در یادواره آیت‌الله حائری شیرازی در حرم شاهچراغ(ع)، با بیان اینکه تحول در علوم انسانی از دغدغه‌های فکری آیت‌الله حائری بوده است، عنوان کرد:وی در خصوص تحول در علوم انسانی و نیز مسائل مربوط به کارآمدی نظام عالمی متفکر بود. پیگیری اینچنین مسائلی بر اندیشه آحاد جامعه خصوصاً جوانان تأثیرگذار بوده است.
وی افزود: منشأ همه برکات در ابعاد مختلف از جمله نشر علوم و معارف اسلامی به وسیله ایشان تبیین و تشریح شده است که برگرفته از احادیث و سیره و سبک زندگی ائمه است.
آیت‌الله دستغیب عنوان کرد: اندیشمندان در طول زمان درکتب حدیث و اعتقادی به مسائل انسانی پرداخته‌اند که این موضوع نشان‌ دهنده آن است که علوم‌انسانی بر مبنای اسلام، قرآن و عترت پدیده‌ای جدید نیست اما اینکه بتوانیم در شرایطی که نظام اسلامی برقرار شده است علوم انسانی را تدوین کنیم تا در دانشگاه‌ها و مدارس و حوزه‌های علمیه به‌صورت رسمی تدریس شود آغازی نو دارد.
وی با بیان اینکه تکیه جامعه اسلامی مبتنی بر خدامحوری و تحت ولایت الله قرارگرفتن و صیانت از کرامت انسانی به نقشه راه نیاز دارد عنوان کرد: گردانندگان استکبار در دنیای غرب هم علوم انسانی مدون دارند در حالی که برای انسان حیاتی جز حیات حیوانی قائل نیستند.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی ابراز داشت: تلاش غربیان برای بنیان‌ نهادن علوم ‌انسانی به سابقه آنان در تهاجم و شبیخون فرهنگی به کشورهای اسلامی و ملت‌هایی بازمی‌گردد که طمع به هستی آن‌ها داشته اند.
وی ادامه داد: علوم‌ انسانی وارداتی تا حدودی توانسته است دیگران را اغفال کند و در حالت خواب‌آلودگی نگه دارد.
آیت‌الله دستغیب به دستور رهبری و تأکید امام راحل بر اسلامی کردن علوم‌انسانی اشاره کرد و عنوان داشت: این موضوع از اوایل دهه 80 بسیار پیگیری شد و هم‌اکنون از حیث مقدمات و مبادی و نیز غنابخشی محتوای کتب درسی به سمت مجموعه‌ای کامل از علوم انسانی بومی می‌رود.
وی عملکرد دانشگاهیان و اهالی حوزه را در این خصوص مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد ادامه این حرکت با استمرار و مصمم‌ بودن دنبال شود.

** آیت‌الله حائری پیشگام تحول در علوم انسانی بود
همچنین آیت‌الله سید شرف‌ الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش از همه آیت‌الله حائری موضوع تحول در علوم انسانی را در شیراز طرح کرد که هرچند در آغاز از قوت برخوردار نبود، در میانه راه و این اواخر بسیار پررنگ شد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت‌الله حائری با به چالش‌ کشیدن علوم انسانی غربی تحول در پنج حوزه را ضروری می‌دانست، ادامه داد: وی معتقد بود بین علوم‌انسانی مورد نظر اسلام و علوم انسانی غربی پنج تغایر وجود دارد که اولی در حوزه نفس موضوع یعنی انسان است، دوم در حوزه علم انسانی به مثابه دانشی که می‌تواند درباره انسان نظر دهد، سوم در حوزه تحلیل در مبادی علوم انسانی، ‌چهارم در مقاصد مغایرت علم انسانی غرب با اسلام و پنجم در زمینه خاستگاه علوم انسانی در سنوات بعد از رنسانس.
وی ادامه داد: تلاش آیت‌الله حائری حتی در سال‌هایی که در قم اخلاق می‌گفت، تبیین درست انسان بود و در نگاه او انسان، حیوانِ ناطقِ متعهد و مسئول نبود؛ بلکه موجودی متفکر، فطرت‌گرا و خداجو بود.
آیت‌الله ملک‌ حسینی برخورداری از چنین رویکردی را در تعریف انسان مستلزم رد کردن نظرات فیلسوفانِ فلسفه مضاف دانست و افزود: آیت‌الله حائری معتقد بود جابه‌جایی مرموز و حساب‌شده‌ای در انتقال علوم انسانی از ادیان به دست فیلسوفان رخ داده است که آغاز بدبختی علوم انسانی بود.
وی اصالت عقل، ماهیت و آدمی را درصورت انتقال حقیقی علوم انسانی از دست فلاسفه به دست دین، مقدمه کسب دانش‌های معطوف به انسان دانست.

