به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان ، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در این دیدار که
همزمان با آغاز هفته حج انجام شد، از مسئولان کاروان های حجاج خواست تا زائران را نسبت به فضای عربستان توجیه کنند و آنها را از انجام اموری که وحدت مسلمانان را به خطر می اندازد، باز دارند.
نماینده ولی فقیه در استان تقیه را رعایت خط قرمزها دانست و گفت: حفظ وحدت مهم ترین خط قرمز مسلمانان است لذا ما با علم به جنایت های آل سعود به عنوان شیعیان و رهروان اهل بیت (ع) نباید اقدامی انجام دهیم که این وحدت را خدشه دار کند.
وی حاجیان ایران را سفیران تبلیغ شیعه در حجه الاسلام دانست و گفت: زائران ایرانی باید در مناسک حج به گونه ای رفتار کنند که خوی و منش شیعه را به همه مسلمانان جهان نشان دهند.
امام جمعه اصفهان، همگان را به سیره عملی ائمه معصومین (ع) فراخواند و گفت: ائمه (ع ) نیز با بنی امیه و بنی عباس همراهی می کردند تا جایی که امام صادق (ع) ابن عباس را امیرالمؤمنین خطاب می کرد، در صورتی که از باطن آنها با خبر بود.
وی، تَرک حج را مذموم دانست و انجام مناسک حج را یکی از واجبات بسیار مهم اسلام بیان کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در دین اسلام بر دو واجب تأکید بسیار شده تا جایی که اگر کسی از عمد آن را ترک کند، هنگام مرگ یهودی یا نصرانی خواهد مرد، یکی پرداخت زکات مال و دیگری به جا آوردن حج برای کسانی که مستطیع شده اند.
وی به وصیتنامه امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) شب 21 ماه رمضان، رفتن به زیارت کعبه و انجام مناسک حج را به عنوان یکی از مهم ترین امور به فرزندان خود متذکر؛ و وصیت می کنند.
آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: امام علی (ع) می فرمایند « اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا » ، خدا را خدا را در مورد خانه پروردگارتان، تا آن هنگام که زنده هستید آن را خالی نگذارید که اگر خالی گذارده شود مهلت داده نمی‏ شود.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهار کرد: در بیان اهمیت فریضه حج همین بس که امام حسن مجتبی (ع) 25 مرتبه و امام حسین (ع)
بیشتر از ایشان پیاده به حج رفتند و سیره اهل بیت (ع) بهترین الگو برای مسلمانان است.
وی خطاب به عوامل کاروان ها گفت: مراقب باشید وظایفی که در حج برعهده شما گذاشته شده است شما را از خودسازی و تقرب الهی باز ندارد.
امام جمعه اصفهان افزود: یک نفر در مسجد الحرام از امام صادق (ع) سؤال کرد که چه کسی از همه بدبخت تر است؟ و امام صادق (ع) در جواب فرمودند ؛ کسی که در عرفات و مشعر توقف کند و سعی بین صفا و مروه را به جا آورد و در خانه خدا طواف کرده و نماز پس از آن را به جا آورد و آنقدر مأیوس باشد که گمان کند خدا او را نبخشیده است.
در ابتدای این دیدار رئیس سازمان حج و زیارت استان اصفهان با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده برای اعزام حجاج از این استان به سرزمین وحی گفت: امسال پنج هزار و 750 زائر، 214 خدمه، 50 مدیر و عوامل ثابت هتل ها و 20 پزشک از استان اصفهان جهت انجام فریضه حج به عربستان اعزام خواهند شد.
غلامعلی زاهدی با بیان اینکه اعزام زائران از 12 مرداد آغاز می شود، خاطر نشان کرد: جلسات شورای فرهنگی کاروان ها با حضور مدیر کاروان، روحانی، معینه و یک نماینده از زائران تشکیل شده که در طول سفر هم ادامه خواهد داشت.
وی افزود: طرح یاوران حجاج نیز در حال اجراست و در این طرح هر 12 زائر یک نماینده دارند که زائران را در اجرای مسائل فرهنگی، انجام مناسک حج و بقیه امور یاری می کنند.
از استان اصفهان پنج هزار و 750 نفر در قالب 41 کاروان برای انجام مناسک حج به سرزمین وحی اعزام می شوند.
22 کاروان مدینه قبل و 19 کاروان مدینه بعد هستند که پیش از اعزام طی 10 جلسه آموزش های لازم درخصوص انجام مناسک حج و دیگر قانون و مقررات مربوطه را فرا می گیرند.
جلسات آموزشی زائران سرزمین وحی و مشارکت کنندگان در حج ابراهیمی امسال از ابتدای ثبت نام آغاز شده و تا یک هفته پیش از اعزام ادامه می یابد.
امسال 85 هزار و500 زایر ایرانی در قالب 600 کاروان با 335 پرواز برای انجام مناسک حج راهی عربستان می شوند.
از 335 پرواز، مقصد ١٧٩ پرواز مدینه و ١٥٦پرواز, جده است.
عملیات انتقال زایران ایرانی به عربستان از 9 مرداد با اعزام نخستین کاروان آغاز می شود و آخرین گروه زایران ایرانی نیز سوم مهر به کشور باز می گردند.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.