جعفر علیپور بهزادی روز شنبه در نشست با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با توجه به وجود 450 هزار هکتار فضای باز کشت محصولات صیفی در ایران، برنامه ریزی به منظور توسعه فضاهای گلخانه ای در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: با احداث فضاهای کشت گلخانه ای مصرف آب 90 درصد کمتر و تولید محصول 10 برابر بیشتر می شود.
علیپور بهزادی تصریح کرد: در هر هکتار فضای گلخانه ای به راحتی می توان 600 تن محصول برداشت کرد.
وی یادآور شد: با احداث فضاهای گلخانه ای در هر هکتار 8 شغل مستقیم و 10 شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.
عضو هیأت مدیره شرکت شهرک های کشاورزی ایران اظهار کرد: این شرکت برای رونق سرمایه گذاری بخش کشاورزی و مجتمع های گلخانه ای به دنبال کسب سود و درآمدزایی نیست.
وی گفت: شرکت شهرک های کشاورزی ایران تامین 70 درصد هزینه های سرمایه گذاری این بخش در چهارمحال وبختیاری را برعهده دارد.
علیپور بهزادی تاکید کرد: 30 درصد بقیه هزینه ها در این خصوص از محل اعتبارات استانی در 6 قسط 6 ماهه به مدت 36 ماه تامین و هزینه خواهد شد.
وی با اشاره به رتبه های کشوری چهارمحال و بختیاری در تولید بسیاری محصولات مانند ماهی قزل آلا افزود: شرکت شهرک های کشاورزی ایران می تواند شهرک تخصصی ماهی های سردآبی را در این استان راه اندازی کند.
عضو هیأت مدیره شرکت شهرک های کشاورزی ایران تصریح کرد: هم اینک 50 نقطه در شهرستان های 9 گانه چهارمحال و بختیاری برای احداث دو هزار و 500 هکتار شهرک گلخانه ای شناسایی شده است.
وی یادآور شد: با بهره برداری از این گلخانه ها وضعیت بحران خشکسالی دهه اخیر در چهارمحال و بختیاری مدیریت و وضعیت تولید محجصولات گلخانه ای و صیفی جات در این استان متحول می شود.
علیپور بهزادی اظهار کرد: به همین منظور اجرای شبکه آبیاری نوین در احداث و راه اندازی شرکت شهرک های کشاورزی اولویت دارد.
معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک های کشاورزی ایران نیز گفت: در راه اندازی این شرکت ها به زنجیره تکمیل توجه شده است.
سید رحمت الله پریچهر تاکید کرد: مطالعات آمایش برای شهرک های کشاورزی چهارمحال و بختیاری انجام شده است.
وی افزود: فراهم کردن بسترها و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در شرکت شهرک های کشاورزی استان ها می تواند در جذب و تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی مؤثر باشد.
پریچهر تصریح کرد: کشت سالم تر، صرفه جویی در مصرف آب، بهبود مدیریت، دفع مطلوب تر آفات و افزایش بازدهی از مهمترین مزیت های توسعه شهرک های کشاورزی و راه اندازی گلخانه در نقاط مخلتف کشور محسوب می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تمامی شرکت های خدمات رسان استان موظفند زیرساخت های لازم برای احداث، راه اندازی و توسعه شهرک های کشاورزی این استان را تامین کنند.
سیامک سلیمانی دشتکی اظهار کرد: نبود زنجیره تولید در بخش های مختلف کشاورزی و تولیدی چهارمحال و بختیاری از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان این استان است.
وی یادآور شد: خشکسالی های دهه اخیر چهارمحال و بختیاری بر روند سرمایه گذاری های بخش های مختلف به ویژه در حوزه کشاورزی این استان و دیگر استان های وابسته به آب استان تاثیر منفی گذاشته است.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: تسریع در روند پاسخ دهی به استعلامات و پرداخت به موقع تسهیلات وضعیت سرمایه گذاری در حوزه فعالیت شرکت شهرک های کشاورزی را افزایش می دهد.
گفتنی است ،  چهارمحال و بختیاری هم اینک 28 شهرک کشاورزی دارد.
چهارمحال و بختیاری امسال با کاهش 77درصدی بارش ها وارد دهمین سال خشکسالی شده است.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 848149
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.