** مهم‌ترین سرمایه آیت‌الله حائری اخلاص بود
در این گردهمایی، همچنین امام جمعه موقت شیراز حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوفاضل رضوی اردکانی با اشاره به مقام علمی آیت‌الله حائری شیرازی بیان داشت:وی عالمی بود که تلاش می‌کرد علوم انسانی را بر مبنای کتاب و سنت اخذ کند و نقش مهمی در تربیت شاگردان داشت، استادی نظریه‌پرداز بود و سعی می‌کرد علمش کاربردی باشد ،هم ادیب بود و هم ادیب‌شناس؛ هم عارف بود و هم عرفان‌شناس.
حجت‌الاسلام رضوی اردکانی ادامه داد:زندگی بسیار ساده و طلبه ‌وار آیت‌الله حائری برای بسیاری قابل تحمل نبود و همیشه به حداقل سفره اکتفا می کرد از اسراف و تبذیر پرهیز داشت. زاهد بود و هیچ‌یک از جنبه‌های ریایی را نداشت و اخلاص او سبب می‌شد همه او را قبول داشته باشند گرچه جفاهای بسیاری به او شد.
وی به صاحب‌ نظری آیت‌الله حائری در رشته اقتصاد اشاره کرد و عنوان کرد: او با اجرایی کردن طرح فلاحت در شیراز، سیره امام علی (ع) را در کشاورزی احیا کرد.
امام جمعه موقت شیراز در ادامه بر نقش آیت‌الله حائری برای زنده‌کردن اراضی و زمین‌ها و کوه‌ها نیز تأکید کرد و بیان داشت: او معتقد بود یک وجب از زمین‌های کشاورزی نباید دست بخورد و باید کوه ها را آباد کرد و در این زمینه عالمی بود که سعی می‌کرد علمش کاربردی باشد؛ گرچه مهمترین سرمایه وی اخلاص که باعث می‌شد بسیاری از کارها را شجاعانه انجام دهدو پشت سر کسانی نماز خواند که به او جفا می‌کردند و با این رفتار باعث وحدت شد.

**ترجمه‌ بسندگی در علوم انسانی خطرناک است
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پنا‌ه، نظریه ‌پرداز فلسفه علوم انسانی نیز ضمن گرامیداشت یاد آیت‌الله حائری بر اهمیت اسلامی ‌کردن علوم انسانی تأکید کرد و گفت: در این راه باید از روش‌ نظریه ‌پردازی بومی که بر اجتهاد‌ دلالت دارد، سود برد زیرا تاکنون میراثی غنی با روش اجتهاد به دست آمده است هرچند نیاز به تکامل دارد.
وی افزود: مقصود از تحول و ارتقای علوم انسانی این است که صرفاً مترجم علوم انسانی غربی نباشیم؛ حتما باید جدیدترین آرای علوم انسانی مدرن را بشناسیم و ترجمه کنیم اما ترجمه‌ بسندگی خطرناک است و تحول علوم‌انسانی یعنی به‌روز ‌رسانی کارآمدی بومی‌سازی علوم انسانی.
حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو‌پناه عنوان کرد: اسلامی‌کردن علوم انسانی بخشنامه‌ای نیست اما مدیریت‌پذیر است و با تدبیر می‌توان علوم انسانی ناکارآمد مقلدانه ترجمه‌ محور را به علوم انسانی نظریه ‌پرداز خلاق اسلامی و کارآمد تبدیل کرد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: مشکلات اقتصاد ما حل نمی‌شود زیرا مبتنی بر تئوری اقتصاد نئوکلاسیک اجرا می‌شود که در نتیجه آن روز به روز فاصله طبقاتی و بیکاری بیشتر می‌شود و نظریه‌های اقتصادی اسلامی اجرا نمی‌شود در حالی ‌که اقتصاد آمریکا معلول همین اقتصاد است.
گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، با موضوع تحول در علوم انسانی و نقش آن در غنا بخشی به دروس معارف اسلامی و نیز یادواره آیت‌الله حائری شیرازی، از صبح امروز چهارشنبه 11بهمن ماه در شیراز آغاز شد و تا فردا 12بهمن‌ماه در حرم مطهر شاهچراغ ادامه می‌یابد.
آیت الله محمدصادق (محیی الدین) حائری شیرازی امام جمعه پیشین شیراز 30 دی 1396 در سن 81 سالگی پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) قم درگذشت.
خبرنگار:‌سیده سمیرا متین نژاد ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.