به گزارش ایرنا، چاهک حریمی، گودالی در حریم و کنار رودخانه است که با تجمع آب در آن بهره بردار اقدام به پرورش ماهی می کنند و این چاهک ها باعث سالم مانند بستر و حریم رودخانه می شود.
عبدالمحمد نجاتی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا،کیفیت ماهی قزل آلای تولیدی چهارمحال و بختیاری را به دلیل برخورداری از آب و هوای پاک، مطلوب ارزیابی کرد و گفت:حفر چاهک در مزارع حریم ساحلی رودخانه که در چند سال اخیر شروع شده، باعث افزایش کیفیت محصول شده است.
وی افزود: این استان دارای بیش از 370 مزرعه پرورش ماهی است که بخش عمده از آن در بستر و حریم رودخانه احداث شده است.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تنها 10 درصد از مزارع پرورش ماهی سردآبی مجاور رودخانه های استان از چاهک حریمی استفاده می کنند که توسعه حفر چاهک نیاز به آموزش و فرهنگ سازی بیشتر است.
نجاتی با اشاره به اینکه چاهک حریمی نقش بسیار موثری در تصفیه آب و نیز کاهش گل آلود شدن حاصل از بارندگی دارد، افزود: بخش عمده بلایای طبیعی از جمله طغیان رودخانه، گل آلودگی رودخانه و دیگر آفات مزارع پرورش ماهی متوجه مزارعی می شود که چاهک حریمی ندارند.
وی تاکید کرد: در نیمه دوم امسال در کارگروه توسعه شیلات استان مقرر شد که دستگاه های ذیربط همکاری لازم در خصوص اجرایی شدن حفر چاهک در مزارع حریم رودخانه را داشته باشند و پروانه های آبزیان با اولویت استفاده از آب چاهک صادر شود.
نجاتی توضیح داد: در چاهک های حریمی، آب از لایه های شنی که نقش یک فیلتر را دارد عبور و از ورود بسیاری از آلودگی ها به مزرعه جلوگیری می کند.
وی گفت:با احداث چاهک در کنار مزارع حریمی از خسارت ناشی از طغیان رودخانه ها و تلفات محصولات بهره برداران در مسیر آبهای روان جلوگیری می شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه بزرگ کارون، زاینده رود و بخشی از رودخانه دز است که بیش از یکهزار و 400 کیلومتر حریم رودخانه می باشد.
چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه بیش از 23 هزار تن ماهی قزل آلا رتبه نخست کشور را دارد.
خبرنگار: مرتضی شاهوردی** انتشار دهنده: محمود رئیسی
6199/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.